Anna, Anikó, Joakim2021. július 26., hétfő
Természet

Új, gyilkos gombatörzsre bukkantak Amerikában

2010.04.27.Admin

Egy, a napokban megjelent tanulmány számol be az Egyesült Államokban most azonosított Cryptococcus gattii gomba új törzséről. Az általa okozott gyorsan terjedő fertőzések súlyosságát egyelőre nem lehet megjósolni. A gomba már hat emberéletet követelt Oregonban, és a kutatók vélekedése szerint gyorsan terjed Észak-Kalifornia felé.

A Cryptococcus gattii fajának ez a trópusi és szubtrópusi területekről származó új törzse a levegőben terjed. A gomba egy régebbi törzsét először Észak-Amerikában mutatták ki, majd Kanadában azonosították 1999-ben. A szakértők szerint senki sem tudja, hogyan jutott el a gombatörzs a trópusokról Észak-Amerikába, vagy, hogy hogyan képes a mérsékelt övben életben maradni.

A tanulmány társszerzője, Edmond Byrnes, a Duke Egyetem végzős hallgatója szerint a fertőzés azért riasztó, mert ezen a vidéken történik, egészséges embereket veszélyeztet és terjedése nagyon gyors.
A baktériumok és vírusok okozta fertőzéseknél ritkábbak a gombák által okozott betegségek, amelyek általában legyengült immunrendszerű embereket támadnak meg. Ezért aggasztó a jelenlegi oregoni halálesetek ténye, ugyanis ezek az emberek teljesen egészségesek voltak.

A Cryptococcus gattii mikroszkópikus nagyságú részecskéinek belélegzésével okozhat fertőzést, amely szinte kivédhetetlen. Az új törzs ellen jelenleg nincs védőoltás vagy egyéb megelőző gyógymód, bár a fertőzést magát antibiotikummal lehet kezelni – derül ki a kutatásból. És nincs különösebb óvintézkedés sem a Crytpcoccosis elkerüléséhez – állítja a Brit-Kolumbiai Egészségügyi Központ. „Mindenesetre óvatosnak kell lennünk, hosszabb ideje fennálló tüneteinkkel az időben történő diagnosztizálás és kezelés miatt forduljunk mihamarabb orvoshoz (állatok esetén állatorvoshoz)!” – figyelmeztetnek a helyi egészségügyi szervek.

A gombával való találkozást követően néhény hónappal a fertőzés – több más tünet mellett – elhúzódó köhögést és nehézkes légzést okoz. Egyetlen pozitívuma az esetnek mindössze az, hogy a gombás fertőzések a vírusokkal ellentétben nem terjednek emberről emberre.

Gyorsan terjedő szupergomba
Az első Cryptococcus gattii esetet 2005-ben regisztrálták az USA-ban. A most megjelent kutatásig azonban nem volt ismert, hogy a gombák egy Oregon államból származó új törzshöz tartoznak.

21 ismert esetből 6 volt végzetes, ami a betegek egynegyedét jelenti. Az új gombatörzs sokkal veszélyesebb, mint a Brit-Kolumbiában (Kanada) korábban már azonosított törzs, amely 218 emberből 19-et ölt meg, ami a fertőzöttek csupán 8, 7 százaléka.

A Plos Pathogens című szakfolyóirat április 22-i számában megjelent cikk szerint az organizmus házi- és vadállatokra is veszélyes.

„Bár az új gombatörzs fertőző képességének súlyosságát még nem ismerjük, van egy lényeges dolog, amiben a gombák különböznek a baktériumoktól: képesek az ivaros (szexuális) szaporodásra” – jegyezte meg Byrnes.

Ebből kifolyólag az utód a gének és a jellegzetes vonások új kombinációját hordozza. Így elképzelhető az is, hogy az új, gyorsan terjedő gomba a Cryptococcus gattii ivaros szaporodásának eredménye.

„Mindegy hogyan keletkezik ez a trópusi betolakodó, úgy néz ki, hogy egyelőre a közelben marad, legalábbis a belátható jövőben” – tette hozzá Byrnes.

Szöveg: Christine Dell Amore/National Geographic