Nárcisz, Melinda, Őzike2020. október 29., csütörtök
Természet

Citromlepke – a 2013-as év rovara

A Magyar Rovartani Társaság 2011 óta jelöli ki az Év rovarát. A hétpettyes katica és az imádkozósáska után, idén a választás az ciromlepkére (Gonepteryx rhamni) esett.

Citromlepke hímje

Fotó: Gór Ádám

Ha a növények között a hóvirágot vagy a téltemetőt tekintjük a tavasz hírnökének, akkor a rovarok körében biztosan a citromlepke az.  A hó még alig olvadt el, amikor a lombtalan erdőszéleken, tisztásokon már ott csapong a korán ébredő, áttelelt lepke. A hímek szárnyainak élénksárga felső felülete szinte világít a színek nélküli, lombtalan környezetben. A hímek szárnyának fonáka almazöld; a nőstények sokkal tompább árnyalatúak, felül zöldessárgák, alul fehéreszöldek.

A citromlepkével sokfelé találkozhatunk, noha igazi élőhelyei azok a területek, ahol hernyójának tápnövényei, a bengefajok is megtalálhatók. A kifejlett rovar kóborló természetű, ezért néha még a városokban is feltűnik. A bengefajok közül a hernyó leginkább a varjútövissel (Rhamnus catharticus) táplálkozik. Ez a felettébb jelentéktelen külsejű cserje a délies fekvésű, száraz, meleg tölgyesek gyakori növénye. A citromlepke tudományos nevének faji jelzője (rhamni) is a varjútövisre utal.  A hernyó a kutyabenge (Frangula alnus) leveleit is fogyasztja, ami viszont a síksági láperdőszegélyek, bokorfüzesek növénye. Európában észak felé haladva egyre inkább ez a fő tápnövénye a lepkénknek.

A citromlepkék kora tavasszal párosodnak. Eleinte felhalmozott tápanyagaikat élik fel, majd az első tavaszi virágok nyílásakor rátérnek a nektárra. Gyakran úgy pihennek, hogy szárnyaik felületét lehetőleg merőlegesen érje a nap, mert így könnyebben átmelegednek. Mire a peték érettek lesznek a nőstény testében, a bengék lombja is kihajt; ilyenkor a nőstény látszólag érthetetlenül sokáig válogat a levelek között, mire lerakja petéit.

A zöld színű hernyók nagyjából egy hónapig táplálkoznak, majd finom selyemszállal egy levélhez vagy szárhoz rögzítik magukat, és bebábozódnak. Kétheti bábállapot után pedig – nagyjából június végén – kikelnek az új nemzedék lepkéi, és ezeket szeptember végéig láthatjunk a virágok körül, bár a legforróbb hetekre eltűnnek, hogy sziklahasadékokban, faodvakban, pincékben hűsöljenek. Ősszel ismét megjelennek, majd telelőhelyükre vonulnak. Sok más lepke is telel imágó alakban, de általában zártabb helyen; a citromlepke azonban megelégszik a borostyán vagy a szeder télen is zöld, összeboruló levélsátrával, mi több, néha csak a bokrok ágaira kapaszkodik. Testfolyadéka úgy hűl le, hogy szövetei fagypont alatt sem károsodnak. Tavasszal azután ismét láthatjuk a lepkéket, bár csak rövid ideig, mert párzás és peterakás után elpusztulnak.

A “strapabíró” faj különös rekorddal büszkélkedhet: a hazai nappali lepkék között a leghosszabb életű, lepkeként akár a 10 hónapos kort is megéri. (A peteként, hernyóként vagy bábként áttelelő lepkék imágói legfeljebb néhány hetet, de néha csak néhány napot élnek.)

Egy régi hiedelem szerint a Szent György napján, április 24-én fogott citromlepke szerencsét hoz az egész évre. A lepkét a pénztárcában őrizték abban bízva, hogy tulajdonosának pénzt fial. A hiedelemhez talán hozzájárulhatott, hogy a citromlepke sárga színe az aranyra emlékeztet.

Írta: Merkl Ottó (Magyar Rovartani Társaság)