Vanda, Paula, Timóteusz2021. január 26., kedd
Természet

A kipufogógáz eltéríti a méheket

2013.11.26.Admin

A méhek szerepe a virágok beporzásában, a termés mennyiségében vitathatatlan. Tracey Newman és kutatócsoportja a Southamptoni Egyetemen készített tanulmányával rámutat arra, hogy a méhek tevékenységét nagyban befolyásolja a diesel autókból kipufogó gáz.

Fotó: dreamstime

Ezeknek a rovaroknak a tájékozódását a látáson kívül olyan érzékelés is segíti, mint az ízlelés és a szaglás.

„A házi méhek különösen fejlett szociális életmódú rovarok. Társas érintkezéseik során a család tagjai egymással többféle módon is információt cserélnek, melyben az illatanyagoknak, és így a szaglásnak különösen nagy szerepe van. Ennek egyik formája például, a királynő által kibocsátott feromonok szabályozó szerepe, ami meghatározza a család működését, valamint az egész kolóniára jellemző jellegzetes illatanyag, melyet a család minden tagja magán visel, és ez segít az ettől idegen szervezetek távol tartásában. A táplálékforrás helyéről, minőségéről a dolgozók egymást tájékoztatják, részben a méhek sokak által ismert méhek, részben méh-méh közti táplálékcserével. Mindkét esetben az egyik dolgozó kis mennyiségű táplálékot, és azzal együtt annak illatanyagát is prezentálja a másik felé, így a nektárra és/vagy pollenre jellemző illatanyag átadására is sor kerül. A méhek igen intelligens rovarok, és képesek az illatanyagokat a táplálékkal, annak színével, ízével társítani” – mondja Kovács Anikó alkalmazott zoológus, az MTA Ökológiai Kutatóközpont, Ökológiai és Botanikai Kutatóintézet, „Lendület” Ökoszisztéma Szolgáltatás Kutatócsoport munkatársa.

Az alacsonyabb fogyasztásáról ismert diesel autók kipufogógáza mono-nitrogén-oxidokat tartalmaz, ami megváltoztatja például a repce, mint fontos mezőgazdasági növény illatösszetételét, így egyes illatanyag komponensek felismerhetetlenné váltak. Ez azt jelenti, hogy a dieselfüst kémiailag módosítja a virágok illatanyagát, megnehezítve ezzel a méhek számára a nektárforrás felismerését. Amikor a nektár begyűjtése folyik, a méhek nem minden terv nélkül repülnek ki a mezőkre:
 „Számos virág állít elő illatanyagokat, ezek elsősorban a beporzó állatok csalogatására szolgálnak. A méhek az egyes növényfajok virágát sokkal inkább illatuk alapján azonosítják, mint színük szerint. A pontos azonosítás azonban a növények számára nagyon fontos, hiszen a legtöbb növény esetében a beporzást jelentő virágpollen a faj egy másik egyedéről kell, hogy származzon. A méhek egy része, és a házi méhek különösen virághű beporzók, azaz a kaptár elhagyása és a visszaérkezés között, egymás után látogatva a virágokat ugyanazon faj egyedeit keresik, ehhez viszont nélkülözhetetlen azok pontos azonosítása. Ebben a virágillatnak, pontosabban a nektár és a virágpor illatának nagy szerepe van. Enélkül csökken a beporzás, és így a növény hatékony szaporodásának esélye is, kevesebb termést és magot eredményezve” – mondja a szakértő.

Az nem újdonság, hogy füsttel megzavarható a méhek érzékelése, hiszen a méhészek is az úgynevezett hideg füstöt alkalmazzák arra, hogy a méhek egymás közötti kommunikációját blokkolják. Amikor ugyanis a kaptárt megbolygatja a méhész, akkor a rovarok veszélyt jelző feromonokat bocsátanak ki, amik kollektív támadásra ösztönzik a kolóniát. A hideg füst miatt azonban a feromonok nincsenek hatással a méhekre, így a méz ellenállás nélkül begyűjthető. Ez azonban egy kontrollált helyzet, és nem is tartós a hatása. A diesel autók füstje azonban ilyen fokon nem szabályozható, így komoly befolyással lehet a méhekre, és ezzel közvetve az út menti mezők, esetleg termőföldek hozamára, faji sokszínűségére.

Írta: Scheftsik Tamás