Vendée Globe földkerülő vitorlásverseny – 2016
Három héttel a rajt után Fa Nándor továbbra is a 16. helyen halad a nyolcadik Vendée Globe földkerülő vitorlásversenyen.
Fotó: Spirit of Hungary Ocean Sailing Project/FB
A franciaországi Les Sables d,Olonne-ból 2016. november 6-án, 13 órakor rajtolt a Vendée Globe földkerülő vitorlásverseny mezőnye, melynek tagja Fa Nándor is a hazai építésű és fejlesztésű Spirit of Hungary nevű hajójával.
A magyar vitorlázó harmadik Vendée Globe-ján indul, a feladat egyedül egy 60 lábas (18 méter) hajóval, kikötés és külső segítség nélkül körbehajózni a bolygót. Az 1992-93-as menet során legjobb nem franciaként, az ötödik helyen ért célba, 128 nap után. A rekordot a francia Francois Gabart tartja, aki a legutóbbi, 2012-13-as kiírást 78 nap 2 óra 16 perces idővel nyerte meg.
A világ legnehezebbnek tartott viadalán tíz ország 29 hajósa vágott neki a több mint 40 ezer kilométeres távnak. Egy nappal a rajt után a magyar hajós a 21. helyen haladt.
Fa Nándor november 18-án, nem sokkal éjfél előtt áthaladt az Egyenlítőn, a 20. helyen áll. A déli féltekén egyre komorabb időjárási viszonyok közt kell helytállni a versenyzőknek. A Spirit of Hungary tájékoztatása szerint az Egyenlítőt közelítve minden hajós rémálma az úgynevezett doldrums, a szélcsendes zóna, amelybe napokra is beragadhat a vitorlázó. A déli félteke következő próbatétele a St. Helena magas nyomású zóna elkerülése, amely versenystratégiailag is fontos navigációs feladat. Ütközési veszélyt jelentenek még a felmelegedés következményeként sok éve úszó óriási jégtömbök és úgynevezett borjaik. Rendkívül bonyolult vitorlázó periódusról van szó, egyre hidegebb, nedvesebb, erősen szeles viszonyok között, egyre növekvő hullámzásban.
Varga Lajos, a Spirit of Hungary csapat képviselője november 21-én az M4 Sport Sportreggeli című műsorában elmondta, a mezőny tulajdonképpen már túl van egy transzatlanti versenyen, mivel átkelt az óceánon, s a hajósok önmagában erre is már évekig készülnek.
„Rengeteg vitorlacsere van ilyenkor a változó szél miatt, egy ilyen csere pedig megfelel egy kemény edzésnek, mivel harminc perc alatt egy liter vizet veszítenek a versenyzők, Nándi 63 évesen áll helyt” – tájékoztatott ki Varga Lajos, aki a felkészülésről azt mondta, 40 ezer mérföld előzetes vitorlázás van egy ilyen nagy versenyben, a nyáron Fa Nándor másodmagával átkelt az Atlanti-óceánon, majd egyedül hazavitorlázott New Yorkból. Elmondta még, hogy a 15 ezer óra alatt épített hajó három éve van vízen, s azóta folyamatosan fejlődött. Fa Nándor mindössze 3-4 órát alszik 20 perces időszakokban, radartávolságonként, de előfordulnak olyan extrém körülmények, hogy 36 órát is fenn kell lennie egyhuzamban.
„Az első hat versenyző egy frontnak köszönhetően meglógott a többiektől, a 7-8. helyen állók azért kapaszkodnak, hogy ne szakadjanak le, ők már csak a következő alacsony nyomású levegőtömegre tudnak felülni. Nándi, a tervek szerint 90-100 nap alatt szeretne célba érni ” – ismertette a helyzetet Varga Lajos.
A déli féltekén az élmezőnyben haladó francia Vincent Riou, valamint Bertrand de Broc feladta a küzdelmet. Fa Nándor fokozatosan javít a helyezésén és november 24-én, a Baktérítőhöz közeledve a 16. helyre került. A versenyző honlapján olvasható bejegyzés szerint, az előző napokban tökéletesen tudta tartani az előre eltervezett irányt és sebességet, két társát megelőzve a 17. helyre jött fel, majd Riou kiesésével a 16. pozícióba lépett elő. A magyar vitorlázó egy nagyobb, nyolc hajót számláló bollyal együtt halad a Baktérítő térségében, viszonylag szélcsendes időben, ami igen nehézzé teszi a versenyt, hiszen – mint olvasható Fa Nándor hajónaplójában – ilyenkor a legnehezebb vitorlákat kell cserélgetni, ami igen komoly fizikai megterhelés.
November 28-án a magyar hajós, a 16. helyen, 3100 mérföld hátránnyal követi az éllovas brit Alex Thomsont.