Zelma, Rajmund, Emerencia, Emese2022. január 23., vasárnap
Természet

Tájrendező szürkemarhák a Kiskunságban

2017.10.06.Erdélyi Ilona

Patás karbantartók, azaz szürke szarvasmarhák érkeztek a részben Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság kezelésében lévő Böddi-székre.

Az állatok egy hatalmas tájátalakítással járó természetvédelmi programban kapnak kulcsfontosságú szerepet.
A Kiskunság középső részén található Böddi-szék igazi madárparadicsom, ahol viszonylag kis területen nagyon sok védett madárfaj talál ideális fészkelő-, táplálkozó- és pihenőhelyet. A tómedret azonban annak idején kettévágták a Sós-éri főcsatornával, ami természetvédelmi szempontból káros következményekkel járt: a csatorna akadályozza a természetes vízmozgást, befolyásolja a szikes tó vízháztartását és hozzájárul a tó lefűződő öblözeteinek fokozatos feltöltődéséhez, elmocsarasodásához.

Ennek a folyamatnak a visszafordításán dolgoznak immár négy éve uniós támogatással a természetvédelmi szakemberek. Ahhoz, hogy a terület visszanyerje eredeti képét és gazdag élővilágát, nem elég újraegyesíteni a tómedret, hanem vissza kell szorítani a szikes réti és szikfok növényzetre terjeszkedő nádat és mocsári növényzetet.

Fotó: Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság

Ebben van fontos szerepe a legelő állatoknak, akik tapossák a talajt, rágják a növényeket, vagyis elvégzik a terület karbantartását. A mocsaras részek legeltetése jelenleg egy kisebb létszámú magyar szürke gulyával indult meg, az állatok az igazgatóság meglévő állatállományából érkeztek a Böddi-székre. A vízállásos legelőterületek fokozatos előkészítését követően a legelő állatlétszám bővülni fog, ameddig a gyepterületek kedvezőbb állapotba kerülnek, és a tervek szerint vásárlandó magyar tarka szarvasmarháknak is megfelelő táplálékot biztosítanak. Bevált módszer, hogy mielőtt a szarvasmarhákat ráengednék a mélyebb fekvésű területekre, szárzúzóval letarolják az öreg nádat és zsiókát, és a helyén sarjadó fiatal hajtásokra engedik rá a gulyát. A tavasszal sarjadó, zsenge nád még édes, ezért azt a jószágok kifejezetten kedvelik.

Fotó: Ujvári Sándor/ MTI

A legelő állatok jelenléte nem csak a növényzetre, hanem az egész ökoszisztémára hatással van, ezért nem lehet őket semmilyen gépi beavatkozással helyettesíteni. Előnyük például, hogy a nyugodtan legelésző nagytestű állatok nem zavarják a madarakat, a trágyájuk miatt pedig gazdagabbá válik a terület rovarvilága, ami vonzza a rovarevő madarakat és kisemlősöket, azok pedig a ragadozó madarakat.

A Böddi-széken a legnagyobb természetvédelmi beavatkozást, a Sós-éri főcsatorna hat kilométeres szakaszának áthelyezését a tervek elkészülését követően kezdik meg.

A magyar szürke marhák biztonságosan, villanypásztorral körülvett területen legelnek, így csak távolabbról tekinthetjük meg őket. A védett természeti területre látogatók azonban ebben az időszakban megfigyelhetik az őszi madárvonulás eseményeit, így láthatják a sokszor ezrével gyülekező vadludakat, különféle récefajokat, a sekély vízben táplálkozó partimadarakat, a levegőben csapongó, vagy a tóban álldogálva pihenő bíbiccsapatokat.

Kiskunsági Nemzeti Park programjai

Egy rejtőző szőlőhegyi kápolna

Káptalantóti és Mindszentkálla határán, a Káli-medence nyugati részén bújik meg a kevéssé ismert, szinte már meseszerűnek tűnő Bács-hegy. A tetején varázslatos kis kápolna emelkedik, amely nem csupán a túrázók kedvenc célpontja.

Albánia alaposan rácáfolt az előítéletekre

Amikor elújságoltam a barátaimnak, hogy beülök az  autómba és elindulok körbejárni ezt az országot, leginkább két dolgot kérdeztek meg: Biztonságos? Nem nagyon rosszak ott az utak?

Elkerülhetők a vízi élőlények életét követelő balesetek

A repülésben a repülőre nézve végzetes egy madárral való ütközés, a hajózásban a cetek a szenvedő alanyok, ám a légi szabályozást át lehetne ültetni a hajózásra is.

A kabócák között vannak ártatlan szemérmesek, de károkat okozók is

Az alkalmazott rovartannal foglalkozó győri Havasréti Béla nyugalmazott agrozoológus ismeri a hazánkban előforduló, az agráriumban ismeretes élőlényeket a fonalféregtől a mezei pocokig.

Egy különleges téli madárvédelmi tevékenységekről

A tél derekán végezhető madárvédelmi tevékenység az „elárvult” madárfészkek kiszedése. Az írásból kiderül miért is hasznos ez.

National Geographic 2022. januári címlap