Fókuszban az asztrofotós: Szémár Ferenc
Bemutatkozik a nemzetközi hírű fotográfus, akinek kamerájában a kreativitás, a szerencse és az égbolt találkozik.
Legismertebb képed „Cirkumpoláris” címmel rangos nemzetközi karriert járt be; első lett a Greenwichi Királyi Obszervatórium versenyén. Honnan származott ez a különleges ötlet, ami a fotó témájaként szolgált?
Igen, a Cirkumpoláris című fotóm, amely egy igen egyszerű technikájú, digitális csillagíves éjszakai felvétel, az Insight Astronomy Photographer of the Year fotós megmérettetésén első lett, pontosabban a nyolc fő kategória egyikét nyerte meg. Erről a képemről azt érdemes tudni, hogy téli időszakban készült, amikor a Kárpát-medencét gyakran lepi el az alacsony magasságú rétegfelhő, azonban a legmagasabb hegycsúcsok akár a felhők fölé is érhetnek. Annak, aki veszi a fáradságot, hogy a felhők fölé zarándokoljon, egészen csodálatos élményben lehet része: a bársonyfekete éjszakai eget beborító ezernyi csillag világába léphet át, egy piciny felhőkkel körbeölelt hegycsúcs-szigeten állva. Éppen egy ilyen hideg, de sziporkázó éjszaka varázsa adta az ötletet a felvételhez. Számomra kifogyhatatlan és felüdítő fotótéma, ahogy az eltakart települések fényei átszüremlenek a ködön. Ezt a jelenséget minden évben megnézem, ha tudom.
Hogyan fordult érdeklődésed a csillagászat és azon belül az asztrotájképek felé?
Számomra a misztikus varázs az, ami igazán fontos. Korábban sokat kirándultam, túráztam, igyekeztem a lakott, emberi környezettől néha eltávolodni. Az ilyen helyeken van valami megfoghatatlanul szép, amit a magam módján igyekeztem természetfotókba önteni. Nem is olyan régen eszméltem rá, hogy a csillagos égbolt fürkészése is ehhez hasonló élményt ad, azonban sosem szerettem a bonyolult technikákat. Azok szerintem nem emberközeliek. Éppen azért a könnyen cipelhető éjszakai tájképfotózás felé fordultam, ami egyelőre tökéletesen kielégíti a kíváncsiságomat.
Civilben mivel foglalkozol? Van-e más irányú kötődésed is a fotográfia irányában?
Tartószerkezetek, mérnöki műtárgyak tervezésével foglalkozom, ami első hallásra távol esik a fotózástól, de cserébe sok inspirációt ad. Többször sikerült szokatlan helyekről fotóznom, például TV toronyból, vagy éppen autópályahídról, ami érdekes urbánus környezetet biztosít egy-egy izgalmas fotós perspektíva számára, sőt akár éjszaka is, a csillagos éggel együtt. Összekapcsolja a látszólag hatalmas emberi építményeket a még sokkal hatalmasabb nem emberi jelenségekkel.
Számomra egészen különleges témákat ragadsz meg. Egyik személyes kedvencem a „Geostacionárius műholdak tánca”. Elmondanád a laikus érdeklődőknek, hogy mit ábrázol ez a kompozíció?
Ez számomra egy kivételes fotó. Említettem, hogy nem szeretek bonyolult technikákat alkalmazni, de itt kivételt tettem. Ebben az esetben egy ismerősöm 1000 mm fókuszú Dobson-távcsövére szereltem a fényképezőgépemet. A műszerről azt kell tudni, hogy nem követi az égbolt mozgását, így kézenfekvő ötletnek tűnt álló dolgokat megörökíteni. A geostacionárius, vagyis a Föld forgásával szinkronizált műholdak éppen ilyen jelenségek az égen. Csoportokban állnak a világűrben, a Földről nézve mindig azonos helyen. Az égbolt csillagai pedig izgalmas, egyenes „csillagíveket” rajzolnak a háttérbe, ahogy forog a Föld. Az a jelenség, hogy a műholdak mégis mocorognak egymáshoz képest, számomra külön meglepetés volt.
Melyek a kedvenc helyszíneid, ahova kijársz fotózni?
A szép természeti környezetet szeretem, de kevésszer adatik meg, hogy egzotikus helyekre eljussak, így igazából a legkedvesebb helyeim Magyarországon vannak, általában Budapesthez elég közel. Szeretem Dobogókő jól ismert kilátóhelyét, a pilisszentléleki Pálos kolostorromot, és a Galya-tetői Turistacentrum kilátójához is sok remek élmény köt.
„A felkelő Nap köszönti a Szabadság-szobrot” című felvételed milyen előzetes tervezéssel készült?
Az igazat megvallva az egy rettenetesen szerencsés eset volt, ugyanis minden szoftveres időpont és helyszín meghatározás ellenére ennyire pontosan megjósolni a napkelte helyét nagyon bizonytalan. Így hát maradt a rég bevált módszer, és próbálkoztam. Kiszemeltem a lehetséges időpontokat és helyszínt, és több hajnalon is megfigyeltem a kelés helyzetének változását. A szerencse abban állt, hogy egy januárban nagyon ritka esemény, több napon át tartó csodálatosan tiszta derült hajnali ég segített abban, hogy a megfelelő napon, a megfelelő pillanatban elcsípjem a napkeltét a szoborral.
Mit tartasz személyes ars poeticádnak a fotózás területén? Melyek a további terveid?
A fotózás kapcsolat egy olyan ember feletti, hatalmas kozmikus világgal, ahova másképpen nem igazán juthatunk el, hiszen, ha ott vagyunk, akkor sem látjuk a fényképezőgépünk nélkül a sötét, ám mégis varázslatosan gazdag éjszakai tájat. A fotózás egy elmerengés, egyedül a fényképezőgép társaságában arról, hogy a világunknak mekkora része ismeretlen a számunkra, és mennyi élményt, titkot rejt még előlünk. Fényképeimmel egy-egy ilyen titkot igyekszem felfedezni legtöbbször magamnak, de ha sikerül, akkor pedig mások számára is.