Előd, Szalóme, Kordélia2020. október 22., csütörtök
Természet

Állati álhírek a koronavírus-járványban

National Geographic Magyarország

Biztosan mindenki belefutott már olyan hírekbe, képes beszámolókba, amelyek azt állítják, hogy a karantén alá helyezett városokban felvirágzott az állati élet.

Nem szokatlan látvány Velencében az úszkáló hattyú.
Forrás: Getty Images

A számtalan rossz hír, mint az orvosi készletek hiánya, a karantén szigora közepette olyan hírekkel is találkozhatunk, hogy visszatértek a hattyúk meg a delfinek Velence üresen álló csatornáiba. Egy csapat elefánt egy teaültetvényen hever részegen, miután a kínai Jünnan tartomány egy kukoricabor-raktárban beittak. Ezeket, a járvány által leginkább letaglózott országokból eredő állatos híreket rengetegen megosztják, terjed Twitteren, Instagramon,Tik Tokon, felkerültek a híroldalakra is. Sokak számára ez jelenti a reményt, hogy látják, az emberektől mentes világban az állatok gyorsan megtalálják a maguk helyét – azonban ezek a hírek nem igazak – számolt be a nationalgeographic.com.

A velencei hattyúkról szóló poszt olyan madarakat mutat, amelyek rendszeresen úszkálnak egyébként is Burano (Velence külvárosa) csatornáján, a velencei delfinek felvételei Szardínia szigeténél, egy kikötőben készültek. Az egyelőre nem derült ki, hogy a részeg elefántok fotói hol készültek, az azonban igen, hogy nem abban a kínai faluban, ahol a közlemények állítják. Bár valóban átkeltek egy falun az elefántok, nem rúgtak be és nem hevertek részegen a teaültetvényen.

A jelenség azonban bebizonyította, hogy mennyire könnyen elhisszük a figyelemfelkeltő, túl szép, hogy igaz legyen típusú pletykákat a krízishelyzetek idején. Az emberek szinte kényszert éreznek arra, hogy megosszák ezeket az érzelmes posztokat. Stresszhelyzetben az idilli, boldogságot sugárzó állati fotóknak nem tudunk ellenállni. Ez pedig olyan társadalmi jelenség, hogy magának a járványnak a terjedéséhez hasonlítható módon ugyanazokkal a modellekkel lehet követni, mint egy járványhelyzetet, állítja egy  2016-os tanulmány.

Amikor a hamisságok is vírus módjára terjednek

Kaveri Ganapathy Ahuja tweetje a Velencébe visszatérő hattyúkról milliónyi lájkot kapott. Így szólt a tweet: „A világjárványnak váratlan mellékhatása van. Most először tiszta a víz a velencei csatornákban, látni lehet a halakat, és visszatértek a hattyúk.” Ahuja, aki az indiai Új Delhiben él, azt mondta, a közösségi médiában látta a fotókat, s elhatározta, hogy összerakja őket egy tweetbe. Nem tudta azt, hogy a hattyúk régóta honosak Burano csatornáin, s a járvány előtt is ott éltek. „Ez a tweet csak olyasvalamit fejezett ki, ami számomra örömet jelentett ezekben a különösen sötét napokban” – nyilatkozta. Még véletlenül se számított arra, hogy ilyen terjedésbe kezd majd a tweetje, és ártani se akart vele senkinek. Azt mondta: „Bárcsak volna a Twitteren módosítás gomb az ilyen esetekre!”

Ennek ellenére nem törölte a tweetjét, és nem is tervezi, arra hivatkozva, hogy Velencében tisztább a víz a megszokottnál, a visszaesett vízi forgalomnak köszönhetően, és szerinte csak ez számít.
Arról viszont újabb tweetet tett közzé, hogy milyen elképesztően sokan lájkolták az említett bejegzést és mennyien megosztották. „Számomra ez személyes rekord, ezért eszemben sincs törölni” – mondta.

A posztolás vonzereje

Paul Ordoveza webfejlesztő és fotóhitelesítéssel foglalkozó szakértő küldetésének tekinti, hogy a PicPedant nevű Twitter fiókja segítségével leleplezze a hasonló képi csalásokat, amelyek szárnyra keltek a világhálón. Úgy véli, a hasonló hamisítványok és álhírek terjesztőit elsődlegesen a mohóság, a viralitásra kiélezett vágyak vezetik. „Ez nem más, mind a lájkok, megosztások ezres nagyságrendű számának látványa miatti eufória túladagolása.”

„A sok lájk és megosztás azonnali közösségi jutalmat nyújt” – magyarázta Erin Vogel szociálpszichológus, a Stanford Egyetem posztdoktori kutatója. „Más szavakkal: egyszerűen jól érezzük magunkat. Kutatások bizonyították, hogy a posztolás a közösségi médiában ideiglenesen megemeli az önbecsülésünket.”

Az olyan dolgok keresése, amelyeknek köszönhetően jól érezzük magunkat, különösen fontos lehet most, ahogy az ember szembesül a járvánnyal, a gazdasági összeomlással és a hirtelen elszigeteltséggel. „Amikor igazán nagyon de nagyon magányosnak érezzük magunkat, nagy a kísértése az ilyen posztoknak, ami egy csepp reményt nyújt az embereknek. Az a hit, hogy a természet és az állatok javára válik a járványhelyzet, értelmet és célt adhat a szenvedéseinknek, mindazoknak, amiken túl kell jutnunk e helyzet során” – magyarázta Vogel.

Számos virálissá vált tweet témája volt a természet. „A természet csak megnyomta rajtunk az újraindítás gombot” , olvasható abban a tweetben, amely a velencei delfinek állítólagos megjelenését  mutatta be.

Susan Clayton, az Ohio-ban lévő College of Wooster pszichológia és környezettudomány professzora azt mondta: „Azt hiszem, az emberek tényleg hinni akarnak abban, hogy bármit tettünk is eddig, a természet elég erős ahhoz, hogy újjáéledjen.”

A Pew Kutatóközpont felmérésében kapott válaszok szerint az amerikaiak mintegy fele találkozott már a koronavírus-járvány kapcsán valamiféle hamis, kitalált információval. Míg a velencei csatorna delfinjeiről szóló poszt nem kimondottan ártalmas, azért az egyáltalán nem tekinthető pozitívnak, ha álhírekkel hamis reményeket keltenek bennünk. Vogel szerint az ilyen hamis történetek sokkal bizalmatlanabbá teszik az embereket ebben az időszakban, amikor amúgy is sérülékenyek vagyunk. „Ha kiderül, hogy a jó hírek, amikkel találkoztunk, egyáltalán nem igazak, sokkal rombolóbb hatású, mint az, ha egyáltalán nem érkeznének jó hírek.”

Az aprócska reménysugarak, amelyeket a közösségi médiában láthatunk, tarthatják bennünk a lelket ezekben a vészterhes időkben, a ránk váró hetek-hónapok izoláltsága során, amikor az emberek bezárkóznak otthonaikba és csak virtuálisan, képernyőkön át találkoznak a barátaikkal. „Arra biztatok mindenkit, hogy osszon meg pozitív dolgokat” – mondta Vogel – „ezeknek a dolgoknak azonban nem drámaiaknak, hanem csupán igaznak kell lenniük.”

Hozzászólások

Jótékonyan hathat a természet a gyermekek immunrendszerére

Jótékonyan hathat a természet a gyermekek immunrendszerére

Úgy tűnik, az egészség számára fontos baktériumoknak jót tesz a természetes környezet.

A mélykúti júdásfa az Év Fája 2020-ban

A mélykúti júdásfa az Év Fája 2020-ban

Az Év Fája versenyt immár 2010 óta szervezi minden évben az Ökotárs Alapítvány. A címet idén, a július óta tartó online szavazáson izgalmas küzdelem után, a mélykúti júdásfa nyerte el.

Indul a 2021-es év hala közönségszavazás

Indul a 2021-es év hala közönségszavazás

Az angolna (Anguilla anguilla), a fürge cselle (Phoxinus phoxinus) és a jászkeszeg (Leuciscus idus) verseng a 2021-es év hala címért - közölte az MTI-vel Magyar Haltani Társaság elnöke.

Halakat rabló madár

Halakat rabló madár

Régi nevük rablósirályok, és ezt az elnevezést nem meghazudtolva az a taktikájuk, hogy nagyobb vizeinken a sirályoktól és csérektől rabolják el a zsákmányukat.

Fürkészdarazsat neveztek el a koronavírus-járványról

Fürkészdarazsat neveztek el a koronavírus-járványról

Az újonnan leírt darázsfaj Mexikóban honos és mindössze 3,5 milliméteres.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket