Eszter, Eliza, Vanessza2022. május 24., kedd
Természet

Hét új pávapók-fajt fedeztek fel Ausztráliában

Az egészen apró pávapókok rendkívül színpompás utótestükről kapták a nevüket, és csak Ausztráliában honosak.

Forrás: Museums Victoria

A kontinens déli, szubtrópusi-mérsékelt övi térségében él a pávapókok (Maratus és Saratus nem) zöme – a jelenleg 85 fajukat ismerjük. Nemcsak apróságuk (fél centisnél egyik sem nagyobb), hanem rejtett életmódjuk is megnehezíti a megpillantásukat, ezért csak szisztematikus kereséssel lehet az alkalmasnak tűnő élőhelyeken rábukkanni az állatra. Igen erősen különbözik a két nem, míg a nőstények a környezetbe olvadó, barnás árnyalatúak, addig a hímek a névadó páva színpompáját viselik hátsó felükön. A színes külsőnek a párválasztásban van szerepe, ahogy a hímek harmadik lábpárjának is, amelyen látványos, kontrasztos árnyalatú szőrök nőnek, ezekkel integet a kiszemelt nősténynek a násztánc során. Ez a táncuk tette őket az internet kedvenceivé, annak ellenére, hogy a pókoktól alapesetben sokak hátán végigfut a hideg.

Az új fajokat a Museums Victoria fiatal arachnológusa, Joseph Schubert írta le, s a Zootaxa taxonómiai folyóiratban tette közzé a felfedezést. Joseph Schubert gyerekként még maga is rettegett a pókoktól, azonban fokozatosan megkedvelte őket, olyannyira, hogy ma már a világ egyik vezető szakembere a pávapókok terén.

A mindössze 22 éves kutató eddig 12 pávapók faj leírását készítette el. A pókokról sok esetben amatőröktől (a pávapókok kiterjedt rajongótáborának közösségétől) kap értesítést, fényképet, s ezeket követően megy el az élőhelyre felkutatni és katalogizálni az állatot. A most leírt 7 fajból egy Victoria államban, öt Nyugat-Ausztrália államban, egy pedig Dél-Ausztrália államban él, így igen nagy területet kellett a kutatónak bejárni miattuk. Ezt a munkaadója, a Museums Victoria nyújtotta anyagi segítségen túl az Ausztrália biodiverzitásának felmérésén dolgozó Bush Blitz Australia szervezete támogatásával sikerült megvalósítania. A pókok nevét vagy a mintázatuk, vagy az élőhelyük alapján, vagy az új fajt elsőként megpillantó, illetve a kutatómunkát segítő személy után adta. „A most leírt fajok némelyikét civil kutatók találták meg, akik dokumentálták a megtalálás helyszínét és elküldték nekem az adatokat, az állat fotójával. A segítségük rendkívül fontos az ilyen típusú kutatásokhoz.” – mondta Schubert.

A frissen leírt fajok, hasonlóan a már korábban felfedezettekhez, szintén ragyogó, színjátszó külsejűek, irizáló színek és minták díszítik utótestüket. „Ha lehet ilyet mondani, az eddigi kedvencem a Maratus constellatus, amelynek utótestén sötétkék alapon aranysárga csillagos mintázat látható, Van Gogh Csillagos éj festményére emlékeztet, és talán azért is, mert nagyon messze kellett utazni érte.” A kutató úgy véli, ez csak a kezdet, és még sok pávapók faj vár felfedezésre.

„Úgy vélem, távolról se végeztünk még velük, elég abba belegondolni, milyen sok fajukat fedezték fel csak az elmúlt néhány évben, s milyen sok olyan lehetséges élőhely van még, ami átkutatásra vár” – tette hozzá a szakember.

A királylepkék vándorlását is megzavarja a fényszenny

A királylepkék közelmúltban drámaian lecsökkent népessége helyreállításához a lámpaoltás is hozzátartozik.

Ezek a darazsak saját testvéreiket falják fel

Gyakori kannibalizmust dokumentáltak egy magányos darázsfaj lárváinál.

Elképesztően közeli felvételek a Napról

Az Európai Űrhivatal és a NASA közös küldetése, a Solar Orbiter 2022. március végén először közelítette meg a Napot, s az ennek során készült felvételei rendkívül látványosak.

Gyorsabban pusztulnak az ausztrál trópusok fái

Az 1980-as évek óta megduplázódott a trópusi fák pusztulási aránya Ausztrália esőerdőiben, egy új tanulmány szerint feltehetően a klímaváltozás miatt, a folyamat más trópusi erdőkre is érvényes lehet.

Gyógykorallokat használhatnak a delfinek

A korall antimikrobiális hatású nedveket termel, amelyeket a delfinek magukra dörzsölnek.

National Geographic 2022. májusi címlap