Imre, Zakariás, Tétény2024. november 05., kedd
Természet

Film készült az univerzum csodáiról

2021.01.24.NG
National Geographic Magyarország

Fényes Lóránd jóvoltából, a magyar asztrofotózás történetében egyedülálló alkotás született az égbolt látványos objektumairól.

 

A Balatonalmádiban élő fotográfus munkájáról Ladányi Tamás készített interjút.

A film mottója: Az én hazám az egész világ, amelyben Senecát idézed. Számodra ez egyfajta ars poeticát is jelent?
Igen, annak szántam. Kiemeltem ezt a gondolatot az eredeti környezetéből, utalva arra az életérzésre, amit rendre megélek az amatőrcsillagászatban. Ez egyszerre nagyon megrendítő, és egyszerre nagyon felemelő. Tekintettel arra, hogy térben és időben mennyire elenyészőek vagyunk mi emberiség ezek mellett a léptékek mellett. Mert a világ jóval teljesebb, mint amit mi itt megélünk belőle. És ez is a miénk. A kozmosz a tágabb otthonunk.

Milyen időszakot ölel fel a képek készítése és milyen helyszíneken történt mindez?
Ez a mozgó tabló az elmúlt évtizedben készített munkáimból egy meglehetősen széles merítés. 2010 végén kezdtem el komolyan a mélyűr megörökítésével foglalkozni. Az első év képei még inkább a tanulásról szóltak, ezért az összeállításban felhasznált legkorábbi munka hét éves. A fotók elsősorban a mindenkori otthonomban készültek; Piliscséven, majd az utóbbi három évben Balatonalmádiban, de számos fénykép különböző utazások alatt született meg.

 
A Skorpió szíve
Forrás: Fényes Lóránd
 Néhány fotó elkészítéséhez a déli féltekére utaztál. Nekem személyes kedvencem az Antares körüli ködöket ábrázoló felvétel. Hogyan készült ez a kép?
Igen, az Antares körüli köd komplexum az első namíbiai expedíció egyik nagyszerű emléke számomra is. A téma maga nagyon megfogott, már akkor egészen biztos voltam abban, hogy megörökítem, amikor készültem az utazásra. Hihetetlen színgazdag a Tejútrendszer tőlünk észlelhető legburjánzóbb tartománya. Miközben a képet meghatározzák a hömpölygő porfellegek egyszerre a kozmosz minden szépsége ránk borul. Mintha valaki azon a területen szerette volna szemléltetni, mennyire változatos az univerzum. A reflexiós-ködök kékje, a vörösen pulzáló emissziós-ködök, az Antares hatására sárgán ragyogó tartomány… már-már sok egy helyen, mint egy absztrakt festmény. A Messier 4 gömbhalmaz pedig koronája ennek a területnek.
Űrlepke, egy haldokló csillag
Forrás: Fényes Lóránd

 

Az asztrofotós technika óriásit fejlődött az elmúlt években, akár csak a film készítésének évei alatt is. Például az Űrlepke című kép feldolgozását egy külön videóban is bemutatod Megjeleníthető lett volt mindez tíz évvel ezelőtti technikával?
Valóban, egészen elképesztő, hogy mára a korai Hubble képek minőségét elérő munkákat hozhatunk létre amatőrcsillagászként a kertünk végéből.

Tíz évvel ezelőtt a technika már hellyel-közzel rendelkezésre állt, ugyanakkor teljesen elérhetetlen áron. Mára a mélyűr fényképezéséhez szükséges felszerelés bőven az elviselhető kategóriában van. Ugyanakkor nem csak a műszaki háttér fejlődött sokat. A képfeldolgozás, a képek „előhívása” is nagyon magas szinten jár már. A feldolgozó algoritmusok a rendkívül halvány, nehezen észlelhető objektumok bemutatásában is nagy segítséget nyújtanak.

Fénylő ösvény az égbolton
Forrás: Fényes Lóránd

 

Milyen logikai, tematikus felépítést követ a film? Nyilván nem véletlen, hogy nagy látószögű képekkel kezdődik a Tejútról.
Így van, a Tejút, mint nyitány szándékos választás. Természetesen esztétikai döntés is: megragadó egyben látni a galaxisunk középső tartományát. Ugyanakkor ez a leginkább „ember-léptékű kép”, hisz nem nagy távcsöves fotó, hanem egy nagy látószögű objektív által befogott terület. Léptéke a szabad szemes látványhoz hasonlítható. Illetve egyszerre ad egyfajta prognózist arról, mi várható a következő három és fél percben. A később megmutatott objektumok egy markáns része felfedezhető ezen a képen is – csak apróbb méretben.
Szemléletes számomra a film szerkesztése, azaz egyszerre több objektum megjelenítése. Mi volt ezzel a célod?
Eredetileg praktikus oka volt ennek a szerkesztési módnak. A mai rövid, pár másodperces TikTok klipek világában egy közel négyperces videót megosztani már önmagában is kockázatos dolog. Arra jutottam, hogy ha osztott képernyőn utazunk végig a kozmoszon, akkor picivel több élményt adhatok át. Ám a szerkesztés közben felismertem, hogy emiatt mennyivel több esztétikai játék, egyben a tudatos szerkesztéssel milyen izgalmas kompozíciós mozgástér áll rendelkezésemre. Az objektumok sokszor a karakterüknél fogva csoportosulnak, néhol a feldolgozás jellege miatt illeszkednek egymáshoz. A folyamatos mozgatást tudatosan használtam ilyen visszafogottan.  A kísérőzene is egyfajta belső utazásra hív. Épp ezek miatt azt képviselem, ezt a klipet beletekergetve nem érdemes nézni. Telefonon sem szabadna… Notebook képernyőn, monitoron, vagy tévén, teljes képernyőre nagyítva, nyugalomban, 4K felbontásban adja vissza azt az űrélményt, amit szerettem volna megmutatni.
A nagyszerű M31 csillagváros
Forrás: Fényes Lóránd

 

Melyik volt a legtöbb munkát igénylő projekt?
Ez nézőpont kérdése. Van, ahol a kép elkészítésében volt nagy a kihívás, mert az időjárás hónapokig próbára tett. Van, amelyik az utazás miatt. A klipben minden objektumnál feltüntettem, hány órán át exponáltam a képre. De ezt még követi legalább 5-15 óra utómunka. Így, van ahol a feldolgozásban akadtam meg, esetleg a nagy fényszennyezést követő képhibák korrigálása miatt. Igazából minden képhez kapcsolódik emlék, küzdelem, élmény. Nem egy gyorsan végezhető kikapcsolódás ez. Évi 10-15 kép elkészítésével én teljesen elégedett vagyok.

Elefántormány ananásszal
Forrás: Fényes Lóránd

Több rangos hazai és nemzetközi elismerést szerzett felvétel is szerepet kap a filmben. Melyek ezek és hol szerepeltek sikeresen?
A legfontosabb elismerések az Astronomy Photographer of the Year Sir Patrick Moore-díja, az ASA nemzetközi fotóverseny második helyezése, két Astrocamera nemzetközi helyezés és a magyar Év természetfotósa verseny különdíja. Emellett a NASA munkatársai által életre hívott APOD-on (A nap csillagászati képe) is jó néhányszor szerepelt munkám. Több publikáció is köthető a National Geographichoz. Tíz esetben szerepelt képem a hónap asztrofotójaként, háromszor pedig az év mélyég felvételének választotta a szerkesztőség egy-egy munkámat. Ezeknek mindig nagyon örültem. Nem az újabb elismerés miatt, hanem a neves helyhez köthető igényes közönség miatt. Ugyanakkor – bár korábban fontosnak tartottam ezeket a díjakat – mára már egészséges háttérbe szorult bennem ez a kérdés. Azt vettem észre, akár el is ronthatja az élményt, erősebben eltorzíthatja a belső iránytűt, ha az ember megpróbál ezeknek az elismeréseknek megfelelni. Nekem ebben korrigálnom kellett az értékrendemet pár éve, és nem bántam meg.

Hívő emberként mi az üzenete a filmednek a mai pandémiás időszakban?
Meg vagyok arról győződve, hogy mikor a maihoz hasonló krízist élünk meg mind személyes, mind össztársadalmi szinten, helyénvaló felismerni azokat a kisebb-nagyobb sarokpontokat, amik segítenek feljebb emelni a tekintetünk a mindennapokat nyomasztó pillanatokon. Nem menekülésképp a problémák elől, mert az ezekkel való küzdelem több, mint helyénvaló. Azonban erőt meríteni nagyon is szükséges, felülemelkedni kívánatos. Az utóbbi hetekben érkezett számos visszajelzésből örömmel ismertem fel, ez a 4 perces kozmikus utazás is képes elgondolkoztatni a nézőt, egy rövid időre kiléptetve abból a szűk problémabuborékból, amiben épp éli a mindennapjait. A kozmosz felkavaró nagysága – vagy hitéleti oldalról nézve az univerzum mögött álló teremtő – változtat a perspektíván.

 

 

Hozzászólások

Emberi hatásra változott meg egy rovar színe

Emberi hatásra változott meg egy rovar színe

Nem ez az első eset, hogy egy rovar a színváltozásával alkalmazkodik az ember teremtette körülményekhez.

Új madárfaj bukkant fel hazánkban

Új madárfaj bukkant fel hazánkban

A fajt Európában eddig csupán kétszer észlelték, Magyarországon pedig eddig nem látták.

Ismét látogatható a Gemenci erdő

Ismét látogatható a Gemenci erdő

A Duna szeptemberi árhulláma miatt rendeltek el korábban látogatási tilalmat.

A keleti lódarazsakon nem fog ki az alkohol

A keleti lódarazsakon nem fog ki az alkohol

Az alkohol súlyosan mérgező hatású, ám rengeteg energiát is tartalmaz, így számos állatfaj fogyasztja.

Kína déli részén él ez az újonnan felfedezett virág

Kína déli részén él ez az újonnan felfedezett virág

A növény gyönyörű, sárga virágözönnel ékes, és a fokföldi ibolya rokonságába tartozik.

National Geographic 2024. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

15 900 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket