Vilhelmina, Januáriusz, Dorián2021. szeptember 19., vasárnap
Természet

Probiotikummal segíthetik a korallok hőtűrését

Az egyre melegedő tengervíz a korallok pusztulását okozza, azonban egy új felfedezéssel növelhetik a korallok hőtűrését és javíthatják a túlélésüket.

Forrás: KAUST

A szaúdi Abdullah Király Tudományos és Műszaki Egyetem kutatói vezetésével zajló kísérletekben arra jutott egy nemzetközi kutatócsoport, hogy egyes jótékony hatású baktériumok segíthetnek megelőzni a korallfehéredést, s 40 százalékkal javítják a korall túlélését.

A koralloknak, számtalan más élőlényhez hasonlóan van mikrobiomjuk, vagyis mikrobákból álló közvetlen környezetük. A kutatók most probiotikus hatású baktériumokat vizsgáltak meg, s arra jutottak, hogy több különböző módon is hatnak a korallokra, s csökkentik azokban a hő okozta stressz negatív hatásait. Ez az első alkalom, hogy a probiotikumokat „gyógyszer” jelleggel alkalmazták a koralloknál, s a kifehéredéskor e baktériumokat bevetve sikerült jelentősen csökkenteni a korallok pusztulását.

A túl meleg tengervízben a korallokkal szimbiózisban élő algák olyan szabad gyököket kezdenek termelni, amelyek mind magukra az algákra, mint a korallokra nézve károsak. Ez az a helyzet, amikor a korall kilöki magából a korábban vele hasznos kapcsolatban élő szimbionta algát, azonban az alga nyújtotta tápanyagok nélkül a korall lassan éhen pusztul. Van, hogy a hőhullám után a korallokba visszatérnek az algáik, de van olyan is, hogy nem, s ez utóbbi esetben elpusztul a korall. A probiotikus kezelés hatására a kutatók szerint az algák vagy tovább képesek maradni, vagy hamarabb visszatérnek a korallokba.

Először laborkörülmények közt, akváriumban tartott korallokon vizsgálták a probiotikum hatásait.
Forrás: KAUST

A kutatás egy korábbi kísérleten alapult: brazil szakemberek a mangrove erdőkben keletkezett, olajszennyezés okozta károkat próbálták így gyógytani, s ekkor derült ki, hogy e mikrobák, amellett, hogy az olajszennyezés lebontásában is közreműködnek, aktívan serkentik a növények immunválaszát, s gyorsítják azok növekedését. Ezt követően jutott eszébe Dr. Raquel Peixotonak, hogy a korallok algáival is meg kéne vizsgálni a korábban próbált módszert.

A korallok vizsgálatai során kiderült, hogy ezeknek is változik a mikrobiomjuk a különböző külső körülmények, stresszhelyzetek hatására. A mikrobiom felmérése során hat olyan baktériumtörzset különítettek el, amelyek jótékony hatását sikerült bizonyítani. Egyesek a kórokozók ellen védenek, mások a nitrogén újrahasznosításában vagy a tápanyagok felvételében segítenek, megint mások közvetlenül az oxidatív stressz ellen hatnak. Az ilyen mikrobákból álló probiotikus elegy hozzásegíti a korallokat a stressz túléléséhez.

A kutatók még néhány vizsgálatot befejeznek, azután hamarosan a Vörös-tenger koralljain fogják tesztelni a készítményt, egyelőre elszigetelt, ellenőrzött körülmények közt. Persze még sok munka van hátra akkor is, ha a természetben élő korallok esetén is sikeres lesz a kísérlet, hisz nem tudni például azt, hogy milyen gyakran kell majd megsegíteni ily módon a koralltelepeket, s nem tudni, hogy a különböző korallfajok esetében mennyire kell majd eltérő „probiotikum-turmixot” előállítani.