Kiválasztották a 2021-es év legjobb természetfotóit
A Londoni Természettudományi Múzeum szervezésében zajló világversenyen több mint 50 000 fénykép közül választott a zsűri.
95 országból érkezett az a több mint 50 ezer fotó, melyek közül az Év természetfotósa cím birtokosa és a kategóriagyőztesek kerültek ki.
2021-ben a fődíjat Laurent Ballesta (Franciaország) nyerte a Teremtés című víz alatti felvételével. A nyertes nemcsak fotográfus, hanem biológus is, ez ismeretekkel segítette hozzá a felvétel elkészítéséhez. A képen egy csapat fűrészes sügér látható, amint épp kiiramodnak az ikrából és spermából álló víz alatti felhőből. A halak ívására minden évben a júliusi telihold idején kerül sor Francia Polinézia vizeiben, ahová a fotós és segítői öt éven át lejártak, mígnem sikerült a nyertes felvételt elkészíteni. A fűrészes sügér a túlhalászás miatt fenyegetett státusú, ám a Fakarava-atollban, vagyis a lagúnában, ahol a felvétel született, a terület védelmének köszönhetően bátran szaporodhat a hal.
Ballesta a NatGeo olvasóinak is ismerős, legutóbbi írása és fotói a 2021. májusi magazinban jelentek meg: 28 nap a tenger mélyén címmel.
Az Év ifjú természetfotósa címet az indiai, jelenleg még csupán 10 éves Vidyun R Hebbar nyerte el a Kupolaház című felvételével, amely egy különleges pókhálót és lakóját mutatja be. A fénykép, amellett, hogy az aprócska, lábaival együtt is csak 15 milliméteres állatot és szövevényes, kupola alakú hálóját megmutatja, a háttérben elsuhanó tuktuk (motoros riksa) élénk színeit is kölcsön veszi, ezek összhangjával nyerte el a bírák tetszését a fotó. Hebbar, aki 3 éves kora óta fényképez, édesapja tanításának köszönhetően, először 8 éves korában jelentkezett a fotós világversenyre, az elve az, hogy a közvetlen környezetében, utcán, parkban élő, ám észre sem vett állatokat megjelenítse felvételein.
A két fődíj nyertesét a 19 kategória győztesei közül választották ki, idén új kategóriákat is bevezetett a zsűri, úgymint az Óceánok – átfogóbb kép, és Vizes élőhelyek – átfogóbb kép, e kategóriákban ezen igen fontos ökoszisztémák megjelenítése a cél. A zsűri olyan szempontokat értékelt, mint az eredetiség, a kép által elmondott történet, a technikai kiválóság, és az etikus fotózás. A 100 legjobb kiválasztott képet a Londoni Természettudományi Múzeumban, majd vándorkiállításon a világ számos helyén megcsodálhatja majd a közönség.
A hazai versenyzők közül Koncz-Bisztricz Tamás és Potyó Imre felvételeit emelte ki a zsűri és részesítette dicséretben.
Bár a számtalan kategóriagyőztesből nehéz a legérdekesebb képeket kiválasztani, azért megpróbáljuk. A gerinctelenek viselkedését bemutató kategóriában az izraeli-kanadai Gil Wizen kapta a fődíjat, egy pók hátsó fertályát ábrázoló képpel. A felvételen a vidrapók szövőszemölcseiből kihúzott selyemszálak születését ismerhetjük meg, amelyekkel a petecsomóját védő burkolatot erősíti meg az állat.
A madarak viselkedése kategóriában a kanadai Shane Kalyn nyer két holló intim pillanatát ábrázoló képével. A hollók hűségesek a kiválasztott párjukhoz, és az egymáshoz kötődést folyamatosan erősítik tollászkodással, apró ajándékokkal. Az itt látott pár mohával, kavicsokkal, ágacskákkal kedveskedett egymásnak, miközben halk duruzsolást is hallattak.
A dél-afrikai Brent Stirton neve olvasóink előtt sem lehet ismeretlen, hiszen számos alkalommal találkozhattunk már fotóival a magazin lapjain is. Díjnyertes képe, amely a Gyógyító érintés címet kapta, a fotóriporterek által elmesélt történetek közül emelkedett ki, a képen pedig a 2021. október havi magazinból ismerős arcot is láthatunk: a csimpánzmenhely vezetője két fiatal védencét pátyolgatja.
Angel Fitor spanyol búvárfotós felvételén szinte halljuk a két egymásnak feszülő hal kiáltásait, a két hím sügér az alattuk látható csigaházban megbújó, ikrát rakni készülő nőstényért verseng. A hímek ilyenkor harapnak és lökdösik egymást, a versengés pillanatok alatt lezajlik, ám a fotósnak sikerült jókor exponálnia, így megszületett a Küzdelem című felvétel.
A grizzly maradéka az USA-ban élő Zack Clothier egy kameracsapdás felvételnek köszönhetően került a zsűri elé, és nyerte el az állatok a saját környezetükben kategória első helyét. A fotós az erdőben talált tetem közelébe helyezte el a maga fejlesztette kameracsapdás rendszert, abban bízva, hogy itt valami izgalmas biztosan történik majd. A téli álmából felébredt és éhes grizzly bármit megeszik, így a jávorszarvas maradványai is eleségül szolgáltak a medve számára. A kamerába sandító medve képe az utolsó volt a sorozatban, amelyet a kameracsapda felvett.
További felvételeket nézhetnek meg a Wildlife Photographer of the Year honlapján.