Csaba, Mária2022. július 06., szerda
Természet

Hogyan lehet megenni egy mérgező lepkét?

A válasz természetesen nem az emberekről szól, sokkal inkább a lepkéket rendszeresen fogyasztó madarakról és más ragadozókról.

Asztalnál nem illik köpködni, ám ez a kék szajkó mégis kiköpi a mérgező királylepkét.
Forrás: UCR / Lincoln Brower

A Kaliforniai Egyetem (Riverside) kutatójának vezetésével azt mérték fel, miként lehet elfogyasztani a királylepkéket, amelyek teli vannak a tápnövényük, a selyemkóró által termelt méreganyagokkal. A selyemkóró mérge a lepke számára is méreg volna (a növények pont azzal a céllal állítanak elő méreganyagokat, hogy a növényevők, pl. a hernyók ellen védekezzenek), ám a királylepke szervezete evolúciója során úgy fejlődött, hogy képes elkerülni a mérgezés sejtszintű hatásait. A lepke így vált képessé arra, hogy saját magát mérgekkel megtöltve a saját ragadozói ellen védekezzen.

A Current Biology szakfolyóiratban megjelent tanulmányban a kaliforniai kutatók négy, a királylepkét elfogyasztó állatot vizsgáltak meg. Egy féreg, egy parazita darázs, egy egér és egy madárfaj esetében olyan mutációkra derült fény, amely ezeket az állatokat alkalmassá teszi arra, hogy a lepkék méreganyagával szemben védekezni tudjanak. „A növényi méreganyag a táplálkozási lánc legalább 3 szintjén eredményezett evolúciós változásokat” – mondta Simon C. Groen, a kutatás vezetője.

A selyemkóró mérge a sejtek ún. nátrium-kálium pumpája működését célozza meg, ez szabályozza például a szívveréseinket, vagy az idegi működést. Az állatok többségénél, ha szervezetükbe jut a selyemkóró toxinja, ez a pumpa leáll, s ennek alapesetben életveszélyes következményei vannak. Azonban ennek ellenére is azt tanúsítják a megfigyelések, hogy egyes madarak és egerek előszeretettel falják fel a királylepkéket, következmények nélkül. A lepkéknél egy aminosavat fedeztek fel néhány éve, amely a nátrium-kálium pumpába három helyen beépülve megakadályozza azt, hogy a toxin leállítsa a pumpa működését, ezért is ehetik meg és halmozhatják fel védekezésként a szervezetükben a toxint a lepkék.

Feketefejű magvágó, amely szívmegállás nélkül falhatja a mérgező királylepkéket. Ez a madár egyike annak a négy állatnak, melyről most derült ki, hogy különleges képességük miatt következmények nélkül eheti a lepkében lévő selyemkóró-toxint.
Forrás: UCR/Lincoln Brower/Sweet Briar College

A kutatók számos, a királylepkéket elfogyasztó faj esetében DNS-vizsgálatokat végeztek, olyan géneket kerestek, amelyek hasonló, a nátrium-kálium pumpában bekövetkezett aminosav-változásokat jeleztek. A négy esetben megtalált genetikai átalakulás konvergens evolúció eredménye, vagyis azonos hatásra, de egymástól teljesen függetlenül alakult ki a különféle állatokban a méreg elleni védekezés. Ez azt jelenti, hogy a táplálkozási lánc harmadik szintjén (selyemkóró → lepke → ragadozó) is kialakult a méreganyag hatására a genetikai változás.

A világ legmagasabb hulláma a fél Balatont is elmosta volna

Katasztrófafilmek visszatérő eleme a mindent elsöprő óriáshullám. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez nemcsak a hollywoodi filmkészítők fantáziája, a természet valóban képes igazi megacunamikat létrehozni.

Ázsia hőse, az elefántsuttogó – 1. rész

Saengduean „Lek” Chailert, vagy ahogy a legtöbben ismerik, az elefántsuttogó épp csak elkiáltja magát az észak-thaiföldi Elephant Nature Parkban, amire örömteli, mélyről jövő trombitálás a felelet a tisztás végéről.

Még él a házi galambok vad őse

A házi galambokat a szirti galambokból háziasították, ám a vad ős ma már a legtöbb helyről kipusztult, néhány távoli szigeten még meglévő kolóniáikra találtak.

Több bölénytámadás is történt a Yellowstone Nemzeti Parkban

A hatóságok egyértelművé teszik, hogy tilos megközelíteni a bölényeket.

A növényvilág csodája: az óriás-tündérrózsák új faját fedezték fel

A szakértők eddig nem ismerték fel, hogy a botanikus kertekben őrzött növények egy korábban azonosítatlan fajt alkotnak.

National Geographic 2022. júniusi címlap