Borbála, Barbara, János2021. december 04., szombat
Természet

Léteznek dögevő méhek is

A méhekről a virágokon döngicsélő, nektárt és pollent fogyasztó kisebb-nagyobb rovarok jutnak eszünkbe, egy faj viszont dögevésre szánta magát.

A döghúst fogyasztó méhek egyike
Forrás: UCR

A Kaliforniai Egyetem (Riverside) kutatói részvételével vizsgálták meg azt a trópusi fullánktalan méh fajt, amelyet csak „keselyűméh” néven emlegetnek a szakemberek. Az állat, feltehetően annak hatására, hogy túlzottan nagy volt a versengés a nektárért, étrendet váltott.

Az átlag méhek, így a háziméh vagy a poszméh olyan bél-mikrobiommal rendelkeznek, amely a növényi táplálék emésztését segíti, ez ötféle alapvető mikrobából áll össze. „A legtöbb méhfaj a 80 millió éves evolúciója során megőrizte ezeket a mikrobákat” – magyarázta Jessica Maccaro, az egyetem rovarász kutatója, az mBio szakfolyóiratban közzé tett tanulmány egyik szerzője.

A kutatók most a „keselyűméh” bél-mikrobiomját mérték fel, ehhez a méhek élőhelyén, Costa Ricában (az egyetlen latin-amerikai országban, ahol nem csökken, hanem nő az erdők mérete) csalétket tettek ki nekik: nyers csirkehús darabokat függesztettek ki. A csalétekre meg is érkeztek a keselyűméhek (Trigona necrophaga), illetve az a néhány közeli rokonuk, amelyik csak kiegészítő fehérjetáplálékként, alkalomszerűen fogyaszt húst. Más pollengyűjtő méhekhez hasonlóan a fullánktalan méhek leghátsó lábán is van olyan „kosárka”, amelybe a pollent összeszedik alapesetben, most azonban e kosárkákba csirkehús került. A keselyűméhek példányai mellett a kutatók begyűjtöttek az alkalomszerű húsevők, és a hagyományos étrendű pollenfogyasztók közül is néhányat, majd felmérték, milyen baktériumok alkotják a bél-mikrobiomjukat.

Az erdőben kifüggesztett csirkehús csalétek a „ráharapó”‘ dögevő méhekkel
Forrás: UCR

A legextrémebb eltérést természetesen a húsevőknél találták. „A keselyűméhek belében savkedvelő baktériumok élnek, mégpedig olyanok, amelyek a rokonokból hiányoznak” – mondta Quinn McFrederick, a kutatás egyik résztvevője. „Ezek ugyanolyan baktériumok, mint a hiénák, a keselyűk belében is megtalálhatóak, és feltehetően azt a célt szolgálják, hogy a dögön elszaporodó kórokozókat semlegesítsék.” Emellett azonban találtak még a jól ismert tejsavbaktériumokból (Lactobacillus) is, és volt a méhekben a hús emésztését segítő Carnobacteriumokból is.

E dögevő méhek más szempontból is különösek. Bár fullánkjuk nincsen, azért képesek kellemetlenséget okozni a rágóikkal, vagyis harapnak, és előfordul, hogy a harapásukkal olyan, az állkapcsukban termelt anyagot juttatnak a bőrbe, amelynek hatására a bőrön fájdalmas hólyagok képződnek. Annak ellenére, hogy húst esznek, a mézük rendkívül édes, és ehető is. A fészekbe szállított húst külön kis méhviasz csuprocskákban (a poszméhekéhez hasonlóban) helyezik el, kevernek hozzá a torokváladékukból, és kb. 2 heti érlelést követően egy cukrokban és szabad aminosavakban igen gazdag massza keletkezik így.

A kutatók szerint a keselyűméhek és rokonaik bél-mikrobiom összetétele arról mesél, miként kapcsolódik a mikrobaközösség a fogyasztott táplálékhoz.

Sasként vadászott, keselyűként táplálkozott az új-zélandi óriás sas

Új-Zéland legendás madara, a Haast-féle sas a legnagyobb ismert sasféle volt, ám kb. 600 éve kihalt, ezért nem sokat tudunk az életmódjáról.

A verebek réme a karvaly

Az avatott szemlélő a levegőben keringő ragadozómadarak között egyre több karvalyt pillanthat meg így december tájékán. Sok esetben, mint egy árnyék, alacsonyan átsiklik a kertek, falusi porták felett.

Instagramon fedeztek fel egy új kígyófajt

Az állat a Himalájában él, és egy egyetemista bukkant rá otthona közelében a Covid miatti kényszerszünetben.

Ez a norvégiai farkas már más

Már az 1970-es években kihalt a norvég farkas, a ma Norvégiában és Svédországban található ragadozók valójában Finnországból származnak - állapította meg egy, a genetikai állományt vizsgáló kiterjedt kutatás.

Ön is szavazhat az év természetfotójára

A 25 döntős kép közül a közönség is kiválaszthatja kedvencét.

National Geographic 2021. novemberi címlap