Mózes, Botond, János2022. május 16., hétfő
Természet

Elkerülhetők a vízi élőlények életét követelő balesetek

National Geographic Magyarország

A repülésben a repülőre nézve végzetes egy madárral való ütközés, a hajózásban a cetek a szenvedő alanyok, ám a légi szabályozást át lehetne ültetni a hajózásra is.

Forrás: PNAS

Két francia kutató egy rövid tanulmányban foglalta össze, miként tudják a hajók, a repülésben szerzett tapasztalatok alapján elkerülni a tengeri állatokkal való ütközést. A PNAS hasábjain közzé tett tanulmány a cetek szempontjait igyekezett figyelembe venni. A cetekre leselkedő emberi veszélyforrások közt a hajózás, a hajókkal való ütközés felel a bálnák pusztulásának 80 százalékáért, de évente a világon a becslések szerint több ezer bálna végzetéért felelhetnek a velük ütköző hajók. Mivel a tengeri hajózás további növekedésére lehet számítani, muszáj valamiféle szisztematikus módszert használni ezen ütközések elkerülésére.

Míg a szárazföldön gyakorlatilag 2 dimenzióban zajlik a közlekedés, addig a repülés és a hajózás egy 3 dimenziós közegben történik. Míg az utakon, vasutakon vannak bizonyos pontok vagy szakaszok, ahol előfordulhat vadbaleset, a vízben és a levegőben nincs ilyen korlát.

Egy hajó akár 20 méteres mélységig is leér a víz alá, és számos bálna tölti ideje jelentős részét ebben a mélységben. A kutatók a bálna-hajó találkozásokat a repülőgép-madár találkozásokhoz hasonlítják, bár a következmények egészen mások: a repülőgép maga is súlyosan sérülhet a madarakkal való ütközéskor, a hajózásban viszont a bálna húzza a rövidebbet.

A madarak nem igazán látják meg a gyorsan közeledő repülőgépet, a pilóták pedig, még ha észre is veszik a madarakat, nem igazán tudják a gyors gépet időben elmanőverezni a madarak közeléből. A nehéz manőverezés a hajókra talán még inkább érvényes. Emellett mind a hajók, mind a repülők gyakran keresztezik az országhatárokat, így a rájuk vonatkozó szabályozások is nemzetköziek.

A hajók és a repülők is 3D-ben közlekednek, így más módon kell figyelni az esetleges ütközésekre, mint az utakon, vasutakon.
Forrás: PNAS

Mivel a repülőkre nézve igen veszélyesek az ütközések, ezért régóta standardizált eljárások vonatkoznak arra, hogy miként kell megelőzni az ilyen baleseteket. Ebbe beletartozik az, hogy a repterek létesítésénél figyelembe kell venni a helyi élővilágot, a légi utak megtervezésében a napszak és az évszak a madarak aktivitása kapcsán szintén fontos szerepet kell, hogy kapjon. Ráadásul adatbázist vezetnek az ütközésekről, és minden esemény jelentésére bátorítják a repülők üzemeltetőit. A hajózásban viszont szinte egyáltalán nem törődnek azzal, hogy egy hajó ütközik-e egy cettel, hisz a hajóra nézve ennek nincsenek biztonsági következményei.

Mit lehet akkor tenni? A kutatók végigjárták azokat a bürokratikus részleteket, amelyek alapján például egy új biztonsági szabályozóval egyáltalában foglalkozni kezd a tengerhajózást irányító Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO). Felsorolták, mik azok a hiányosságok, amik miatt a benyújtott, természetvédelmi szempontokat figyelembe vevő javaslatokat nem ültették át a gyakorlatba (pl. nincsenek konkrét adatokkal, kockázatelemzésekkel megtámogatva).

Van ugyan egy adatbázis a bálnákkal való ütközésekről, ám ezt egy bálnavadászati bizottság, és nem a hajózás irányítói tartják nyilván. A kutatók javasolják, hogy ez alapján szülessen egy globális térkép, illetve tegyék kötelezővé a bálnákkal ütközések jelentését a hajók számára. A térkép adataiból könnyen kiderülne, hol, mikor gyakoribbak az ütközések. Mivel a légügyi hatóság (ICAO) minden egyes ütközésnél kéri, hogy teljes kockázatelemzést végezzenek el, hasonlóra lenne szükség a hajók esetében is. A légügyi eljárások kapcsán már rég kiderült, hogy a szabályozás elvezetett ahhoz, hogy az ütközések megelőzésére a korábbinál jóval több figyelmet fordítsanak! A hajózásban ugyanígy követni lehetne ezt a módszert, és a hajósok által jelentett esetek, információk alapján lehetne kitalálni azt, hogy miként kerülhetőek el a balesetek.

A legfontosabbnak azt tartják a kutatók, hogy mielőbb kötelezővé tegye az IMO az összes ütközés jelentését.

Hozzászólások

Holdfogyatkozás a hajnali órákban

Holdfogyatkozás a hajnali órákban

2022. május 16-án a jelenségnek csak az elejét figyelhettük meg, mielőtt égi kísérőnk lenyugodott volna a horizont felett.

Vízügyes szakemberek a Balaton vízszintjéről

Vízügyes szakemberek a Balaton vízszintjéről

A jelenlegi csapadékhiányos helyzet ugyan szélsőséges, de nem rendkívüli, a Balaton nincs veszélyben a hiányzó vízutánpótlás ellenére sem - hangsúlyozta az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) az MTI-hez eljuttatott közleményében.

Így térhetett vissza az arab bejza

Így térhetett vissza az arab bejza

Az arab bejza (Oryx leucoryx) az Arab-félsziget bennszülött lóantilopforma patása, az első olyan állatfaj volt, amelyet sikeresen visszatelepítettek, miután a vadonból kipusztult.

Ha nem vigyázunk rájuk, eltűnhetnek

Ha nem vigyázunk rájuk, eltűnhetnek

A kipusztulás veszélye fenyeget néhány fajt hazánk területén, jelen írásomban ezekre szeretném felhívni a tisztelt Olvasó figyelmét, hiszen ezeket csakis együtt lehet megvédeni.

Kaposvár közelében tekerhetünk a 2022-es Év Kerékpárútján

Kaposvár közelében tekerhetünk a 2022-es Év Kerékpárútján

A Deseda-tavat megkerülő kerékpárút nyerte meg az Év Kerékpárútja pályázat közönségszavazását.

National Geographic 2022. májusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket