Paszkál, Ditmár, Rezeda2022. május 17., kedd
Természet

Ha nem vigyázunk rájuk, eltűnhetnek

A kipusztulás veszélye fenyeget néhány fajt hazánk területén, jelen írásomban ezekre szeretném felhívni a tisztelt Olvasó figyelmét, hiszen ezeket csakis együtt lehet megvédeni.

Díszes tarkalepke
Forrás: Ifj. Vasuta Gábor

Díszes tarkalepke (Euphydryas maturna)

Állománya az elmúlt időszakban Közép-Európában így hazánkban is radikálisan lecsökkent. Speciális életciklusú faj. Élőhelyigénye is különleges, kötődik a keményfás ligeterdőkhöz, gyöngyvirágos tölgyesekhez, továbbá a virágos kőrises karszterdőkhöz. Fontos megemlíteni, hogy ezeknek a szegélyzónáiban találja meg életfeltételeit, ezért fontos az erdőszegélyek megfelelő védelme a faj megőrzése szempontjából. Pontos állományfelmérések napjainkban zajlanak hazánkban, szerencsére élőhelyeinek nagy része védelem alatt áll. Az aktív védelem segíthet abban, hogy e színpompás lepkefajt ne soroljuk néhány év múlva a kipusztult fajok közé.

Szürke hangyaboglárka (Maculinea alcon)

Ez a lepkefaj speciális életmódja miatt került aktuálisan veszélyeztetett helyzetbe. Nagyon speciális igényű lepkefaj, amely kötődik tápnövényéhez a kornistárnicshoz, mivel a lepke petéit az nyárutón virító kornistárnicsra helyezi el, majd ezeket a kis fehér petéket, amelyek lehullnak a talajra a hangyadolgozók elhurcolják a termeszükbe ahol kakukkfiókaként, nevelik tovább. Ez azt jelenti, hogy a lepkehernyó a hangyalárvák viselkedését utánozva, a hangyadolgozókkal neveltetik fel magukat. A lepke hernyója a hangyabolyban bábozódik, majd a következő év júliusának végén újból imágóként kel szárnyra. Élőhelye nagyon beszűkült, hiszen csak azokon a lápréteken és mocsárréteken él, ahol tápnövénye a kornistárnics csak nagy tömegben van jelen.

Kornistárnics
Forrás: Ifj. Vasuta Gábor

Békászó sas (Aquila pomarina)

Költőállománya hazánk területén a kilencvenes évek elején még százötven pár körül mozgott, napjainkban azonban 15-20 párra tehető. A békászósas hazánkban nem számított a gyakori költőfajok közé, azonban e drasztikus állománycsökkenését még a szakemberek is csak találgatni tudják. Kizárólag a zavartalan erdőkben költ, ahol a legkisebb zavarás is előfordul, elhagyja fészkét és eltűnik költőterületéről. Minden bizonnyal néhány év múlva sajnálatos módon eltűnhet hazánkból mint költőfaj. A Kárpát-medencén kívül Erdélyben „nagyobb” számban költ. A ragadozómadarak közül csak a békászó sasnál figyelhető meg, az úgynevezett káinizmus, azaz a testvérgyilkosság. A korábban kikelő sasfióka a nála pár nappal később kikelő, gyengébb társát megöli. A bibliai Káin-Ábel testvérgyilkosságról ered az elnevezés.

Békászó sas

Kereklevelű harmatfű (Drosera rotundifolia

Tőzegmohás lápok ritka növénye, sajnálatos módon két kezünkön meg tudjuk számolna hazai előfordulási helyeit, hiszen annyira megritkult. Rovaremésztő növény, vagy ahogy a nagyközönség ismeri húsevő. Apró kis ragadós mirigyeibe ha a parányi rovarok rámásznak, rászállnak örök csapdába esnek, onnan nincs menekvés. A növény a rovarok testnedveit dolgozza fel, ez jelenti táplálékát. A közelmúltban pusztult ki végérvényesen hazánk flórájából egy másik harmatfű, nevezetesen a hosszúlevelű harmatfű (Drosera anglica), sorsa akkor pecsételődött meg a Tapolcai-medence egyik lápteknőjében, mikor a bányászat a kiemelte a karsztvizeket, ennek hatására élőhelye kiszáradt. Reméljük, hogy fajtársa nem jut erre a sorsra.

Kereklevelű harmatfű
Forrás: Ifj. Vasuta Gábor

Hazánk élővilága a mai felgyorsult világban veszélyben van, természeti környezetük ezer sebből vérzik. Figyeljük oda jobban környezetünkre, hogy unokáinknak tudjuk még mit mutatni e földi csodákból.

Kameracsapdák fotóin elevenedik meg Amazónia élővilága

Játékos jaguárkölyköket, egy dagonyázó hangyászt és igen ritka fajokat is megörökítettek.

Gyönyörű siklófajt találtak Paraguayban

Az állat feltűnő színe ellenére eddig a tudomány számára ismeretlen volt.

Komodo rájái

A világ legismertebb rájafaja a tengeri megafauna része, bár világszerte elterjedt, a státusa veszélyeztetett.

Holdfogyatkozás a hajnali órákban

2022. május 16-án a jelenségnek csak az elejét figyelhettük meg, mielőtt égi kísérőnk lenyugodott volna a horizont felett.

Vízügyes szakemberek a Balaton vízszintjéről

A jelenlegi csapadékhiányos helyzet ugyan szélsőséges, de nem rendkívüli, a Balaton nincs veszélyben a hiányzó vízutánpótlás ellenére sem - hangsúlyozta az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) az MTI-hez eljuttatott közleményében.

National Geographic 2022. májusi címlap