Ábrahám, Rókus2022. augusztus 16., kedd
Természet

A kihalás széléről tért vissza a világ egyik legfurább madara

A kis termetű, fürjre hasonlító madár kizárólag Ausztráliában él, és a legutóbbi számlálása idején kedvező tendenciákat tapasztaltak.

Sztyeppefutó

Magyarul sztyeppefutó (Pedionomus torquatus) a neve annak a különös madárnak, amely súlyosan veszélyeztetett státusú, és csupán Ausztrália keleti részének füves térségein, egy egészen kis területen él. Az állat 15-19 centis, s olyannyira eltér a többi madártól, hogy rendszertanilag külön családot kapott, amelynek ő az egyetlen tagja. A tojók nagyobb termetűek és díszesebbek a hímeknél, és a párzási időszakban több hímmel is párosodnak, az általában négy tojást a hímek költik ki.

A hím és a tojó sztyeppefutó összehasonlítása
Forrás: wikimedia commons

Nemrégiben azonban Victoria állam északi részén rekord számban találtak rá e madárra, amely ősi, mintegy 100 millió éve Gondwana területén kialakult madarak fennmaradt képviselője. A madár rendszeres tudományos megfigyelését 2010-ben kezdték, és most a La Trobe Egyetem doktorandusza, Dan Nugent és csapata több sztyeppefutóra bukkant, mint eddig valaha a megfigyelések kezdete óta.

„60 felnőtt és 41 fióka került elénk, ez több mint a kétszerese az eddigi legjobb, 2018-as adatnak, amikor 30 felnőtt és 17 fióka volt a végösszeg” – mondta el Nugent. „További jó reményekre adott okot az, hogy a megfigyelt helyszínek több mint 85 százalékán voltak sztyeppefutók, ez szintén rekord adat a megfigyelések kezdete óta.”

A felmérést a La Trobe egyetem kutatói két állami szervezettel (CMA és DELWP) karöltve végzik Victoria államban, az őshonos gyepes területeken (mind állami, mind magánterületen). A CMA projektmenedzsere, Laura Chant elmondta, a pozitív eredménynek több oka van, részben emberi, részben természetes, amellett, hogy a felmérési módszerek is javultak a megfigyelések kezdete óta.

A jelenleg az ország egyes helyein súlyos áradásokkal is járó La Nina olyan klímaviszonyokkal jár, amelyek kedveznek a sztyeppefutó szaporodásának, meghosszabbítva a szaporodási időszakot, s a szakember szerint ez is nagyban hozzájárulhatott az egyedszámuk növekedéséhez.

„Valószínű azonban, hogy végre meghozza gyümölcsét az a sok évi munkánk, ahogy az élőhelyüket kezeljük, s ahogy az intézkedéseken és például legeltetési stratégiaváltáson keresztül igyekszünk védeni a fajt, számos partnerszervezetünkkel együtt, úgy tűnik, ezt a rendkívüli és ritka madarat sikerül megóvnunk” – tette hozzá Chant.

Tojó sztyeppefutó, a fekete-fehér mintás gallér és a vörös „nyakkendő” , valamint a nagyobb termet különbözteti meg a hímtől.

A sztyeppefutó nagyon rejtett életmódú, nappal szinte sose látni őket, mivel a tollazatuk olyan tökéletes rejtőszínt kölcsönöz nekik, így a megfigyelésük igazi kihívást jelent a kutatóknak. A mostani jó eredmény azonban nem jelenti azt, hogy már semmit se kell tenni. Victoria állam északi részén az eredeti, európaiak előtti füves élőhelyeknek csupán 4 százaléka van meg, a többiből jórészt szántóföld lett. Ez az élőhelyvesztés továbbra is nagyban korlátozza a madárfaj lehetőségeit, s emellett az Ausztráliába valószínű, hogy betelepített rókák is vadásznak a ritka fajra is, bár erről elég hiányos a szakemberek tudása.

A faj a különleges rendszertani helyzete és a rá leselkedő veszélyek miatt kiemelten fontos a természetvédelmi programok számára, ezért 2017-től tenyészprogrammal is igyekeznek javítani a helyzetükön, az így felnevelt sztyeppefutókat különféle, számukra megfelelő füves élőhelyeken engedik szabadon.

Elaltatták Freyát, a rozmárt

Az Oslónál időző nőstény rozmár híre az utóbbi időkben a világsajtót is bejárta.

Túl sok éhes békaszáj

Ha túlnépesedik az élőhelye, ez a varangy a saját fajtársát is hajlamos felfalni.

Az egyik vonuló, a másik állandóan hazánkban él

Ősztől a tavasz kezdetéig az utakat szegélyező fákon gyakran, csücsülnek egerészölyvek (Buteo buteo), éppen a prédájukat figyelik leshelyükről. Sokan sasnak vélik, holott az egyik leggyakoribb ragadozó madarunk.

Amazónia hangjai vallanak az erdők egészségéről

Az erdőkben hallható hangok, műholdas és légi mérések együttesen mutatják meg, milyen állapotban van az adott erdőterület.

Új orchideafajt fedeztek fel Tanzániában

Az egészen apró virága hófehér, kissé üvegszerűen csillogó és áttetsző, minimális zöld mintát visel, a növény pedig fákon élő, epifiton faj.

National Geographic 2022. augusztusi címlap