Ábrahám, Rókus2022. augusztus 16., kedd
Természet

A világ legnagyobb mindenevője egy hal

A cetcápáról kiderült, hogy növényekkel is táplálkozik, így ez az állat a világ legnagyobb mindenevője.

A cetcápákról jól ismert, hogy a vízben aktívan úszó lényeket, például a krillt, apró halat esznek, filtráló táplálkozásúak, vagyis kiszűrik a vízben úszó eleséget. No de mit esznek az ausztrál partok közelében?

A nyugat-ausztráliai Nigaloo zátonyait felkereső cetcápák táplálkozását mérték fel ausztrál tengerkutatók. A cetcápa megfigyelése során az állatokból vett aprócska szövetminták, illetve a part menti zátonyokon fellelhető mindennemű ehető dolog mintáit vizsgálták, hogy pontosan miféle táplálékot is fogyasztanak ezek az óriások. Az analízis alapján meglehetősen sok növényi táplálékot fogyasztottak!

Ez a felismerés pedig az akár 18 méteres testhosszt is elérő cetcápákat a mindenevők közé sorolja, s egyúttal azok legnagyobbikává is teszi.

„A szárazföldeken a legnagyobb termetű állatok mindig is a növényevők közül kerültek ki, a tengerekben pedig, eddig úgy tudtuk, hogy azok váltak igazán naggyá,  melyek kisebb halakkal és rákokkal táplálkoznak” – mondta dr. Mark Meekan, a kutatás vezetője, és az Ecology folyóiratban közzé tett tanulmány első szerzője. „Lehet, hogy a szárazföldek és a vizek evolúciós rendszerei mégse térnek el ennyire.”

Az állatok szöveteibe az életük során elfogyasztott táplálékokkal azok speciális, egyedi összetételű izotópjai is beépülnek, s ezek alapján lehet azonosítani, mit is fogyasztott az állat. Egy, a cetcápákhoz hasonlóan, tátott szájjal úszva táplálkozó állat sok mindent elfogyaszthat, azonban korántsem biztos, hogy a szájába kerülő eleségből képes is mindent hasznosítani. Erről árulkodnak az izotópok, illetve az állat szöveteinek aminosavai, zsírsavai, mivel azokból kiolvasható, milyen eredetű anyagokat épített be a testébe az állat.

Az elemzésből is kis rész krill fogyasztása igazolódott be, emellett a zsírsav-összetétel alapján kelpet (óriás tengeri moszatot) és szargasszumot is találtak. A cetcápa ürülékének elemzéséből arra is fény derült, hogy bár elfogyasztják a krillt, nem sokat tudnak belőle hasznosítani.

A szargasszum olyan moszat, ami nemcsak bekerül a cetcápa szájába, de még meg is emészti azt és beépíti a testébe a moszat anyagait.

No de hogyan vált képessé a növények megemésztésére egy cápa? A kutatók szerint azzal, hogy a halakkal együtt a nagy mennyiségű moszatot is lenyelte, apránként kifejlődött az a képessége a cetcápának, hogy meg is tudja emészteni. (Hasonló folyamaton mehetett keresztül a kerekfejű pörölycápa is, amely moszat közt élő kishalakra vadászik, s szintén a hallal együtt nyeli le a moszatot, majd meg is emészti azt).

A kutatók úgy vélik, számos más, hasonlóan táplálkozó halnál, pl. rájáknál is előfordulhat, hogy növényekkel is kiegészítik az állati eredetű táplálékukat.

Elaltatták Freyát, a rozmárt

Az Oslónál időző nőstény rozmár híre az utóbbi időkben a világsajtót is bejárta.

Túl sok éhes békaszáj

Ha túlnépesedik az élőhelye, ez a varangy a saját fajtársát is hajlamos felfalni.

Az egyik vonuló, a másik állandóan hazánkban él

Ősztől a tavasz kezdetéig az utakat szegélyező fákon gyakran, csücsülnek egerészölyvek (Buteo buteo), éppen a prédájukat figyelik leshelyükről. Sokan sasnak vélik, holott az egyik leggyakoribb ragadozó madarunk.

Amazónia hangjai vallanak az erdők egészségéről

Az erdőkben hallható hangok, műholdas és légi mérések együttesen mutatják meg, milyen állapotban van az adott erdőterület.

Új orchideafajt fedeztek fel Tanzániában

Az egészen apró virága hófehér, kissé üvegszerűen csillogó és áttetsző, minimális zöld mintát visel, a növény pedig fákon élő, epifiton faj.

National Geographic 2022. augusztusi címlap