József, Bánk2024. március 19., kedd
Természet

Összefogással nyernek új életet a tengerekben hagyott halászhálók

2022.08.08.Jeki Gabriella
National Geographic Magyarország

Szellemhálóktól tisztítják meg a tengereket: a körforgásos gazdaság modelljére építő, világszenzációt jelentő termék készül a Hyundai és a Healthy Seas tengervédelmi szervezet összefogásából.

A Healthy Seas 2013-ban alakult, hogy megküzdjön a „szellemhalászat” jelenségével, amely korunk egyik legnagyobb tengeri szennyezési problémája
Forrás: Derk Remmers/Ghost Divers Germany

Új életet nyerhetnek a világszerte a tengerekbe, óceánokba akarva-akaratlanul bekerülő halászhálók, amelyek az ENSZ jelentése szerint évente több mint 580 millió kilogrammot tesznek ki. Az összes tengeri hulladék egytizedét jelentő, úgynevezett szellemhálóknak azonban csak egy része végzi véletlenül a vízben: a sérült vagy illegális tevékenységre használt eszközöket gyakran szándékosan hagyják hátra tulajdonosaik. A hálók ezután egyfajta „szellemként” folytatják útjukat a vízben, miközben visszafordíthatatlan károkat okoznak az élővilágában. Szinte láthatatlannak tűnnek a víz alatt és tengeri állatok millióit pusztítják el, ráadásul mikroműanyaggal szennyezik vizeinket, amik a különböző élelmiszerekkel együtt bekerülnek az emberi szervezetbe. Éppen ezért van szükség a minden eddiginél nagyobb összefogásra.

Amikor 2013-ban megalakult a Healthy Seas (magyarul: Egészséges Tengerek) nevet viselő szervezet, alapítói még nem is sejtették, hogy munkájuk ennyi támogatóra talál. Egyfajta misszióként fogalmazták meg, hogy felveszik a küzdelmet a szellemhalászat jelenségével, amely korunk egyik legnagyobb tengeri szennyezési problémája. Mára világszerte több mint 250 önkéntes búvár csatlakozott hozzájuk, hogy a halászati ágazat érdekelt feleivel összefogva, közösen lépjenek fel a tengeri hulladék megelőzése és eltávolítása érdekében. Ennek jegyében már több száz tonna hulladékhálót gyűjtöttek össze, miközben biztosítják, hogy azok értékes erőforrássá, újrahasznosított alapanyaggá váljanak. Hisznek abban, hogy az egészséges tengerekkel kapcsolatos szemléletmódjuk hozzájárulhat a természetes vizek szennyezésének megoldásához; most és a jövőben egyaránt. Egész évben rendszeres „takarításokat” szerveznek Európa különböző országaiban (Északi-, Adriai-, Balti és Földközi-tenger, Csendes-óceán), Új-Zélandon és Egyiptomban (Vörös-tenger), szorosan együttműködve az önkéntes technikai búvárokból álló Ghost Diving szervezettel. Az idei évtől pedig az amerikai és ázsiai területekre is kiterjesztették a munkájukat.

Világszerte több mint 250 önkéntes búvár részvételével szabadítják meg a tengereket a szellemhálóktól és más hulladékoktól
Forrás: Healthy Seas

 

„Ezek a búvárok korábban is gyakran merültek a kedvenc első- és második világháborús hajóroncsaiknál, miközben a saját szemükkel látták, hogy mekkora dráma bontakozott ki a vízfelszín alatt, ahol a tengeri élőlények szó szerint az életükért küzdöttek a halászhálók és a műanyagszennyezés miatt. Ekkor döntöttek úgy, hogy szabadidejükben önkéntesként támogatják a nemzetközi környezetvédő szervezetek munkáját. Ekkor alakult meg vagy jött létre a Healthy Seas. A búvárok természetesen nemcsak a halászhálókat, hanem mindent mást is felhoznak a víz alól, amiknek nincs helye a tengerekben. Babakocsit, autógumikat, mosógépet, de már egy robogót is ki kellett halászniuk. Évekig használták az emberek egyfajta szeméttelepként a tengert, és ennek bizony nyoma maradt. A tengeri hulladék ugyanis nem ismer határokat, ezért egyre növekvő globális probléma; az egyszer használatos műanyag termékekkel együtt súlyos kockázatot jelentenek a tengeri ökoszisztémákra, a biológiai sokféleségre és az emberi egészségre nézve” – mutatott rá Mikos Veronika, a Healthy Seas szervezet igazgatója, akivel a horvátországi Krnicában egy hajó fedélzetén beszélgettünk a Hyundai Magyarország jóvoltából, miközben az kifutott a nyílt vízre, ahol a búvárok elhagyott halászhálókat kerestek és találtak az alattunk tátongó, 20-30 méteres mélységben.

A Healthy Seas a projektjei révén a már meglévő tengeri hulladék eltávolítását, illetve annak megelőzését tűzte ki célul, miközben gondoskodik arról, hogy az összegyűjtött halászhálók új, fenntartható termékekké váljanak. Így kapcsolják össze a tengerek védelmét a körforgásos gazdasággal. A szervezet egyik alapító partnere az olasz Aquafil cég a nylon halászhálókat – más nylonhulladékkal együtt – ECONYL® (egyfajta ökonejlon) fonallá alakítja. Ebben a történetben a hulladék nem a termék életciklusának vége, hanem a fenntartható terméktervezés ugródeszkáját jelenti, ami világszenzációnak számít.

„Minden halászháló, amit a búvárok a tengerben találnak, egy raktárba kerül a világ minden tájáról. De ezek nemcsak halászhálók, hanem más hulladékok is, például régi szőnyegek, műanyag alkatrészek, textilszövetek és hasonlók. Ezekből egyfajta fonal, ECONYL®, majd később szövet készül. Az ökonejlon végtelenszer újrahasznosítható és ebben különbözik a más, újrahasznosított anyagoktól. Mi vagyunk az egyetlenek a világon, akik ezt a kémiai újrahasznosítási eljárást ipari méretben használjuk. Amikor belefogtunk ebbe a vállalkozásba, egyértelműen úttörőnek számítottunk és minden újdonság volt számunkra. A működésünk első kilenc hónapjában például kétszer is le kellett állnunk. De nagyon lelkesek voltunk, hiszen tudtuk, hogy a halászháló egy fantasztikus alapanyag” – magyarázta a szlovén ljubljanai raktárban és gyárban tett látogatásunk alkalmával Maria Giovanna Sandrini, az Aquafil brand és vállalati kommunikációs igazgatója.

A Healthy Seas egyik alapító partnere az olasz Aquafil, aki a nylon halászhálókat más nylonhulladékkal együtt ECONYL ® fonallá regenerálja
Forrás: Jeki Gabriella

 

Tény, hogy az együttműködés és összefogás kulcsfontosságú annak érdekében, hogy a világ a problémától a megoldás felé haladjon. Az emissziómentes mobilitási megoldások fejlesztése iránt elkötelezett Hyundai és a tengeri ökoszisztémák védelme terén felbecsülhetetlen tapasztalattal rendelkező Healthy Seas egyaránt arra törekszik, hogy a világot élhetőbb, jobb hellyé tegye az elkövetkező generációk számára.

A Hyundai 2021 áprilisában jelentette be partnerségét a Healthy Seas-zel a „fenntartható jövő előmozdítása érdekében”, melyet a közelmúltban 2023-ra is meghosszabbítottak. Mindez lehetővé teszi a szervezet számára, hogy programjait egész Európára kiterjessze, különösen Görögországra, Németországra, az Egyesült Királyságra, Hollandiára, Spanyolországra, Olaszországra és Franciaországra. A Hyundai így több módon tud hozzájárulni a tengerek műanyagoktól és halászati hulladékoktól való megtisztításához. Néhány Hyundai modell kárpitja már most is ECONYL® alapanyagból készül, például az IONIQ 5 modell padlószőnyege.

A Hyundai-jal való partnerség lehetővé teszi a Healthy Seas számára, hogy programjait egész Európában kiterjessze
Forrás: Healthy Seas

 

És hogy mi a különbség az ECONYL® szőnyeg és bármely más szőnyeg között? Leginkább az, hogy ez az anyag a fent említett, speciális fonalból készül, amelyet a halászhálók és más textíliák újjászületéséből nyernek. Minősége megegyezik a fosszilis nyersanyagból származó nejlonfonallal, ugyanakkor sokkal kisebb a környezetterhelése.

A Healthy Seas (és a Hyundai együttműködése) a fenntarthatóság három pillérét képviseli:
• az oktatás és figyelemfelkeltés révén pozitív és hosszan tartó hatást kívánnak gyakorolni a tengeri környezetre, a gyerekeket és a felnőtteket figyelmeztetve a szellemhálók tengeri élővilágra és biológiai sokféleségre gyakorolt pusztító hatásaira;
• tengervédelmi munkájuk három részből áll, a megelőzésre, a tisztításra és az oktatásra összpontosítanak, amelyek mind elengedhetetlenek a szellemhalászat jelenségének enyhítéséhez;
• a tájékoztatási tevékenység arra fókuszál, hogy felelős és fenntartható termékalternatívákat kínáljon számos iparágazat – pl. divatipar, lakberendezés -számára.
• +1 nyomon követik a tengerekből kihalászott szellemhálók útját a fenntartható, új termékekké válás során.

Sebességkorlát

Sebességkorlát

Egy új kutatás feltárta, miért a közepes termetű állatok, mint például a gepárd lehetnek a leggyorsabbak.

A cecelégynek is árt a hőség

A cecelégynek is árt a hőség

A cecelégy nemcsak abban különleges, hogy a rendkívül súlyos álomkór terjesztője, hanem abban is, hogy légy létére elevenszülő.

A valódi homokférgek

A valódi homokférgek

Most fut a mozikban a Dűne 2 – vajon a fantasztikus homokféregnek van-e létező megfelelője a valóságban?

Kutyák vagy kígyók?

Kutyák vagy kígyók?

A friss adatok feltárták, hogy az elmúlt években mely állatokhoz köthetően kerültek kórházba a legtöbben Ausztráliában.

Nem férnek a bőrükbe

Nem férnek a bőrükbe

A hüllők számára a vedlés egy általános és megszokott folyamat, látványa pedig egy igazán különleges élményt nyújt, ugyanis a vadon élő hüllők eléggé rejtett életmódot folytatnak, különösen a vedlés idején.

National Geographic 2024. márciusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

18 780 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket