Taksony, Ilma, Filoména2022. november 29., kedd
Természet

Ellenségből barát: út a beporzáshoz

Egy új felfedezés igazolta: előfordul, hogy a növény számára ártalmas rovar válik a beporzójává, ennek pedig a rovarbeporzás evolúciójában is fontos szerep juthatott.

Forrás: Florian Etl / Universität Wien

A virágos növények és a rovarok mintegy 140 millió éve kezdődő közös evolúciós útjának eredménye, hogy ma a legtöbb esetben rovarok végzik a beporzást. A korai időkben a virágok még csak élelmet vagy épp találkozási helyet jelentettek a bogarak, legyek, poloskák és tripszek egyedei számára, majd később, számtalan egyedi alkalommal már mindkét fél számára előnyös viszony született. Nem sokat tudunk azonban azokról az evolúciós mechanizusokról, amelyek ehhez elvezettek.

Az aprócska mezei poloskák a virág belsejében, a nőivarú virágokon.
Forrás: Florian Etl / Universität Wien

A Bécsi Egyetem kutatói vezette nemzetközi csoport most egy, a kontyvirágfélék közé tartozó közép-amerikai növény, a Syngonium hastiferum esetében igazolták azt az elméletet, amelyet a botanikusok az ellenfél befogása néven ismernek. A növény képessé válik arra, hogy a korábban benne kárt okozó rovart a virágában bekövetkező evolúciós alkalmazkodás segítségével hasznos beporzóvá változtatja. A bizonyítás során a kutatók egy eddig ismeretlen beporzási rendszerre és egy szintén ismeretlen virágillat-összetevőre is rábukkantak, mindezekről a Current Biology folyóiratban számoltak be.

A virág rokonait (Syngonium nemzetség más tagjait) éjjeli bogarak porozzák be, azonban a most vizsgált virágfajnak egy eddig ismeretlen, nappali életmódú mezei poloska (Miridae) a beporzója. Érdekes módon a mezei poloska a többi Syngonium-fajt is látogatja, ám nem végeznek beporzó munkát, csak megeszik a virágport, és károsítják a virág részeit.

A beporzó poloska csurig virágporban
Forrás: Florian Etl / Universität Wien

A nappali és éjjeli beporzású Syngoniumok virágzata is eltérő, így például a most vizsgált faj virága reggel hőt termel (számtalan kontyvirág képes erre) és felmelegszik, s ezzel egy időben erős virágillatot bocsát ki a beporzói csalogatására. Az éjjeli, bogárbeporzású rokonai viszont ugyanezt esténként játsszák el, és így éjjel vonzzák a beporzóikat. A poloskák nappali munkavégzésére hagyatkozó faj nem képez a virágában a bogarak számára élelmet, és a virágpora alakja is megváltozott: a bogarakra tapadó sima és ragacsos helyett tüskés és porszerű, ennek köszönhetően tud a poloskák testén megtapadni.

A poloska testére csak a tüskés virágpor képes rátapadni. Ezt láthatjuk az A és a C jelű képrészeken, míg a bogárbeporzású virág sima felületű virágpora egyáltalán nem tapad rá a poloskára (B és D képek)
Forrás: Current Biology

A virágillat fontos része a beporzásnak: sok esetben ez alapján keresi fel a beporzó a növényt. Az elemzések azt mutatták, hogy a Syngonium hastiferum illata eltérő kémiai összetevőkből áll, mint a bogárbeporzású rokonaié. Az illatanyaga elemzése során derült ki, hogy annak fő összetevője egy eddig ismeretlen vegyület, amelyet a virág vizsgálatának helyszíne, a Costa Rica esőerdejében lévő La Gamba Kutatóállomás neve után gambanolnak neveztek el a szakemberek. A későbbi célzott vizsgálatok igazolták: ez volt az az összetevője az illatnak, amely a beporzó mezei poloskákat vonzották, ám más poloskákat vagy épp bogarakat már nem. Az már csak hab a tortán az eddigi felfedezések mellett, hogy maga a beporzó poloska is egy eddig ismeretlen faj, amelynek tudományos leírása még készülőben van.

A feltárt beporzási rendszer arra mutat rá, hogy a virágos növények és beporzóik közti elképesztően sokszínű kapcsolat létezik.

Fociról és focistáról neveztek el új pókfajokat

A tudományos leírást végző szakemberek a póknem neveként kedvenc sportjukat választották.

A Galápagos menedék a melegedő óceánban

A klímaváltozás az óceán felmelegedésével is jár, azonban úgy tűnik, a Galápagos-szigetek egy ideig kedvezőbb helyzetben lesznek, épp ezért fontos a védelmük is.

Elkészült a légykapófélék családfája

Olyan jól ismert és közkedvelt madarak tartoznak ide, mint a vörösbegy, a kékbegy, a rozsdafarkú, vagy a fülemüle.

Telelő bajszos sármányok

A téli időszakban évről-évre megjelennek a Tapolcai-medencében és a Keszthelyi-hegységben a bajszos sármányok (Emberiza cia).

Bársonyatkák, a szinte láthatatlan segítők

Alapos megfigyelés (és jó látás, vagy egy jó nagyító) révén gyakran vehetünk észre ízeltlábúakon egészen apró piros pontocskákat, amelyekről ránézésre se nehéz megállapítani, hogy nem az adott állat részei. Ezek olyan élősködő atkák, amelyek az adott rovar vagy pók testnedveit szívogatják. Az apróságok általában valamilyen bársonyatka (más néven bíboratka) fiatal egyedei, úgynevezett nimfák. Ha sikerül olyan nagyításban megfigyelni őket, hogy a lábaikat megszámláljuk, akkor ez alapján el tudjuk dönteni egy atkáról, hogy felnőtt egyed vagy nimfa van-e előttünk: a kifejlett állat 8 lábbal rendelkezik, a fiataloknak viszont csak 6 jutott.

National Geographic 2022. novemberi címlap