Gedeon, Johanna2024. március 28., csütörtök
Természet

Védett növény, ám mégis szükséges gyérítése

2022.11.05.NG

A füzényfélék egyik legritkább faja, a sulyom leginkább Kelet-Magyarországon képes a fennmaradni, ott is elsősorban a Tisza szabályozása során leválasztott kanyarulatokban, melyeket ma a Tisza holtmedreiként ismerünk. Helyenként olyan nagy számban szaporodik, hogy a védettségi státusz ellenére gyérítik. Egy ritka, de kiirthatatlan növény jótékony hatásait és veszélyeit vizsgáljuk meg.

Forrás: Tisza-tavi Sporthorgász Közhasznú Nonprofit Kft

A ritka védett vízinövény nagy múltra tekint vissza, a Tisza menti falvakban sokáig haszonnal aratták, jól jött az ínséges téli időszakban vagy a rétestésztába, hiszen nem ritkán lisztet készítettek terméséből magas keményítőtartalma miatt, noha a kenyérhez éppen ezért nem volt túl szerencsés használni. A Tisza-tó vonatkozásában ma leginkább a vízben oldott tápanyagok körforgásában van fontos szerepe, mely a növény- és halszaporulatra van hatással. Mégis gyérítik a növényt, évente 800 hektár területen. Hogy miért fontos a védett sulyom (Trapa natans) visszavágása, és pontosan hogyan befolyásolja Magyarország egyik legszebb vízi élővilágát, a Tisza-tó környezetét? Erre a Tisza-tavi Sporthorgász Közhasznú Nonprofit Kft. biológusai válaszolnak.

„Valóban érdekes tény, hogy egy védetté nyilvánított növényt rendszeresen kaszálunk a túlszaporodás ellen. Ez sokakat meglep.

De a sulymot nem azért védi a törvény, mert olyan alacsony a populációja, hanem azért, mert Európa és Magyarország más területein a mocsarak lecsapolása miatt megszűntek a természetes élőhelyei, így ezekkel együtt a faj is eltűnt.

A Tisza-tó idézi meg leginkább a folyószabályozás előtti természetes körülményeket, ezért itt a megfelelő életfeltételek miatt képes volt elszaporodni” – mondja Papp Gábor a társaság ökológusa. A sulyomnak ideális élőhely a Tisza-tó tározótere, mivel a víz tápanyag-összetétele, a vízáramlási- és a medermorfológiai viszonyok sajátossága kedvez neki. A növény az öntésterületeket kedveli, és miután a Tisza-tavat tavasszal  felduzzasztja a vízügyi kezelő, a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság, majd ősszel újra 1 méterrel csökkenti a vízszintet, a sulyom számára tökéletes környezetet idéz. A növényi tápanyagban gazdag vízösszetétel is gyorsítja a szaporodást, ellentétben például a Balaton vizével.

Sávos kaszálás
Forrás: Tisza-tavi Sporthorgász Közhasznú Nonprofit Kft

Sávos kaszálás a túlszaporodás ellen

Rossz nyelvek szerint a sulyom olyan sok nehézséget okoz , hogy a védettségi státusz visszaszorítását emlegetik. A szakértők cáfolják ezt az állítást, elvégre a növény természetvédelmi területen található, tehát elképzelhetetlen, hogy szabályozás nélkül irtható legyen, illetve a környezet számára fontos gyérítésről a Sporthorgász Kft. gondoskodik meghatározott keretek között. „Úgynevezett sávos kaszálással daraboljuk fel a nagy kiterjedésű, összefüggő sulyommezőket, amit minden év május végétől július közepéig végzünk, mivel ilyenkor még gyengébb a növény, és a zsenge sulyom kaszálása könnyebb.
A munkát akkor kezdjük, amikor a fiatal növény fejlődő rozettája éppen felér a vízfelszínre és addig folytatjuk, amíg a szára annyira megvastagodik, hogy már nem lehet hatékonyan vágni. Az ilyenkor lekaszált növény gyorsan lebomlik, nem hoz termést, a tagolt sulyommezők pedig nemcsak élőhelyeket jelentenek a halak számára, hanem horgászhelyeket a horgászoknak, és közlekedő utakat is a vízi túrázóknak. Ezzel is próbáljuk megelőzi, hogy a sulyom ellepje a tó jelentős részét. A gyérítés évente 800 hektáron történik, ami bár nagy terület, mégsem elég a növény terjeszkedésének megfékezéséhez, és így már nem is tűnik olyan soknak a kaszált felület” – ezt már Juhász Máté ökológus mondja, majd hozzáteszi, hogy a növényt – hagyományőrző jelleggel – újfent gyűjteni kezdték. „Nagyszüleim mesélték, hogyan szedték egykor a sulymot, többek között birkaszőrrel, amit összefogtak, és mint egy kötéllel, kihúzták a víz felszínén úszó növényt. Tehát egyfajta hálóként funkcionált a szőr, úgy húzták ki a partra, majd otthon a padláson szárították, hogy megőrizzék télre. A magas keményítőtartalma külön érték, szomorú, hogy a növény felhasználása már nagyrészt a múlté. Ezért jó látni, hogy vannak, akik nem feledkeznek meg erről az alapanyagról.” A környékbeliek között akad olyan, aki csokoládét, süteményt, sőt pálinkát is készít a sulyomból. Íze enyhén kesernyés és édes, de egyik sem dominál. Gyakorlatilag leginkább a szelíd gesztenyére hasonlít.

Sulyom

Folyamatosak a kutatások

Az egyedülálló faj sajátossága, hogy évekig termőképes marad, még akkor is, ha idővel a víz aljára süllyed. A helyiek jól tudják, nem érdemes letenni a lábukat a Tisza-tóban, hiszen a sulyom termésének szúrós héja megkeserítené a fürdőzést. Éppen ezek, az iszapba lesüllyedt termések azok, amelyek képesek évek múlva is kicsírázni. Volt olyan év, hogy a tartósan magas tavaszi, nyár eleji árvíz miatt a csírázó növények nem kaptak elég fényt, képtelenek voltak felnőni és szaporodni, viszont az évek óta iszapban megbújó magok termőképessége miatt a rákövetkező évben ismét megjelent a növény.

Kaszált sávok a sulyomszőnyegen
Forrás: Tisza-tavi Sporthorgász Közhasznú Nonprofit Kft

„A halak kifejezetten szeretik, hogy a sulyom sűrű gyökerei és szárai védelmet adnak számukra, viszont, ha nem szabályoznánk a növényszaporulatot, akkor kifejezetten negatív hatással lenne a halállományra. Ma ismerünk olyan területet, ahol egyéb védett növényeket szorított ki a sulyom, ez rossz hatással van a halgazdálkodásra” – mondja Papp Gábor, végül hozzáteszi, mindennek ellenére nem cél a növény eltüntetése. Helyette inkább az élőhely halgazdálkodási szempontú fenntartásáról van szó, hiszen, az emberi beavatkozás miatt vált képessé ez a faj az elszaporodásra, hát most az emberi cselekvésnek kell ezt kordában tartania. A mocsári- és hínárnövényzet térnyerésének leghatékonyabb módja mederkotrás lenne, mivel az évtizedek alatt felhalmozódott üledék kiváló táptalajt biztosít a növények számára. A halgazdálkodási hasznosító jelenleg a sulyom terjedésének dinamikáját vizsgálja az ELTE IK Térképtudományi és Geoinformatikai Intézetével egy speciális drón segítségével. Mivel az idei aszály miatt 80 centimétert csökkent a Tisza-tó vízszintje, az idei kutatás alul múlta az elvárásokat, de prognosztizálhatóan éveken belül új ismeretekkel bővül a sulyomról összegyűjtött tudásunk.

Írta: Vermes Nikolett

Csak ön után!

Gesztusokkal kommunikál a mi széncinegénk távol-keleti rokona, a japán széncinege.

A tavaszi meleg idővel a kullancsok is megjelennek

A korábban beköszöntött tavasz miatt idén a szokásosnál is hamarabb lehet számítani az őshonos, valamint az újonnan megjelent Hyalomma kullancsok felbukkanására Magyarországon - tette közzé a HUN-REN Ökológiai Központ közleményét az MTI.

Egyre korábban érkezik a kiscicaszezon

Az állatmentők tapasztalatai alapján egyre korábban kezdenek születni a kiscicák, és egyre hosszabb időn át tart a szezon.

Az evolúció előretolt bástyája, az Aldabra-atoll

Az UNESCO Világörökség védelmét élvező sziget különleges körülményeket biztosít az itt élő állatok számára.

Új harangvirágfajt azonosítottak Olaszországban

Európában meglehetősen nagy ritkaságnak számít új növényfajok felfedezése.

National Geographic 2024. márciusi címlap