Abigél, Alex, Apollónia2023. február 09., csütörtök
Természet

Ablaknak ütköző madarak – mit tehetünk?

Az épített környezet egyik legnagyobb problémája a madarak számára az ablaknak ütközés, egy új kutatás az okokat és az ellene megtehető lépéseket részletezi, amelyek minden madárbarát számára hasznosak.

Az irodaépületek madárvédelmével már egyre több helyen aktívan foglalkoznak, ám sokkal kisebb hangsúly esik a lakóépületekre, holott a madarak legtöbbször a lakóházaink kertjeiben, házak közti parkokban élnek. Különösen ott érdemes fokozottan figyelni e problémára, ahol madáretető is van, hiszen az ott megforduló madarak közt szinte biztosan lesz olyan, amely a védelem nélküli ablak felé veszi az irányt felreppenése után. Egy amerikai-kanadai kutatócsoport ilyen lakóövezeti környezetben végzett felmérést videófelvételek segítségével, amelyek elemzéséből az ütközések részleteire is fény derült. A kutatás legfontosabb tanulságai azonban mindenki számára fontosak, akik szeretnék megóvni a kertjükben etetett, vagy csak arra megforduló madarak testi épségét. Kiderültek azok a részletek, amelyek az ütközés kimenetelét befolyásolják, az ablaknak repülés sebessége és szöge döntőek lehetnek abban, túléli-e a madár.

A kutatók hangsúlyozták, hogy az ütközéses balesetek adatai szinte kizárólag a nagy építmények, üvegfalak közelében talált elpusztult madarak számából erednek, azonban egyrészt a családi házakat ez nem veszi figyelembe, másrészt sokszor elrepül a madár még a helyszínről, de belső sérülései miatt pár órán belül, más helyen elpusztul. (A mostani felmérésben csak az ütköző madarak 7,5 százaléka maradt a helyszínen, 92 százalék azonnal elrepült, így ezek további sorsa ismeretlen.) Magyarul: az ütközési balesetek adatai erősen hiányosak, jóval több madár eshet az ablakok áldozatául, mint gondolnánk.

Miért is ütköznek ablaknak a madarak?

Az ablakban, a tükröződésben a madár a kert, a park folytatását látja.
Forrás: Unsplash / Filip Pizl

Az ablak tükröző felület, amelyben a tollas barátunk azt a kertet, parkot látja viszont, amelyben épp tartózkodik, vagyis fákat, égboltot, bokrokat – számára kedvező helyet, ahol repkedhet. Amikor felreppen az etetőről vagy csak egy faágról, ugyanolyan eséllyel veheti az irányt e tükröződő kert felé, mint a valódi bokrok irányába. Amennyiben nem közvetlenül az ablak előtt reppen fel, hanem pár méterrel távolabb, már elég nagy sebességre tehet szert ahhoz, hogy az ablaknak ütközve súlyos sérülést szenvedjen. A kutatásból kiderült az is, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem csak a nagy méretű ablakok veszélyesek, akármilyen kicsiny üvegfelület ugyanakkora problémát jelent.

A megfigyelések során gyakori volt, hogy a madarak egymást zavarták el az etetőről, vetélkedtek az élelemért, illetve ragadozók elől menekülve repültek el, mielőtt az ablaknak ütköztek volna. A kutatók szerint az efféle esetek növelhetik az ütközések számát, mivel így elvonják a madarak figyelmét, s azok nem észlelik az ablakot, amit nyugodt körülmények közt észrevettek volna.

Milyen védekezési lehetőségeink vannak?

Az etető helyének kiválasztása életet menthet, hisz ott nem mindig barátságos a hangulat az egyes madarak közt. A veszekedés veszteseként felreppenő madár kisebb sebességgel ütközik egy közeli ablaknak, mint egy távolinak.

Főként új építésű irodaházaknál jelent megoldást, ha az ablakot kis lefelé dőléssel szerelik be, hogy a tükröződése ne az eget, hanem a talajt mutassa, így a madárnak ne jelentsen repülési lehetőséget, kihívást ám ez családi háznál nem biztos, hogy megvalósítható.

Megoldható azonban az, amit tanácsolnak: az etetőt, itatót tegyük minél közelebb az ablakhoz, az ajánlott távolság 0,5-1,5 méter. Ez azért fontos, mert így a madár nem tud nagy sebességet elérni, ha felreppen, és így nem válik súlyossá, végzetessé az esetleges ütközése sem.

Mindazok a dolgok, amelyekkel egyébként jobbá, könnyebbé tehetjük madártársaink életét – etetők, itatók, őshonos növények a kertben – súlyosbító tényezők lehetnek, ha az ablakainkat nem tudjuk ugyanennyire madárbaráttá tenni.

A csapatban élő állatok tovább élnek

Egy új kutatás szerint azok az emlősök, amelyek csapatokban élnek, általánosságban véve hosszabb életűek, mint a magányosak.

Engedély nélküli oroszlánfarmok Dél-Afrikában

Az oroszlántenyésztés engedélyekkel sem etikus, de egyelőre nem sikerült véget vetni az állatkínzó gyakorlatnak Dél-Afrikában.

Néma békát fedeztek fel Tanzániában

Egészen szokatlan tulajdonságú új békafajt fedeztek fel Afrikában: az állatnak egyáltalán nincs hangja.

Ritkán látott madár a batla

Életem első batláját (Plagadis falcinellus) Hortobágy kiváló ismerőjével, Dr. Kovács Gáborral láttam. Aztán teltek múltak az esztendők, de batla megfigyeléseim száma sehogy nem akart növekedni.

Ritka, mérgező, örökzöld cserje

Bár merev, hegyes, sötétzöld levele igencsak hasonlít a babérlevélre, a babérboroszlán (Daphne laureola) mérgező növény. Hazánkban mindössze a Bakonyban, a Vértesben és a Keszthelyi-hegységben található őshonos állománya. Úgynevezett reliktum-faj, tehát korábbi földtörténeti korból maradt itt; atlanti-mediterrán flóraelem. A babérboroszlán szűk hazai elterjedése és reliktum volta miatt védett faj.