Megváltozik egyes énekesmadarak légzése vándorláskor

Nagy magasságban repülve más légzési ritmust vesznek fel egyes madarak, ez pedig elősegíti, hogy a képességeik határai közelében repülhessenek.

A vándorlást nemcsak a klímaváltozás befolyásolja, hanem például az olyan események is, mint az erdőtüzek, amelyek miatt más magasságokban tudnak csak repülni a madarak. de vajon miként alkalmazkodnak a különleges repülési körülményekhez a madarak? A Nyugat-Ontariói Egyetem számolt be arról az új kutatási eredményről, mely szerint az énekesmadaraknak a meglehetősen nehéz sportnak számító vándorlás során megváltozik a légzésük. A dolog logikus, hisz a hosszas, nagy energiát igénylő repülés során több oxigénre van szüksége a madárnak ahhoz, hogy a repülőizmait működtetni tudja.
A következtetést az egyetem modern madárkutató laborjában végzett vizsgálatok tették lehetővé. Az AFAR nevű laborban felépítettek egy olyan kamrát, ahol változtatni lehet a hőmérsékletet, szelet, és még a légnyomást is, ezzel a madarakra váró különféle környezeti körülményeket tudják szimulálni.
A mérésekből kiderült, hogy a légkör egyenletesebb voltát kihasználó, mintegy 4000 méteres magasságban repülve a különböző madarak más és más stratégiát használnak. E nagy magasságra azért van szükségük, hogy a nagyobb meleget elkerülhessék, különben nincs esélyük életben maradni. Azonban ebben a magasságban már jóval kevesebb az oxigén, ez pedig további kihívást jelent. Ne feledjük, a madarak izmai is rengeteg felesleges hőt termelnek repülés közben, ettől pedig valahogy nekik is meg kell szabadulniuk.
A megváltozó légzésritmus is elősegíti, hogy e madarak több oxigént vehessenek fel, és így biztosítsák az egyszerre 6-8 órás repülési szakaszokban az izmaik megfelelő működését. Egyes csoportoknak megváltozik a vér oxigénmegkötő-képessége, másoknak pedig az izmai alakja, így nem egyforma módon reagálnak az oxigénszegény környezet jelentette kihívásokra az énekesmadarak, ahogy eltér az is, hogy melyik madár mennyire képes elviselni az oxigénszegény környezetet.