Ez lesz a világ legnagyobb vadátjárója

2025-ben elkészül Los Angeles megyében az a vadátjáró, amellyel egy 8 sávos autópálya felett kelhetnek át sértetlenül majd az állatok.

Néhány napja kezdték el az áthidaló betonelemeket felhelyezni arra a szerkezetre, amely a Wallis Annenberg-vadátjárót tartja a Los Angelesből északra tartó 101-es (Ventura) autópálya felett. Összesen 83 ilyen áthidaló elemből áll majd az átjáró szerkezete, ezek egyenként 114-127 tonnásak.
Az átjáró a Santa Monica-hegyek, és a Santa Susana hegylánc Simi-dombok nevű régiója közti biztonságos közlekedést teszi majd lehetővé a pumák, hiúzok, szarvasok, prérifarkasok, gyíkok, és mindenféle más, itt élő állat számára. E két terület mindegyike gazdag vadvilágú (a beépítettség, és Los Angeles közelsége ellenére), ám az autópálya e szakaszán korábban igen gyakoriak voltak a vadgázolások.
Az átjáró elképzelése már 2016-ban megszületett, néhány év alatt összegyűlt a szükséges összeg az Annenberg Alapítványnak köszönhetően, és az alapítványtól így kapott 25 millió dollár az építkezés felgyorsításához is elegendő volt. Az 50 méter széles, 64 méter hosszú hídépítmény tetejére őshonos növényzetet ültetnek, ezzel teszik vonzóvá a vadak számára az átjárót.
Az átjáró elsősorban a pumák miatt fontos, az autópálya által elszakított élőhelyek így újra találkozhatnak, az elkülönített populációk újra keveredhetnek. A puma természetes territóriuma hatalmas, ám a Los Angeles környéki területeken nehezen tud magának elegendő területet találni, pont az utak, és más akadályok miatt.
A becslések szerint az átjáró lehetősége nélkül a régió pumái pár évtizeden belül eltűnnének, az erdőtüzek, a beltenyészet és hasonló problémák miatt.
Az átjáró környezetét is úgy alakítják át, hogy a vadak számára ijesztő közlekedési hangok és fények zömét elfogja. A terveket részben a Kaliforniai Egyetem davisi kampuszának szakemberei készítették el.
Kalifornia területén az utakon elütött vadak igen jelentős, évi 250 millió dolláros kárt okoznak (nem beszélve az elveszített állati és néha emberi életekről), a vadátjárók pedig a leghatékonyabb megoldást jelentik az ütközések ellen. A Wallis Annenberg-vadátjáró alapkövét 2022-ben tették le. Az építkezést kamerán is követni lehet a képek néhány percenként frissülnek (az időeltolódásra érdemes figyelni). Az építkezésben, rögtön az elején, egyetlen késedelmet okozó esemény volt: egy kiemelésre váró fa villanyoszlopba vájt odúban fészkelt egy helyi harkálypár, és meg kellett várni, míg a fiókák kirepülnek, azt követően tudták csak kiemelni az oszlopot, ami útban volt.