Elza, Natália, Blanka, Bonita2021. december 01., szerda

Túlerőben az immunrendszer? – harc az influenza ellen

2003.10.22.Admin

Újabb kutatási eredmények alapján leküzdhetővé válhatnak a legmakacsabb influenzavírus-fertőzések és talán a napjainkban méltán rettegett SARS (atípusos tüdőgyulladás) is.

Az Imperial College London kutatói influenza-A vírussal fertőzött egereken vizsgálják az immunrendszer szabályozásának lehetőségeit a gyógyulás megkönnyítése érdekében.

Korábbi tanulmányokból kiderül, hogy az immunrendszer influenzafertőzés esetén néha több kárt okoz, mint hasznot. Amennyiben ugyanis túlságosan hevesen reagál, hátráltatja a gyógyulást, extrém esetben pedig a szervezet ellen fordulhat, ami akár halálos is lehet. Így az egyébként csupán kellemetlen tüneteket okozó vírusok végzetesnek bizonyulhatnak.

A legundokabb influenzavírus

Az influenzavírusoknak három alosztálya létezik (A; B és C), melyek közül a legagresszívebb az A-vírus. Amellett, hogy makacs fertőzést hoz létre, különösen nagy a mutációs (genetikai átalakulásra való) hajlandósága. A kutatók tehát folyamatos versenyfutásban vannak, mire kifejlesztenek egy gyógyszert az influenza-A vírus elpusztítására, kialakul egy újabb mutáns, ami érzéketlen a szer hatásaival szemben.

1919-ben az influenza-A vírus világméretű járványt váltott ki, mely során összesen 20 millióan vesztették életüket. Sok tudós attól tart, hogy egy ehhez hasonló járvány bármikor kitörhet, és meglehet, hogy a jelenleg rendelkezésükre álló gyógyszerek nem lesznek elégségesek a megfékezésére.

Ennek ismeretében nyilvánvaló előnyökkel jár, ha a vírus elpusztítása mellett a végzetes hatások kialakításában fontos szerepet játszó immunrendszer befolyásolására is hangsúlyt fektetnek.

Hogyan küzd az immunrendszer?

Amikor az influenzavírus a szervezetbe kerül, kettős immunválaszt hoz létre. A vérben keringő T-sejtek felismerik a vírusokat, és megkezdik azok elpusztítását; majd a B-sejtek ellenanyagot termelnek, ami megakadályozza, hogy a jövőben azonos fertőzés érhesse a szervezetet.

A T-sejtek nagy mennyiségű citokint (gyulladásos reakciót létrehozó jelzőmolekulát) termelnek, amelyek a fertőzés színhelyére vonzzák és aktiválják a fertőzés leküzdésében segédkező gyulladásos sejteket.

Ez azonban káros is lehet. Influenzafertőzés során ugyanis a T-sejtek gyakran „túlzásba viszik a dolgot”, és valóságos citokinzáport zúdítanak a szervezetre. Ilyenkor előfordulhat, hogy túlságosan sok gyulladásos sejt vándorol a légutakba, és megakadályozza az oxigén vérbe jutását.

A megoldás

Dr. Tracy Hussell, az Imperial College London kutatója munkatársaival együtt kifejlesztett egy módszert a „megvadult” T-sejtek megfékezésére. Felismerték, hogy az OX40 nevű molekula gátlásával a T-sejtek gyorsabban elhagyják a fertőzés helyét, és így megelőzhető a kóros sejtfelhalmozódás a légutakban.

Az OX40 azt az üzenetet közli a T-sejtekkel, hogy maradjanak a tüdőkben, azonban mivel folyamatosan érkeznek újabb sejtek, erre nincs szükség. Az OX40 molekula gátlásával A T-sejtek gyorsabban elhagyják a tüdőt, viszont elegendő immunológiai védelmet hagynak hátra.

Az egerek jól vannak

Az OX40 gátlása az OX40:Ig nevű szerrel valósítható meg. Az egérkísérlet során az e szerrel kezelt állatok meggyógyultak. A kezelés a fertőzés kezdetén és a betegség későbbi stádiumaiban is hatékonynak bizonyult.

Dr. Hussell szerint a szer hatékony lehet az influenza mellett minden olyan betegség kezelésében, mely során a T-sejtes gyulladás dominál. Alkalmazásával új remény nyílhat az asztma, hörghurut, tüdőgyulladás, sőt, akár a SARS kezelésében is.

További kutatásokra van szükség, mielőtt az OX40:Ig hatását embereken is vizsgálni kezdenék. Az átütő sikerek mellett is kiemelten fontos a vírus elpusztítására szolgáló készítmények alkalmazása és fejlesztése is.

Növényevő volt a triászban élt krokodilféle

Az Effigia okeefae nevű állat a mai Észak-Amerika területén élt mintegy 205 millió évvel ezelőtt, és a krokodilok őseinek egy kihalt ágát képviselte.

Madárcipő ragadozóknak

A 3D nyomtatásnak köszönhetően a sérült lábú ragadozók gyorsabban gyógyulhattak meg.

A maszkok hatékonyságáról

Melyik a leghatékonyabb maszk a fertőzések megakadályozására?  A kérdésre Prof. Dr. Jakab Ferenc virológus, a PTE Szentágothai János Kutatóközpont Nemzeti Virológiai Laboratóriumának vezetője válaszol.

A gyapjas mamut kihalásának komplex okai

Egy új tanulmány alapján a faj nem pusztán az éghajlati átalakulás miatt tűnt el.

Kullancs-vérszívás elleni védőoltást fejlesztenek

A kullancsok több súlyos betegséget is terjesztenek, mint például a Lyme-kór, ám elképzelhető, hogy sikerül ezt megakadályozni majd egy jelenleg fejlesztett védőoltással.

National Geographic 2021. novemberi címlap