A munkahelyi játék fokozza a termelékenységet
A munkahelyen játszott egyszerű számítógépes játékok fokozhatják a termelékenységet és a munkavállalói elégedettségét – állítják az utrechti egyetem kutatói.
Az utrechti egyetem tudósai egy holland biztosítótársaság 60 alkalmazottján vizsgálták a számítógépes játékok hatását. A kutatók arra a kérdésre keresték a választ, hogy a játék milyen változásokat idéz elő a munkavégzésben, és az alkalmazott munka attitüdjében. Azt találták, hogy a számítógépes játékokat játszók jobban érezték magukat munkahelyükön, a munkához való viszonyulásuk pozitívabb volt.
A munkahelyi játék sok cégnél tiltott
A legtöbb nagyvállalat letiltja a játékokat, még azokat is, amelyek standarden fenn vannak a számítógépen (így a passziánszt, az aknakeresőt vagy a freecellt), mondván a játék csak a munka rovására megy. Így nem csoda, hogy a kutatócsoportnak sokáig tartott olyan céget találnia, amely hozzájárult a kísérletbe.
A biztosítótársaság öt osztályának munkatársait véletlenszerűen két csoportba osztották. Az egyik csoportnak engedélyezték, hogy egyszerű Windows játékokat játszanak munkaidőben, a másiknak ezt megtiltották.
„Azt mondtuk az első csoportnak, hogy egy hónapon keresztül munkaidejükből naponta egy órát játékkal tölthetnek, amelynek pontos idejét ők választhatják meg” – magyarázta a kísérletet Jeffrey Goldstein kutatásvezető a BBC Online-nak.
A játék nem időpazarlás!
A kutatócsoport ezután felmérést készített mind a játszó, mind a nem játszó csoporton belül, hogy hogyan éreznek a munkájukkal kapcsolatban, milyennek ítélik saját teljesítményüket. A játszó csoport mindkét területen pozitívabb válaszokat adott, mint a nem játszók. Vagyis, a játék nem hogy időpazarlás lenne, elősegíti a dolgozók termelékenység növekedését, sőt a munkával, munkahellyel kapcsolatban kellemesebb érzéseket is kelt a munkavállalóban.
Egy passziánsz olyan célt szolgálhat, mint egy szál cigaretta, vagy egy kávé: megtöri a munka egyhangúságát, felfrissülést hoz a munkavállaló napjába, és jó esetben hatékonyabban képes folytatni munkáját.
Goldstein professzor szerint a kutatás még kezdeti fázisban jár: egyelőre nem tudnak arra magyarázatot adni, hogy mi okozza pontosan a munkavállalóban a pozitív érzelmeket, a hatékonyság és a munkahelyi elégedettség növekedését, valamint hogy mivel magyarázható a hiányzások visszaesése.
Idősotthonban is jótékonynak bizonyult a számítógépes játék
A professzor nagyobb mintán szeretné tökéletesíteni a kutatás eredményeit, valamint kíváncsi arra is, hogy a különböző játéktípusok (stratégiai vagy szerepjátékok) eltérően befolyásolják-e a munkavállaló munkájával kapcsolatos érzéseit.
Goldstein professzornak nem ez az első számítógépes játékokkal végzett kísérlete. Korábban egy idősek otthonában készült kutatása azt az eredményt adta, hogy a számítógépes játékok bevezetése javított a lakók kognitív képességén és általános közérzetén.
A professzor a kutatásról a digitális játékok kutatói szövetségének (Digital Games Research Association) első, Level Up névre hallgató konferenciáján, Hollandiában számolt be