Boglárka, Nimród, Alfonz2021. augusztus 01., vasárnap

Világméretű influenzajárvány fenyeget?

2003.12.04.Admin

Új védőoltás előállítási technológiával, vírusellenes gyógyszerek felhalmozásával és nemzetközi összefogással megelőzhető az újabb spanyolnátha-szerű járványfolyamat.

A St. Jude Gyermekkórház két kutatója szerint az Egyesült Államok nincs kellőképpen felkészülve egy esetleges világméretű influenzajárvány megfékezésére. Aggályaikat a Science című folyóiratban legutóbbi számában tették közzé.

Elégtelen felkészültség

Robert G. Webster, a St. Jude Kórház fertőző betegségeket kutató részlegének munkatársa szerint amennyiben a napokban influenzajárvány ütné fel a fejét, a jelenlegi felkészültségi szint mellett könnyedén elterjedhetne a világban, és az egészségügyi hatóságok szinte tehetetlenek volnának a megfékezésében.

Lesújtó véleményét azzal indokolja, hogy a járvány megelőzését szolgáló védőoltások gyártási lehetőségei korlátozottak. Webster szerint az oltással kapcsolatos problémákon túl gondot okozna a járvány megfékezésében alkalmazható vírusellenes szerek csekély mennyisége is.

Járvány esetén a gyógyszertárak és egészségügyi intézmények raktáraiban található készletek napokon belül kiürülnének, és akár másfél évig is eltarthat, amíg újragyártják ezeket a vírusirtó gyógyszereket. A legszerencsésebb az volna a kutató szerint, ha már most megkezdenék a járvány megelőzését és megfékezését szolgáló gyógyszerkészlet felhalmozását.

Vírus madárról emberre

Webster azért tart a közeljövőben világméretű járványtól (pandémia), mert az elmúlt év során két alkalommal fordult elő, hogy a madarak influenzáját okozó vírustörzsek mutáció (a genetikai állomány ugrásszerű megváltozása) révén emberekben hoztak létre halálos kimenetelű megbetegedést.

Mivel 1997. előtt soha nem figyelték még meg az influenza madárról emberre terjedését, ez a két eset arra enged következtetni, hogy bizonyos influenzavírus törzsek gyorsabban mutálódnak, mint korábban.

Versenyfutás a vírussal

Ez azért jelent igen komoly problémát, mert a védőoltás és a vírusellenes szerek elsősorban az ismert genetikai szerkezetű vírusok ellen hatékonyak. A mutációk révén a vírusok „kijátsszák a gyógyszerek éberségét”, oly módon változtatják meg felszíni képleteiket, hogy a hatóanyag molekulák már nem képesek felismerni azokat.

A fent említett két vírustörzs közül a H5N1 nevű Hong Kongban, a H7N7 nevű pedig Hollandiában okozott halálos kimenetelű influenzafertőzést. Ez azt jelenti, hogy mindkét törzs igen agresszív, és gyors mutálódása révén már képes madárról emberre terjedni. Amennyiben a genetikai változások már azt is lehetővé teszik, hogy a fertőzés emberről emberre is terjedjen, akkor nagy valószínűséggel világméretű járvány indul el, amely akár az 1918. évi spanyolnátha járvány méreteit is öltheti.

Ördögi kör?

Hiszen adva van két erős fertőzőképességű vírus, melyek ellen nincs védőoltás vagy gyógyszer, ráadásul mindkettő elpusztítja a megtermékenyített tyúktojásokat, melyekben normál körülmények között a védőoltás fő alkotórészét alkotó legyengített vírusokat állítják elő, tehát saját gyógyszerük elkészítését is akadályozzák. Valódi sakk-matt.

Webster társa, PhD. Richard Webby, a St. Jude Kórház virológusa azonban igazolta, hogy a reverz genetika nevű eljárás alkalmazásával létrehozható a rettegett két vírustörzs elleni védőoltás. Ehhez azonban nem tyúktojásra, hanem speciális állati sejtvonalakra van szükség, melyek igen drágák, és általában a nagyobb gyógyszeripari cégek birtokában vannak.

Webster és Webby szerint járvány esetén a kormányzatok, gyógyszercégek és tudományos szervezetek közötti nemzetközi összefogásra lesz szükség, mivel csak a pénz, a nyersanyag és a szakmai ismeretek professzionális, céltudatos felhasználásával előzhető meg a több kontinenst érintő, emberéleteket követelő influenzajárvány.