Stefánia, Jakab2023. november 28., kedd
Tudomány

Mi legyen a gyógyszer neve?

2003.12.29.Admin
National Geographic Magyarország

Miért az X és Z betűk fordulnak elő leggyakrabban a gyógyszernevekben? Milyen neve nem lehet egy gyógyszernek? Milyen néven fut más országokban a Viagra?

Xanax, Zyrtec, Zoloft, Paxirasol, Doxyciklin, Zinnat, Zovirax… Statisztikailag kimutatták, hogy a gyógyszerek márkanevében a leggyakrabban előforduló betűk az X és a Z, valamint igen gyakori a C és a D is.

James L. Dettore, egy miami Terméknév Intézet vezetője – az Egyesült Államokban ugyanis ilyen intézményeket bíznak meg a gyógyszercégek súlyos pénzekért a legblikkfangosabb név előállítására.

Szerinte az X betű a tudományos-fantasztikus filmek, csúcstechnológia, drága autók és luxus(!) világát idézi. Gondoljunk csak az alábbi szavakra: X-akták, Mátrix, Xerox, Linux, Fax.

A többi betű pedig fonológiailag fejt ki olyan hatást, amelytől a fogyasztó (azaz az orvos és a beteg) a terméket a hatékonysággal társítja a tudatalattijában.

Milyen név nem adható?

A gyógyszerek engedélyeztetéséért felelős Szövetségi Gyógyszer- és Élelmezésügyi Hivatal (FDA) szigorú rendelkezésekkel szabályozza a gyógyszernevek sajátosságait. Ezek a rendelkezések tiltják, hogy egy termék neve bárminemű ígéretet tartalmazzon a gyógyhatásról, illetve, hogy a gyártót dicsőítse és más cégek elé vagy fölé helyezze. Az FDA akkor is visszadobhat egy gyógyszer nevére tett javaslatot, ha úgy ítéli meg, hogy az adott név könnyen összekeverhető egy már forgalomban lévő másik gyógyszer nevével, és így zavart okozhat a gyógyszertárakban a patikus akár végzetes tévedéséhez vezetve.

Az Egyesült Államok monstre Terméknév Intézeteiben nyelvészek, kultúrantropológusok, pszichológusok, piackutatók is részt vesznek a felmerülő nevek elbírálásában. Feladatuk a legvonzóbb név kiválasztása, azonban ügyelniük kell arra is, hogy egyik célország nyelvén se legyen trágár vagy vicces jelentése az adott elnevezésnek.

A nevek két fő kategóriába oszthatók. Vagy az adott gyógyszer hatásmechanizmusára, illetve céljaira utalnak, azaz racionális alapon nyugszanak, vagy érzelmi hatást kívánnak elérni, és kellemes asszociációkat kelteni a fogyasztóban.

Az egyik vezető magyar gyógyszercég pályázati kiírásában az alábbiakban foglalta össze az ideális márkanév jellemzőit: „A megfelelő elnevezés könnyen megkülönböztethető, nem hasonlít más gyógyszerek nevére, egyedi, figyelemfelkeltő, érdekes, de nem kifejezetten humoros, pozitív csengésű, kellemes hangzású, rövid, de nem kevesebb mint öt betű, továbbá könnyen kiejthető. Nem utalhat betegségre vagy anyagnévre, viszont célozhat az alkalmazási területre, miközben nem sajátítja ki a köznevet (például “A Lázcsillapító”).

Viagra és társai

A potencianövelő Viagra névválasztása telitalálatnak bizonyult. A latin vigor (életerő) szót kombinálja a Niagara betűit — és erejét — idéző hangokkal, de asszociálható a vitalitással, a férfiassággal is (latinul virilitas), sőt, megtalálható benne az agresszió első három betűje is.

Dél-Amerikában ugyanezt a szert Eviva néven forgalmazzák, amely újfent az életre (vita), életerőre utal, megtalálható benne az éljen! (viva) szócska, de még az örök nő, Éva is… Sokáig úgy volt, hogy a termék neve ebben a térségben Tarzia lesz, hiszen a férfi, ha beszedi, Tarzannak érezheti magát. A Közel-Keleten szerényen csak Erecto névre keresztelték a férfiasító pirulát.

Egyre több fiatalnál alakul ki gyulladásos bélbetegség

Egyre több fiatalnál alakul ki gyulladásos bélbetegség

Az elmúlt húsz évben drasztikusan emelkedett a gyulladásos bélbetegségekben (IBD) szenvedők száma. Hazánkban mintegy 60 ezer beteget tartanak számon, és a kór egyre fiatalabb korban alakul ki, minden ötödik gyermeket is érint.

Részecskefizikai együttműködés globális kérdések nyomában

Részecskefizikai együttműködés globális kérdések nyomában

Centiméteres pontosságú navigáció egy beomlott bányában, ahol nincs GPS jel? Egy még ismeretlen barlangi üreg, vagy egy rejtett kamra feltárása egy piramisban kozmikus részecskékkel? Izgalmas összefoglaló cikk jelent meg a Nature Reviews Methods Primers folyóiratban a világban aktuálisan zajló müográfiai kutatásokról, a különböző csoportok erősségeiről, köztük magyar kutatók eredményeiről.

Szimbiózis segíthette a túlélést

Szimbiózis segíthette a túlélést

A cikászok egykor elképesztő bőségben nőttek bolygónkon, ám a legtöbbjük a dinoszauruszokkal együtt kihalt.

Miként lehet a legtöbbet kihozni a lehullott levelekből?

Miként lehet a legtöbbet kihozni a lehullott levelekből?

Az erdőkben teljesen jól működik a természetes körforgás, azonban a kertekben, parkokban, utcákon egész más a helyzetet.

Nem képes csodákra az agyunk

Nem képes csodákra az agyunk

A közhiedelem és a tudományos közvélemény is úgy tartja, agyunk bizonyos sérülések után képes újrahuzalozni magát – egy új kutatás azonban megcáfolta ezt.

National Geographic 2023. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

18 780 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket