Mi legyen a gyógyszer neve?

Miért az X és Z betűk fordulnak elő leggyakrabban a gyógyszernevekben? Milyen neve nem lehet egy gyógyszernek? Milyen néven fut más országokban a Viagra?
Xanax, Zyrtec, Zoloft, Paxirasol, Doxyciklin, Zinnat, Zovirax… Statisztikailag kimutatták, hogy a gyógyszerek márkanevében a leggyakrabban előforduló betűk az X és a Z, valamint igen gyakori a C és a D is.
James L. Dettore, egy miami Terméknév Intézet vezetője – az Egyesült Államokban ugyanis ilyen intézményeket bíznak meg a gyógyszercégek súlyos pénzekért a legblikkfangosabb név előállítására.
Szerinte az X betű a tudományos-fantasztikus filmek, csúcstechnológia, drága autók és luxus(!) világát idézi. Gondoljunk csak az alábbi szavakra: X-akták, Mátrix, Xerox, Linux, Fax.
A többi betű pedig fonológiailag fejt ki olyan hatást, amelytől a fogyasztó (azaz az orvos és a beteg) a terméket a hatékonysággal társítja a tudatalattijában.
Milyen név nem adható?
A gyógyszerek engedélyeztetéséért felelős Szövetségi Gyógyszer- és Élelmezésügyi Hivatal (FDA) szigorú rendelkezésekkel szabályozza a gyógyszernevek sajátosságait. Ezek a rendelkezések tiltják, hogy egy termék neve bárminemű ígéretet tartalmazzon a gyógyhatásról, illetve, hogy a gyártót dicsőítse és más cégek elé vagy fölé helyezze. Az FDA akkor is visszadobhat egy gyógyszer nevére tett javaslatot, ha úgy ítéli meg, hogy az adott név könnyen összekeverhető egy már forgalomban lévő másik gyógyszer nevével, és így zavart okozhat a gyógyszertárakban a patikus akár végzetes tévedéséhez vezetve.
Az Egyesült Államok monstre Terméknév Intézeteiben nyelvészek, kultúrantropológusok, pszichológusok, piackutatók is részt vesznek a felmerülő nevek elbírálásában. Feladatuk a legvonzóbb név kiválasztása, azonban ügyelniük kell arra is, hogy egyik célország nyelvén se legyen trágár vagy vicces jelentése az adott elnevezésnek.
A nevek két fő kategóriába oszthatók. Vagy az adott gyógyszer hatásmechanizmusára, illetve céljaira utalnak, azaz racionális alapon nyugszanak, vagy érzelmi hatást kívánnak elérni, és kellemes asszociációkat kelteni a fogyasztóban.
Az egyik vezető magyar gyógyszercég pályázati kiírásában az alábbiakban foglalta össze az ideális márkanév jellemzőit: „A megfelelő elnevezés könnyen megkülönböztethető, nem hasonlít más gyógyszerek nevére, egyedi, figyelemfelkeltő, érdekes, de nem kifejezetten humoros, pozitív csengésű, kellemes hangzású, rövid, de nem kevesebb mint öt betű, továbbá könnyen kiejthető. Nem utalhat betegségre vagy anyagnévre, viszont célozhat az alkalmazási területre, miközben nem sajátítja ki a köznevet (például “A Lázcsillapító”).
Viagra és társai
A potencianövelő Viagra névválasztása telitalálatnak bizonyult. A latin vigor (életerő) szót kombinálja a Niagara betűit — és erejét — idéző hangokkal, de asszociálható a vitalitással, a férfiassággal is (latinul virilitas), sőt, megtalálható benne az agresszió első három betűje is.
Dél-Amerikában ugyanezt a szert Eviva néven forgalmazzák, amely újfent az életre (vita), életerőre utal, megtalálható benne az éljen! (viva) szócska, de még az örök nő, Éva is… Sokáig úgy volt, hogy a termék neve ebben a térségben Tarzia lesz, hiszen a férfi, ha beszedi, Tarzannak érezheti magát. A Közel-Keleten szerényen csak Erecto névre keresztelték a férfiasító pirulát.