Igazolták, hogy alvás közben valóban okosodunk
Belga kutatók kísérlettel igazolták, hogy a hippocampus alvás közben mért aktivitása és egy készség elsajátítása egyenes arányban áll egymással, azaz alvás közben valóban “beépülnek” a tanultak.
A Liege Egyetem kutatói, Philippe Peigneux vezetésével a tanulási folyamatot vizsgálták. Azt az ősrégi bölcsességet kívánták igazolni vagy cáfolni, mely szerint alvás közben elmélyül mindaz, amit napközben tanultunk.
A kutatást a korábbiakban nehezítette, hogy mind az alvás, mind az emlékezés összetett, a mai napig nem tökéletesen feltárt folyamat. Az alvás több részből áll össze, ezek két nagy csoportra oszthatók: a gyors szemmozgások fázisára (rapid eyes movement, REM-fázis), amikor az álmok jönnek, és nem-REM fázisra, amely az előzőnél mélyebb. Állatkísérletek arra utalnak, hogy a térbeli memória elmélyülése a nem-REM fázis ún. SWS, azaz lassú hullámú alvás (slow wave sleep) szakaszában következik be.
Virtuális tájékozódás
A kutatók fiatal önkénteseknek azt a feladatot adták, hogy tanulják meg egy népszerű számítógépes játék helyszínéül szolgáló virtuális város alaprajzát, majd ellenőrizték, milyen gyorsan képesek az alanyok “eljutni” a város egyik pontjából a másikba.
A vizsgált személyeket három csoportba sorolták:
A vizsgálatokat pozitron emissziós tomográfiával végezték, amely az egészségre ártalmatlan mennyiségű radioaktív anyag segítségével jelzi az egyes agyi területek véráramlásának – és ezáltal aktivitásának mértékét.
Lassú hullám – gyors tanulás
Azt tapasztalták, hogy az első csoportnál az ellenőrzés során nagyobb volt a hippocampus és a környező, tanulással összefüggő területek aktivitása, mint a város térképét korábban nem tanulmányozó csoport tagjainál. Az alvás közben vizsgált csoportban szintén nagyobb hippocampus-aktivitás mutatkozott, mint a „tanulatlanoknál”. Az SWS-szakaszban különösen nagy eltérés mutatkozott a fenti két csoport között.
Azt is megfigyelték, hogy minél nagyobb mértékű volt a nem-REM alvás közben a memória kialakulásában kulcsszerepet betöltő hippocampus aktivitása, annál jobban teljesített az adott alany a másnapi ellenőrzésen. A REM-szakaszban mért aktivitás és a teljesítmény nem mutatott összefüggést.
A kutatók szerint a vizsgálat igazolta, hogy a napközben elsajátított információk az alvás folyamán aktívan változnak, átstrukturálódnak és elmélyülnek.