Sikeres volt az óriási Airbus tesztrepülése

Biztonságosan landolt az Airbus A380-as típusjelzésű gépe, a világ legnagyobb utasszállító repülője szerdán. A franciaországi Toulouse-ból indult gép négyórás tesztrepülése az első alkalom volt, hogy a levegőbe emelkedett a hatalmas konstrukció.
A Toulouse-ból nekirugaszkodó, négy hajtóművel ellátott gép a Vizcayai-öböl felett körözött, majd visszatért bázisára, oda, ahol a többi Airbust is gyártják. A gép személyzete hat főből állt, és a tesztrepülésre 20 tonnányi felszerelést, illetve „próbasúlyt” vitt magával.
Amikor a gép sikeresen landolt, több ezer lelkes rajongó tapsolt a dél-franciaországi városban, ahol a „szuperjumbo” is készült. (A nézők számát egyes források 50 ezerre becsülik.) A tesztpilóta, Claude Lelaie szerint mérföldkő volt a mostani utazásuk, hiszen ehhez nem hasonlíthatók sem a szélcsatornákban végzett tesztek, sem pedig a talajon végzett kísérletek.
Jacques Rosay, aki a felszálláskor irányította a gépet, úgy nyilatkozott, hogy a szerkezetet olyan könnyű vezetni, „mint egy biciklit”. Jacques Chirac francia elnök teljes sikernek nevezte a mostani tesztrepülést, amely új lapot nyit szerinte az aeronautika történetében. Chirac szerint az Airbus jó példája az európai ipari kooperációnak is. (Az Airbust az EADS európai nagyvállalat és a brit BAE Systems gyártja.)
Az A380-as szuperjumbo befogadóképessége 840 fő. Az utasokat két emeleten helyezik el a gépben. A konstrukció szárnyait Észak-Walesben, Broughtonban gyártják, hajtóművét a Rolls-Royce készítette, de az alkatrészek nagyobbik része német és francia gyártmányú.
A tesztrepülés legnagyobb része 10 ezer láb (mintegy háromezer méter) magasságban zajlott. A kísérlet során a gép adatait műholdas kapcsolaton keresztül elemezték a földi szakértők. (Biztos, ami biztos, a személyzetet azért felszerelték ejtőernyőkkel is.)