Néhány ügyes szóval a bűzből illat varázsolható
Svájci és brit kutatók kimutatták, hogy az emberek az illatokat előzetes információik függvényében eltérően ítélik meg, és az agyuk is másképp reagál.
Egy kutatócsoport kísérletben vizsgálta, hogy mennyiben befolyásolják az előzetes információk azt, hogy egy adott illatot kellemesnek vagy kellemetlennek érzünk-e. A kutatók Ivan E. de Araujo vezetésével vizsgálati alanyaiknak izovaleriánsav-mintát adtak, melynek illata erős sajtra emlékeztet.
A vizsgált személyek egyik csoportjának azt mondták, hogy a minta cheddar sajt, a másik csoportnak pedig azt, hogy testszag. Ezután megkérdezték őket, hogy mennyire érezték kellemesnek vagy kellemetlennek a szagot. Az a csoport, amelyik úgy vélte, hogy a szagminta sajtból származik, kellemesebbnek ítélte illatát, mint az a csoport, ami emberi testből származónak gondolta.
A kutatók a szaglászással egyidejűleg funkcionális mágnesrezonanciás felvételt (fMRI) is készítettek az alanyok agyi vérátáramlásáról. Azt találták, hogy abban a csoportban, amelyik cheddar sajtnak vélte a szag forrását, jóval nagyobb intenzitással léptek működésbe a szagingerek feldolgozásáért felelős agykérgi területek (a rostralis elülső cingularis kéreg és a medialis orbitofrontalis kéreg), mint a másik csoportban.
Később az alanyoknak friss levegő illatmintáját adták, és itt is az egyik csoport sajtnak, a másik testszagnak vélte. Az fMRI kimutatta, hogy tényleges szaginger nélkül is hasonló változások következnek be az agyban, mint izovaleriánsavval, azaz a két kéregrész friss levegő hatására is működésbe lépett – igaz jóval kisebb mértékben – a cheddar sajtos csoportban.
Tudományosan is igazolást nyert tehát az, amit a reklámszövegírók és az étteremtulajdonosok már régóta tudnak: néhány ügyes szó segítségével a bűzből illat varázsolható.