Borbála, Barbara, János2020. december 04., péntek

Fölfedezték és blokkolták a heroinfüggőségért felelős gént

2005.06.02.Admin

A tudósok nemcsak meghatároztak egy a heroinfüggőséget fenntartó gént, de sikeresen blokkolták is annak működését, ezzel megszüntetve a kábítószer utáni kínzó vágyat.

A kísérleteket heroinfüggő patkányokon végezték. De a kutatók jelenleg úgy vélik, hogy néhány éven belül azon heroinélvező emberek számára is jobb kezelések lesznek elérhetők, akik az alattomos visszaesési ciklusok miatt nem tudnak megszabadulni káros szenvedélyüktől.

„Sok ember megpróbál leszokni a heroinról, de néhány hónapon belül szinte mindegyik újrakezdi a droghasználatot” – mondja Ivan Diamond, a kaliforniai Ernest Gallo Klinika és Kutatási Központ munkatársa.

David Shurtleff, a Marylandben lévő kábítószer-függőséggel foglalkozó nemzeti intézet (National Institute on Drug Abuse) Idegrendszeri és Viselkedési Alapkutatások részlegének igazgatója bíztatónak tartja a kutatást. „Kreativitást és további kutatásokat igényel, hogy az eredményeket használható terápiákká alakítsák, de reményt ad arra, hogy képesek leszünk meggátolni a kényszeres kábítószer-kereső viselkedést” – mondja.

„Jutalmazási hálózat”

Korábbi kutatások kimutatták, hogy a középagy nucleus accumbens nevű része központi szerepet játszik az állatok – így például a patkányok – és az emberek „jutalmazási hálózatában”. Ez a hálózat kellemes érzeteket hoz létre a kábítószerek hatására éppúgy, mint más dolgok, például ennivaló, szex és – embereknél – a jól végzett munka hatására válaszul.

A kábítószerek, mint például a heroin, azonban minden jel szerint túlstimulálják a normális jutalmazási folyamatot, annyira, hogy a felhasználók többre értékelik a következő adagjukat, mint az ennivalót, a vizet és más létfontosságú dolgokat. 2004-ben egy tanulmány föltárta, hogy kokain hatására a nucleus accumbensben lévő AGS3 nevű gén gyorsan nagy mennyiségű protein kódolásába kezd, mely fehérjék szerepet játszanak a kábítószerrel kapcsolatos élvezet és az iránta érzett csillapíthatatlan vágy kialakulásában.

Diamond és csoportja újszülött patkányokból vett nucleus accumbens sejtekben elkülönítette az AGS3 géneket és proteineket. Klónozás és a sejtek laboratóriumi tanulmányozása után a kutatók meghatározták, hogy az AGS3 kábítószerrel kapcsolatos funkciói a legaktívabbak a nucleus accumbens belső magjában.

Ezután AGS3-blokkolót készítettek herpesz vírusból. Ez ideiglenesen hozzákötődik a jutalmazási hálózat fehérjéihez és gátolja a vágyódás–élvezet ciklust egészen addig, amíg a vírus ki nem ürül a szervezetből, néhány hét elteltével.

Kioltott vágy

Heroinfüggő patkányok nucleus accumbensébe rövid kábítószer-elvonás után AGS3-blokkolót injektáltak. Ezeket az állatokat úgy idomítottak, hogy pedál lenyomásával adhattak maguknak kábítószert. A blokkoló beadása után minden patkánynak kis adag heroint adtak.

Normális esetben a kábítószerből adott még ilyen parányi „kóstoló” is további kábítószer utáni kínzó vágyhoz vezet, de a blokkoló meggátolta a függőség visszatérését azzal, hogy kioltotta e vágyakat. A kezelésnek nem volt más megfigyelhető viselkedésbeli mellékhatása.

Diamond elmondta, hogy pár éven belül hasonló kezelés hozzáférhető lehet az emberek számára is. Kollégája, Krista McFarland, a dél-karolinai orvosi egyetemről hozzáfűzte, hogy a kihívások egyike a blokkoló biztonságos beadásának megoldása az emberek számára.