260 szó az új űrasszisztens szókincse

A robotokkal folytatott intelligens párbeszéd – a tudományos-fantasztikus irodalom klasszikus témája – hamarosan egy lépéssel közelebb kerül a valósághoz a nemzet-közi űrállomás asztronautái számára.
A kaliforniai Szilícium-völgyben működő NASA Ames Research Center és a Xerox Corporation egy sokoldalú, hangvezérelt számítógépes rendszert mutatott be. A Clarissa nevű rendszert az asztronauták munkaterhelésének csökkentésére fejlesz-tették ki.
„Clarissa egy teljesen hangvezérelt virtuális űrasszisztens, segítségével az asztro-nauták hatékonyabban használhatják kezüket és szemüket, és teljes figyelmüket a megoldandó feladatra összpontosíthatják, miközben beszédparancsokkal vezérelik a rendszert” – nyilatkozta Beth Ann Hockey, az Ames kutatóközpontban dolgozó fej-lesztői csapat projektvezetője.
A Clarissa felszabadítja az asztronauták kezét és reagál beszédparancsaikra; mun-ka közben hangosan felolvassa nekik a folyamat lépéseit, segít számon tartani a már elvégzett lépéseket, valamint rugalmasan megadható, beszédaktivált riasztásokkal és időzítőkkel biztosítja, hogy semmiről se feledkezzenek el.
Az asztronautáknak manapság már mintegy 12000 bonyolult műveletet kell elvégez-niük a létfenntartó rendszerek működtetéséhez, az űrruhák megvizsgálásához, a tu-dományos kísérletek elvégzéséhez, az orvosi vizsgálatok végrehajtásához és más rutinfeladatok elvégzéséhez.
„Próbáljon csak meg elemezni egy vízmintát, miközben végignézi egy eljárás kézi-könyvét a számítógép képernyőjén, és mindezt mikrogravitációs lebegés közben” – mondja Michael Fincke asztronauta, aki a Nemzetközi Űrállomáson eltöltött hat hó-nap után a közelmúltban tért vissza. „A Clarissa űrasszisztenst beszédparancsokkal irányíthatom, meghallgathatom az útmutató lépéseit, és közben a kezemmel elvé-gezhetek egy eljárást – ez akkora segítség, mint ha még egy csapattag lenne a fe-délzeten”.
Mivel a rendszernek mindig készen kell állnia beszédparancsok fogadására, a virtuá-lis asszisztens első változata megpróbált értelmezni minden kiejtett szót, még a csa-pat tagjainak egymás közötti beszélgetéseit is. Ennek eredményeként a Clarissa ne-hezen tudta megkülönböztetni a beszélgetéseket a neki adott parancsoktól. A prob-léma megoldásához a gépi tanulás, nyelvészet és szövegkategorizálás terén nagy tapasztalattal bíró Xeroxot hívták segítségül.
A Xerox technológiája segítségével a Clarissa pontosabban tudja elemezni a kiejtett szavakat. Felismeri a szavakat, a mondatokat és a szavak összefüggéseit, és rea-gálni tud a különböző módokon megfogalmazott parancsokra. A rendszer megvizs-gálja a mondat összes szavát, figyelembe veszi az egyes szavak helyes felismeré-sének megbízhatóságát, és bonyolult gépi tanulási algoritmussal súlyozza a külön-böző pozitív és negatív információkat. Ezáltal a rendszer sokkal jobban el tudja külö-níteni a neki szóló parancsokat a beszélgetésektől.
A Clarissa jelenleg mintegy 75 különböző parancsot ért, amelyek 260 körüli szóból álló szókészlettel fogalmazhatók meg. A csapat azt tervezi, hogy a jövőben tovább fogja növelni a parancsok számát és a szókészletet.