Gyöngyvér, János, Gyöngyi2020. október 23., péntek

Megváltoztathatók a vércsoportok?

2007.04.03.Admin

A Koppenhágai Egyetem tudósai vörösvérsejtek lecsupaszításával univerzális O-s vért állítottak elő A-s, B-s és AB-s vérből. A forradalmi áttörés elkerülhetővé tenné a vérátömlesztéseknél ritka, de súlyos szövődményeket, és könnyebb lenne a O-s vérkészítmények utánpótlása is.

A Henrik Clausen vezette kutatócsoport bakteriális enzimek segítségével távolította el a véralkotó sejtek felszínéről azokat csoportantigéneket, amelyek az ABO csoportra jellemző sajátságokat hordozzák. Így univerzális O-s vért hoztak létre, amely bárkinek biztonsággal adható.

A vércsoportok egy életen át jellemzőek egyazon emberre nézve. Az ABO-rendszer esetében az A- és a B-csoportantigének jelenlétől függően A-s, B-s, AB-s, vagy ezeknek a felszíni markereknek a hiányában O-s vér állapítható meg. A hiányzó antigénekkel szemben az immunrendszer antitesteket termel, ez okozza a testidegen vér átömlesztésekor jelentkező életveszélyes immunreakciókat.

Például egy A-vércsoportú személy szervezete antiB-antitestek termelésével szavatolja a B-s vagy AB-s vérrel szembeni védelmet. Egy O-s vércsoportú személy pedig az immunrendszere által képzett antiA- és antiB-antitestek miatt csak O-s vért kaphat. A legbiztonságosabb a O-s vér, mert vörösvértestjeinek felszínén sem A-, sem B-antigének nem fejeződnek ki, tehát a többi rendszer csoportazonossága esetén bárkinek adhatók.

Az amerikai és dán kutatócsoport eredménye azért áttörés, mert a vörösvérsejteket glikozidáz, vagyis cukorbontó enzimek segítségével képesek voltak csoportantigénjeiktől megszabadítani. A lehetőség felmerülése már az 1980-as évekre datálható, amikor is kávémagból olyan enzimet izoláltak, amely B-antigént volt képes hasítani. Akkor azt tapasztalták, hogy a konvertált vér más vércsoportú személyeknek is biztonsággal adható. Sajnos az akkor felfedezett eljárás hatékonysága nem érte el azt a szintet, amely vérkészítmények nagy volumenű konverziójához szükséges.

Clausen csoportja mintegy 2500 baktérium- és gombafajt vizsgált meg, míg fel nem fedezték azt a bakteriális glikozidázt, amely a kávébabból izolált enzimnél ezerszer hatékonyabban hasítja a B-antigént. Kutatásaik jelentőségét tovább erősíti egy A-antigént bontó glikozidáz enzim felfedezése is. Így karnyújtásnyira vagyunk attól a lehetőségtől, hogy a kutatók vércsoportok módosításával állítsanak elő gyakran nehezen hozzáférhető O-s vérkészítményeket. A kutatási eredményekről a legfrissebb Nature Biotechnologyszámolt be.

• Egy rejtélyes vércsoport probléma megoldása

• Miért adhat a 0-ás vércsoportú ember vért az A-snak, és fordítva miért nem?