Károly, Karola, Tamás2023. január 28., szombat

A cáfolat cáfolata: mégsem termelnek metánt a növények

2007.05.10.Admin

Egy tavaly megjelent, és nagy port kavart német vizsgálat eredményeit cáfolták meg a napokban holland kutatók. A német kutatócsoporttal ellentétben a holland szakértők tagadják, hogy a növények képesek lennének nagy mennyiségű metángázt termelni.

Mint arról a National Geographic Online is beszámolt, a heidelbergi Max Planck Intézet kutatói tavaly meglepő felfedezést tettek közzé a metánképződéssel kapcsolatban. Korábban a tudósok körében általánosan elfogadott tény volt, hogy biogén metán kizárólag oxigénmentes környezetben, anaerob baktériumok hatására keletkezhet. Ezért a legfőbb metánforrásnak többek között a vizes élőhelyeket, a rizsföldeket, a kérődző állatokat, a termeszek emésztőrendszerét, a hulladéklerakókat és a szennyvíztisztítók rothasztóit tekintették.

A német kutatók viszont tavaly rámutattak arra, hogy az élő növények is tetemes mennyiségű metángázt termelnek. Számításaik szerint a szárazföldi növények által termelt évi mintegy 60-240 millió tonna gáz a légkörbe jutó metántermelés 10-30 százalékát adja évente.

Egy holland kutatócsoport viszont a napokban a New Phytologist című szaklapban közzétett tanulmányában úgy tűnik kiküszöbölte a növények hírnevén esett csorbát. Tom Dueck, a wageningeni Plant Research International munkatársa és kutatócsoportja ugyanis cáfolja a német kollégák eredményeit. Hangsúlyozzák: élő növények nem termelnek nagy mennyiségű metánt.

A kutatócsoport egy üvegházban, különleges feltételek mellett több növényfajt, többek között kukoricát, búzát, paradicsomot és bazsalikomot vizsgált. Dueckék megállapították, hogy a növények által termelt metán a Max Planck Intézet kutatócsoportja által mért értéknek csak a 0, 3 százaléka volt, és ez is csak nagy mennyiségű növény esetén alakult ki.

A két érték közötti jelentős eltérésre még nem sikerült választ adni, azt viszont leszögezték a holland kutatók, hogy szerintük az élő növények által termelt metán nem járul hozzá az üvegházhatás fokozódásához. Ezt egyébként, mint arról a National Geographic Online egy külön cikkben beszámolt, a német kutatók is hangsúlyozták. A német kutatócsoport annak idején külön közleményt adott ki, amelyben kifejtették, hogy szerintük a növények metántermelése természetes jelenség, vagyis a növényvilág kialakulása óta jelen lévő folyamat, az üvegházhatás fokozódása viszont az antropogén eredetű üvegházhatású gázok kibocsátásának növekedésére vezethető vissza.

Ugyanakkor eddig még a Max Planck Intézet kutatócsoportja sem tudott magyarázatot adni arra, hogyan történik a növények metántermelése. A holland eredmények hatására viszont a németországi kutatók készségesnek mutatkoznak arra, hogy megismételjék a kísérletet, mégpedig azonos feltételekkel. Ugyanis a két kísérlet körülményei elég eltérőek voltak, így gyakorlatilag megkérdőjelezhető az eredmények összehasonlíthatósága is.

Az elszigetelt kis élőhelyfoltok biodiverzitás-megőrző szerepe

Az Alföldön található erdőssztyepp-foltok és kunhalmok biodiverzitását vizsgálva az ELKH Ökológiai Kutatóközpontban (ÖK) munkatársai azt találták, hogy ezen elszigetelt elhelyezkedésű élőhelyek természetvédelmi értéke kis méretük ellenére is kiemelkedő, többek között legalább százötven - részben ritkán látható, részben eddig teljesen ismeretlen - pókfajnak adnak otthont.

Madárinfluenza egy spanyol nyércfarmon

A nagy tömegben együtt tartott nyércek nem először válnak valamilyen járvány áldozatává, az eset felettébb elgondolkodtató.

Horgas fogú pterodaktiluszt találtak

A különleges ősmaradványra véletlenül bukkantak rá Németországban, miközben egy krokodilcsontokat tartalmazó kőtömböt szabadítottak ki a szakemberek.

A kutyák és törpemalacok vizuális jelzései

Az ELTE Etológia Tanszék kutatói azt vizsgálták, hogy a családi kedvencként tartott kutyák és törpemalacok vajon megmutatják-e gazdájuknak a számukra elérhetetlen (de a gazdájuk számára elérhető) élelem helyét.

Ahol már betiltották a kínai díszkörtét

Hazánkban is egyre több helyen ültetik azt a kínai díszkörtefát, amelyről ma már jól ismert: rendkívül könnyen kivadul és képes inváziós fajként tönkre tenni a természetes környezetet.