Gedeon, Johanna2024. március 28., csütörtök
Tudomány

Repülő autóval a forgalmi dugó felett

2007.10.02.Admin
National Geographic Magyarország

A magyar autósok megbecsülnék azt a Hollandiában szabadalmaztatott járművet, amely ugyan normális esetben a kocsikkal együtt halad az úton, ha viszont dugó alakul ki, egyszerűen át lehet repülni vele az autók hosszú sora felett. A háromkerekű járműnek a tetőn összehajtott forgószárnyait kell széttárni és megpörgetni, ehhez azonban előbb az úton megfelelő szerkezettel felgyorsítani, ami dugóban csak kis kitérővel lehetséges.

A repülőmérnökök 1917 óta kísérleteznek az aerocar-ral, azaz a repülésre is alkalmas gépkocsival. Eddig 70 ilyenre adtak szabadalmat, de csak kettő kapott forgalmi engedélyt, s ezeket sem gyártják sorozatban. Az ok: autóként nagy helyet foglalnak el, repülőgépként pedig a fel-és leszállásukhoz akadályoktól mentes, szilárd talajú és nagyobb sík terület szükséges.

A holland PAL-V vállalat repülőmérnökei azonban a jelek szerint feltalálták és már szabadalmaztatták is a köztes megoldást, amit “girocikli”-nek nevezhetnénk. Ez egy olyan kétszemélyes, hátul két-, elöl csak egykerekű jármű, azaz tricikli, amelynek a hátsó kerekeit a felettük elhelyezett benzinmotor hajtja meg.

Ám, ha forgalmi dugóba kerülve végképp nem marad remény arra, hogy az úton egyhamar célhoz jusson a rajta utazó, a legközelebbi nagyobb parkolónál, vagy bekötőútnál kioldalaz járművével egy legalább 50 méter hosszú, egyenes útszakaszra és ott lendületet véve felszállhat, majd a levegőben akár 180 kilométer/órás sebességgel repülhet át a dugó felett. Vagyis a girocikli átalakul girokopterré, – egy olyan forgószárnyas repülőgéppé, amelynek rotorját nem a motor, hanem az előre haladása közben keletkező menetszél forgatja. (A szót a giroszkóp és a helikopter szavak összevonásával képezték, ezért “zsiroszkóp”-ként kiejtése helytelen!).

Ahhoz persze, hogy a rotorja egyáltalán forgásba jöjjön, előbb fel kell gyorsítani, mintegy óránkénti 60 kilométeres sebességre. Ezt egy, a berántó-zsinórral beindítható benzinmotorról áttétellel hajtott, a girokopter törzsének végére szerelt kis légcsavarral érik el. A legalább ötven méteres sík útszakasz a jármű felgyorsításához szükséges, leszálláskor már nincs ilyen hosszú kifutóra szükség, mert a girokopter néhány méternyi gurulás után megállítható.

Az 500 kilogramm összsúlyú PAL-V One kétszárnyú rotorjának lapátjai a jármű teteje fölé összehajlíthatók, a kis toló légcsavarja a girocikli farához simul.

Egyelőre nem olcsó, az előrendeléseket a gép teljes árával, 100 ezer euróval (több mint 25 millió forinttal) kell megtámogatni. Egyelőre tehát nem várható, hogy tömegesen repkednének az autópályák felett, s a magyarok nagy töbsége is csak álmodozhat erről a megoldásról, miközben kocsijában ülve várja, hogy tovább haladhasson a zsúfolt sztrádán, vagy a nagyvárosi dugóban.

A holland cég tervei szerint azonban 2011-ig már 200 darabot adnak át, főleg közlekedési rendőröknek és a paramedikusoknak, vagyis az olyan általános képzettségű, beteglátogató orvosoknak, mint akik nálunk, például a balatonmenti falvakhoz vezető, nyáron rendszerint beduguló utakon motorkerékpáron mennek ki hívásra, vagy balesetekhez.

Bár a közeljövőben nem várható, hogy sok ilyen jármű röpködne a fejünk felett, a technikai újítás érdekes, de az alapproblémát, mármint a dugó kérdését nem oldja meg, csak magasabb szintre helyezi (szó szerint értve).

Kapcsolódó cikkeink:

  • Műholdképen a sárguló a Tádzs Mahal
  • Elképesztő fotó a katmandui dugóról

  • Ez volt a legnagyobb folyamidelfin

    Ez volt a legnagyobb folyamidelfin

    A ma élő dél-ázsiai folyami delfinek rokona volt az az állat, amely Amazónia perui részén élt 16 millió évvel ezelőtt, és akár 3,5 méteresre is nőhetett.

    Környezetbarát felújítás

    Környezetbarát felújítás

    Az építészetben nemcsak az új épületeknél, hanem már a régiek felújításánál is eljárhatunk klímabarát,környezetbarát módon.

    Élő tank a triászból

    Élő tank a triászból

    A krokodilok egy eddig ismeretlen, 215 millió éve élt ősi rokonát azonosították texasi kutatók.

    Soha többé hólapát?

    Soha többé hólapát?

    Egy új fejlesztésnek köszönhetően az önmelegítő betonon nem fog megtapadni a hó vagy a jég, így talán majd elfelejthetjük a hólapátot vagy az útszórást - legalábbis bizonyos körülmények között.

    A klímaváltozás tovább növeli az élelmiszerárakat

    A klímaváltozás tovább növeli az élelmiszerárakat

    A sokak számára már most is igen magas élelmiszerárak a klímaváltozás hatására még magasabbra szöknek majd.

    National Geographic 2024. márciusi címlap

    Előfizetés

    A nyomtatott magazinra,
    12 hónapra

    18 780 Ft

    Korábbi számok

    National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlap

    Hírlevél feliratkozás

    Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

    Kövess minket