Borbála, Barbara, János2020. december 04., péntek

2007 legnépszerűbb tudományos hírei

2007.12.28.Admin

2007 a magyar kutatók számára több területen is jelentős nemzetközi figyelmet hozott: megalkották Gömböcöt, a különleges homogén testet, a fővárosi állatkertben megszületett a világ első mesterséges megtermékenyítés útján fogant orrszarvúja, nyáron pedig a bükkábrányi lignitbányában nyolcmillió éves mocsárciprus-erdőt tártak fel

Magyar matematikusok megfejtették a Gömböc-rejtélyt

A Gömböc nevű találmány az első olyan homogén test, amelynek csupán egy stabil és egy instabil, vagyis összesen két egyensúlyi helyzete van. Ezzel a konstrukcióval a magyar kutatóknak egy évtizedes sejtést sikerült igazolniuk, amely V. I. Arnold, a ma élő legnagyobbnak tartott matematikus nevéhez fűződik.

A találmánynak nagy jelentősége van a természeti jelenségek megértésében is, segítségével többek között megmagyarázható a teknősök páncéljának formája.

A magyar találmány szerepelt a Mathematical Intelligencer című tekintélyes nemzetközi matematikai folyóirat címlapján is. A lapnak utoljára 1979-ben volt magyar címlaptörténete, méghozzá a Rubik kockával sikerült ezt elérni. A New York Times magazin év végi különszámában 2007 hetven legérdekesebb ötlete közé választotta a Gömböcöt. Folytatás>>

Káprázatos kristálybarlang a Gellért-hegy belsejében

Új, kristályképződményekben rendkívül gazdag barlangot tártak fel a Gellért-hegy oldalában, a Citadella alatt a Magyar Karszt- és Barlangkutató Társulat kutatói. A barlangra a Bérc utcában, egy magántelken folyó építkezés során bukkantak rá, amikor a munkagéppel véletlenül felszakították a barlang felső járatának tetejét. Folytatás>>

Világszenzáció a budapesti állatkertben

A világon elsőként született mesterséges termékenyítésből származó, egészséges orrszarvú!

A Fővárosi Állat- és Növénykertben január közepén Layla megszületésével végre siker koronázta az állatkerti szakemberek 2001-ben megkezdett munkáját.

Az állatkert szakemberei nyáron bejelentették, hogy Lulu, a nőstény orrszarvú ismét vemhes. Folytatás>>

Vízen járó robotok

Brit kutatók olyan robotot fejlesztettek ki, amely a vízi poloskához hasonlóan a víz felületi feszültségét kihasználva képes a vízen járni. A robotot a jövőben csendes vizek élővilágának feltérképezésére használhatják. Folytatás>>

Megfejtették a borszőlő genetikai kódját

Franciaországban és Olaszországban dolgozó tudósok megfejtették a borszőlő teljes genetikai kódját. Ez a negyedik virágos növény és az első termesztett gyümölcs, amelynek ismertté vált a genomja. Folytatás>>

Meglepetés az ősember-kutatásban

A Kenyában nemrég fölfedezett két emberi ősmaradvány megváltoztathatja az emberi evolúció egyenes vonalúnak tartott történetét. A Homo nem evolúciójáról felállított hagyományos elméletek szukcesszív fejlődést sugallnak: a Homo habilisból kialakult a H. erectus, abból pedig a modern emberek, a H. sapiens. A H. erectust általánosan a modern emberekhez leginkább hasonlító elődnek tekintik. A Kenyában nemrég talált, két különböző csontvázból származó felső állkapocs és koponya azonban arra utal, hogy a H. habilis nem volt közvetlen őse a modern embereknek, valamint hogy a H. erectus kevésbé volt modern, mint korábban gondolták. Folytatás>>

Világritkaság a 8 millió éves bükkábrányi erdőmaradvány

A világon egyedülálló leletre bukkantak nyáron a kutatók a bükkábrányi lignitbányában: egy 8 millió évvel ezelőtti mocsárciprus-erdő meglepően épen maradt fái eredeti helyükön, álló helyzetben konzerválódtak.

A feltárás során a 16 fából tizet sikerült épen megmenteni. Négy fatörzs a miskolci Herman Ottó Múzeumba került, ahol a januárban kezdődő – cukoroldatban történő – konzerválás után tudományos vizsgálatnak vetik alá ezeket. Maga a konzerválási eljárás is világviszonylatban egyedülálló, ugyanis ilyen idős és ekkora fákat még sehol nem tartósítottak.

A többi épen maradt hat fatörzs a Bükki Nemzeti Park ipolytarnóci bemutatóközpontjában az ősszel megnyílt új földtörténeti kiállítás keretében tekinthető meg. Folytatás>>