A metanol lehet a megoldás az üzemanyagválságra
Egy éven belül Izlandon kezdi meg működését a most épülő első európai metanolüzem, amely a gejzírek szén-dioxid-tartalmának átalakításán alapul - mondta Oláh György, Nobel-díjas kémikus a Magyar Tudományos Akadémián csütörtök délután tartott előadásán.
Oláh Györgynek és munkatársainak több évtizedes kutatómunkája válik gyakorlattá az úgynevezett „metanolgazdaság” egyre terjedő alkalmazásával. Több millió gépkocsit hajt már ma is a Távol-Keleten metanol- vagy dimetil-éter-alapú dízel üzemanyag – mondta az MTI-nek a Nobel-díjas tudós.
A metanolt (metil-alkohol), az alkoholos italokból jól ismert etilalkohol egy szénatomot tartalmazó rokonát, korábban fatörmelék lepárlásával állították elő, ezért faszesz néven régóta ismert.
A 81 éves Oláh György, aki a Budapesti Műszaki Egyetemen szerveskémikusként végzett és kutatott, majd 1956 végén távozott az országból, egész szakmai életét három egyszerű, egyetlen szénatomot tartalmazó alapvegyület tanulmányozásával – a szén-dioxiddal, a metánnal és a metanollal – töltötte. Ezek képlete került fel a magyarul nemrégiben megjelent könyvének borítójára is.
Világunk a négy vegyértékű szénen alapul, bár öt, hat, hét „szomszédot” is hozzá lehet kötni. Ezek az úgynevezett karbokationok, amelyek kutatásának területén elért eredményéért 1994-ben kapott Nobel-díjat a magyar származású tudós, aki szerint a kőolaj és a földgáz után a szén-
dioxidból előállítható metanolon alapulhat a jövő gazdasága.
A Föld lakossága meghaladja a 6, 5 milliárdot, az energiafogyasztás egyre növekszik, amit ma még zömében a szén, kőolaj és földgáz elégetésével nyerünk. A sok százmillió év alatt keletkezett fosszilis energiahordozók gyorsan fogynak, ráadásul eloszlásuk távolról sem egyenletes. Oláh György munkacsoportjának szabadalma kizárólag levegőből kiindulva, annak szén-dioxid- és víztartalmát felhasználva állítja elő a metanolt, amely tökéletesen alkalmas az említett energiahordozók kiváltására.
A metanol azontúl, hogy tárolja az energiát, üzemanyagként is kiváló, és mesterséges szénhidrogének kiindulási anyagául szolgálhat. A metanolból egyetlen kémiai lépéssel dimetil-éter állítható elő, amely közvetlenül dízelüzemanyagként használható.
A kínai kormány másfél éve határozott arról, hogy az országban az alternatív üzemanyag a metanol lesz. Száz nagy metanolüzem felépítéséről döntöttek, ebből néhány már működik, több pedig építés alatt áll – mondta Oláh György. Egy-egy gyár évente kétmillió tonna metanol előállítására képes. Kínában főként szénből kiinduló technológiát alkalmaznak, mert ebben a nyersanyagban gazdag az 1, 4 milliárd lakosú, gyorsan motorizálódó ország.
Japánban és Dél-Koreában több dimetil-étert gyártó üzem működik már, a terméket gépjárművek dízel hajtóanyagaként és ipari alapanyagként használják fel.
Mindazok, akik lemaradtak a Nobel-díjas kémikus előadásáról – amelyet az interneten élőben is nyomon lehetett követni csütörtökön – pár nap múlva megtekinthetik az MTA honlapjának videoarchívumában.