Repüljön puttonnyal !

Az új-zélandi Glenn Martin most 48 éves, ebből 27 esztendőn keresztül dolgozott egy hátizsákos repülőszerkezet modelljén, sokáig a legnagyobb titokban. Most a nyilvánosság elé állt és bebizonyította, hogy a találmány működik.
Az első terveket Martin még középiskolás korában vetette papírra, aztán évekig a garázsban dolgozott a jet pack-en szabadidejében, gyógyszerészeti munkája mellett. Az első működőképes modell 1997-re készült el. Másfél méter magas, 113 kilogrammos gépe egy tankolással fél órán keresztül fennmarad a levegőben és akár 90 kilométer távolságra is elrepíti gazdáját. A gépet az úgynevezett jet pack, azaz sugárhajtású hátizsákos repülő kategóriájába sorolják, habár hátizsák helyett inkább egy jó nagy puttonyra hasonlít, és nem sugárhajtású. A vázra függőleges irányban felszerelt két rotort 200 lóerős motor hajtja meg. A szerkezetet kitámasztó három láb rugalmas, csillapítja az ütközés erejét, a landolás így viszonylag zökkenőmentes és a súlypont a rotorok alatt van, hogy a szerkezet ne álljon fejre. A pilótát bukósisak védi és a “puttony” alatt ejtőernyőt is hord a hátán, amely szükség esetén egy apró robbanószerkezet segítségével villámgyorsan kinyílik.
Az emberiség ősi vágyát kielégítő szerkezet 2009-től 100 ezer USA dollárért (16 millió forintért) lesz kapható, ha a fejlesztés utolsó szakasza is rendben befejeződik. A Martin Jet Pack elnevezésű modell az utolsó tesztrepülések és az engedélyek megszerzése után kezdetben a gazdagok játékszere lesz, de katonai alkalmazása is szóba jöhet: Jó hasznát vehetik majd a határőrök vagy az eltűntek után kutató katasztrófavédelmi mentőcsapatok is. A szerkezet az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) szabályzata szerint ultrakönnyű repülőgépnek számít, amelyhez nem kell pilóta jogosítvány. A városok egét azonban egyhamar nem lepik el a közlekedési dugókat felülről kerülő jet pack-ek, mert az ultrakönnyű gépeket csak lakott területen kívül és kizárólag sportolási célokra szabad használni.