Előd, Szalóme, Kordélia2020. október 22., csütörtök

Módosul a fajok osztályozásának rendszere

2008.09.03.Admin

A fajok osztályozására 250 éve Carl von Linné svéd természettudós által kidolgozott rendszer felülvizsgálatáról tanácskoznak a párizsi Természettudományi Múzeumban megkezdett nemzetközi találkozójukon a tudományág szakértői, a taxonómusok.

A fajok eredetéről szóló elmélet megalkotója, Charles Darwin előtt egy évszázaddal született Linné (1707-1778) abban a meggyőződésben alakította maga rendszerét, hogy a fajokat Isten alkotta a világ teremtésekor, és azóta nem is változtak.

Az élőlények morfológiai jellegzetességeire alapozott, rendkívül aprólékos rendszere még sokáig élni fog, de számos biológus sürgeti ma már olyan osztályozás kidolgozását, amely túllép az alaki sajátosságokon és figyelembe veszi az evolúciót.

Az utóbbi évtizedben tucatnyi ilyen elmélet született, különösen a PhyloCode nevű keltett figyelmet, amely azt kutatja, mi volt közös a fajokban evolúciójuk előtt.

A taxonómia sajátos problémája, hogy miként lehet pótolni az egyes növények és állatok két évszázada használt nevét anélkül, hogy káosz alakulna ki. “Ha nem létezne a hierarchikus osztályozás, tanácstalanok lennénk” – mondta az AFP-nek Edward Wilson amerikai biológus.

A taxonómusok éppen az új osztályozások elveiről vitatkoznak. “Egyesek mindent nagy csoportokba akarnak zsúfolni, mások olyan finom felosztást keresnek, amelyben a legkisebb különbség is érvényesül” – mondja Richard Pyle zoológus, a zoológiai nomenklatúrával foglalkozó nemzetközi bizottság (ICZN) tagja.

A Föld élővilágának alig 10 százalékát osztályozták eddig

Az ilyen vitákon túl azonban a szakemberek rendkívül sürgősnek tartják a bolygó egész bioszférájának osztályozását – tekintettel arra, hogy egyes szakértők azt jósolják, hogy az emberi tevékenység következtében a ma létező fajok legalább 30 százaléka kipusztul.

Andrew Polaszek, a londoni Természettudományi Múzeum tudósa, az ICZN távozó főtitkára ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy “az egyes élő szervezetekről megszerzett minden tudás kulcsa éppen a megnevezés”.

Noha általában azt feltételezik, hogy a bolygó élővilágának katalógusa gyakorlatilag teljes, valójában az ellenkezője az igaz. “Mintegy 250 évvel Linné után a Földön élő organizmusoknak csak a 10 százalékát osztályoztuk.

A madarak mintegy 90 százaléka, a növények több mint 80 százaléka ismert, viszont a baktériumokról és más mikroorganizmusokról szerzett ismeretek hihetetlenül hiányosak” – állítja Edward Wilson. A gombafélék számát másfél millióra becsülik, viszont csak 60 ezret katalogizáltak, a nematodák – az élősködő fonálférgek – listáján 80 ezer faj szerepel, de feltehetően 4-5 millió féle létezik.

A taxonomusok létrehozták a világhálón a Zoobank honlapot, amelyen jelenleg már 1, 8 millió faj neve olvasható. “Ezen mindenki láthatja, mi történik a világ többi részén” – mondja Richard Pyle, aki szerint ez a megközelítés “Linné óta a legkomolyabb változás a taxonómiában.”