Elza, Natália, Blanka, Bonita2020. december 01., kedd
Tudomány

Csalódásra hangolva

2009.02.24.Admin
National Geographic Magyarország

Amerikai pszichológusok igazolták, hogy az emberek általánosságban sokkal nagyobb figyelmet fordítanak arra, ami csalódást okoz nekik, mint arra, ami felülmúlja a várakozásaikat.

A különlegesen jó természetű kevesek kivételével a legtöbb emberre jellemző, hogy sérelmeit hosszan dédelgeti magában, élénken és sokáig emlékszik arra, amikor valami rosszabbul sikerül, mint ahogy azt eltervezte. Ha azonban valami az elvárásainkhoz képest jobban sikerül, azt magától értetődőnek vesszük, és nem tulajdonítunk különösebb jelentőséget neki.

Pszichológusok szerint a válások aránya is ezért ilyen magas: a házasságkötéskor remélt folyamatos boldogság helyett a hétköznapok problémái túlságosan nagy zuhanást jelentenek, és hajlamosak vagyunk párunk „vétségeit” hosszan megőrizni, míg a meglepetést okozó pozitív cselekedeteit hamarabb elfeledjük.

Az amerikai Georgia és a Kalifornia Egyetem kutatói érdekes vizsgálatot végeztek ennek alátámasztására. Egy fekete-fehér filmbejátszást mutattak önkéntesek két csoportjának. A vetítést megelőzően az egyik csoport előtt felmagasztalták a filmet, azt mondták, hogy fantasztikus lesz, míg a másik csoport tagjai azt hallották, hogy elég unalmas és alapjában szörnyű filmet fognak látni.

A vetítés végén megkérték a résztvevőket, hogy értékeljék a filmet. Azok, akiknek szidták a filmet a vetítés előtt, nem igazán adtak hangot annak, milyen kellemesen csalódtak. A másik csoport tagjai viszont nagyon is érzékenyen reagáltak a „reklám” és a valóság közötti különbségre, és a reálisnál sokkal negatívabban értékelték a filmet.

A tanulmány az amerikai Fogyasztói Kutatások Folyóiratában jelent meg. A szerzők azt javasolják, hogy a különböző termékek hirdetéseiben kerülni kell a túlságosan nagy szavak használatát, mert a túlzott elvárásokhoz képest tapasztalt csalódás erősen rányomja bélyegét a termékkel kapcsolatos hozzáállásra.

Kapcsolódó cikkek:

  • Az alacsony férfiak nagyobb eséllyel lesznek öngyilkosok?
  • A gének játsszák a főszerepet a női depresszióban
  • Sétával a depresszió ellen

  • Hozzászólások

    Az élményajándékot jobban értékelik a gyerekek

    Az élményajándékot jobban értékelik a gyerekek

    Ahogy a gyerekek nőnek, egyre jobban örülnek az élményajándéknak a tárgyak helyett - ezt állapította meg az Illinois Egyetem chicagói intézményének kutatása.

    Miként lehet a holdporból oxigént előállítani?

    Miként lehet a holdporból oxigént előállítani?

    Már csak a folyamat apróbb részleteit kell finomítaniuk a mérnököknek, és nemcsak oxigént lehet majd kinyerni a holdporból, de építőanyag is keletkezik.

    Komplex tényezők befolyásolják az őszi lombhullást

    Komplex tényezők befolyásolják az őszi lombhullást

    1948-2015 közti megfigyelések és laborkísérletek alapján új modellt készítettek a svájci kutatók, amelyből a fák szénmegkötő képességének korlátaira derült fény.

    Miről árulkodik a neandervölgyiek hüvelykujja?

    Miről árulkodik a neandervölgyiek hüvelykujja?

    Bár a neandervölgyiek igen közeli rokonaink voltak, rengeteg kisebb-nagyobb szempontból különböztek tőlünk.

    Hazafelé tart a Hajabusza-2 űrszonda, egy óriásteleszkóp le is fotózta

    Hazafelé tart a Hajabusza-2 űrszonda, egy óriásteleszkóp le is fotózta

    A Ryugu nevű kisbolygóról 2019-ben gyűjtött mintával igyekszik hazafelé a japán Hajabusza-2 űrszonda, az érkezés december 6-án várható.

    National Geographic 2020. novemberi címlap

    Előfizetés

    A nyomtatott magazinra,
    12 hónapra

    9 960 Ft

    Korábbi számok

    National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

    Hírlevél feliratkozás

    Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

    Kövess minket