Ferenc2021. május 11., kedd

A jégkörnyéki területek lehetnek a globális felmelegedés „időzített bombái”

2009.05.28.Admin

Amerikai kutatók szerint ez annak ellenére így van, hogy a fagyott területek fölolvadásával a növényzet szén-dioxidot nyel el.

Az örökfagy vidékén a tudósok nem a sarkvidéki állandóan hóval és jéggel borított térségeket értik, hanem azt a sarkkörök (Nagyobb, összefüggő területen az Északi-sarkkör) környékén lévő, a jégtakaró peremétől húzódó, ún. periglaciális zónákat, amelynek sajátos felszínalakításában irányító szerepe az állandóan fagyott földnek, idegen szóval permafrostnak van. A permafrost elhelyezkedésétől függően lehet állandó, szaggatott vagy szigetszerű.

Az örökfagy birodalma a globális felmelegedés során időzített bombaként működhet annak ellenére, hogy bár az Északi-sarkkörön túli területek felolvadása során kevesebb üvegházhatású gáz kerül a légkörbe, mint korábban feltételezték, mégis az örök fagy vidéke kulcsfontosságú lehet a klímaváltozás során – állapították meg amerikai kutatók, akik vizsgálataik eredményeit a nagy tekintélyű Nature tudományos folyóirat legújabb számában publikálták.

A szakemberek vizsgálataikat Alaszka felmelegedő térségeiben végezték. Megállapításaik szerint a felmelegedés során az új helyeken megtelepedő növényzet felhasználja és megköti a légkörbe került szén-dioxid egy részét. Alaszkában már kimutathatók olyan területek, ahol a korábban növényzettelen, állandó permafrostú felszín az éghajlat enyhébbé válásának következtében valósággal kizöldült. A gyarapodó növényzet pozitív hatásai hosszú távon azonban aligha érvényesülnek – figyelmeztetnek a kutatók.

„Ezek a növények 15–50 éven belül feladják a küzdelmet, telítődnek” – magyarázta Ted Schuur, a Floridai Egyetem ökológusa, a tanulmány vezető szerzője.

A szakember szerint a felengedett talajból egyre több szén-dioxid kerül ki a légkörbe, amelyet még az emberi tevékenység is megfejel, az ipari termelés, a fosszilis tüzelőanyagok égetése és a gépkocsiforgalom által okozott mesterséges emissziójával. A hatás körülbelül ahhoz mérhető, mint amit a trópusi erdők pusztulása okoz a globális felmelegedés folyamatában. Ám nem a szén-dioxid jelenti az egyetlen veszélyt, hanem a nála mintegy húszszor hatékonyabb metán légkörbe kerülése.

Az olvadás során egyre több üvegházhatású gáz szabadul fel

„Ez egy ördögi kör. Ahogy melegszik bolygónk éghajlata, egyre nagyobb területek kerülnek ki az örök fagy birodalmából. Ennek hatására a talajból egyre több üvegházhatású gáz szabadul ki, ami tovább súlyosbítja a globális felmelegedést” – foglalta össze megállapításaik lényegét Ted Schuur. „Én ezt időzített bombának nevezem” – tette hozzá. Chris Filed, a Stanford Egyetem ökológusa szerint, aki nem volt részese a kutatásnak, az új tanulmány inkább növeli, mint eloszlatná az örök fagy birodalmának felolvadása miatt érzett aggodalmakat.

Télen sem szünetel a metánkibocsátás a tundrán

Főzéskor pöndörödő tésztát fejlesztettek

Az igen divatos olasz tésztákat elképesztő formavilág jellemzi, ám ezek a csomagolás és szállítás során nagyon nagy helyet foglalnak el a tömegükhöz képest.

Evolúciós ugrásról árulkodnak ősi rokonunk csontjai

Charles Darwin óta foglalkoztatja a szakértőket a kérdés: pontosan hogyan kezdtek el két lábon járni felmenőink.

A sarki fény új típusát fedezték fel

A szakértők két évtizeddel ezelőtt készült videót elemezve bukkantak a jelenségre.

Ősbaktérium felépítését vizsgálták az ELTE kutatói

Több mint 3 milliárd évvel ezelőtt élt ősbaktériumok felépítését, működését és életmódját vizsgálták az ELTE Természettudományi Kar (TTK) kutatói egy nemzetközi kutatás során a filogenetika eszközeivel - tette közzé az MTI.

Megsemmisült a kínai rakéta első fokozata