Margit, Piroska2022. január 18., kedd

Az eddig hittnél korábban kezdődött a szárazföld meghódítása

2010.01.08.Admin

Lengyel paleontológusok új tanulmánya szerint az első szárazföldi gerinces állatok évmilliókkal korábban jöttek ki a vízből, mint azt eddig feltételezték.

A tudósok mindeddig úgy vélték, hogy meglehetősen jól feltérképezték azt a folyamatot, amelynek során az élőlények egy része az uszonyokról lábakra váltott. Az eddigi legkorábbi tetrapodaleletek (tetrapoda az elsődlegesen négylábú gerinces állatok – kétéltűek, hüllők, madarak és emlősök) a középső devon időszakból származnak, mintegy 385 millió évvel ezelőttről. A kutatók azt feltételezték, hogy néhány millió évvel korábban váltak el közeli rokonaiktól, a végtagszerű uszonyokkal rendelkező halaktól, s elindultak, hogy meghódítsák a szárazföldet.

A lengyel kutatók, akik tanulmányukat a világ egyik vezető tudományos szakfolyóirata, a Naturetetrapoda fosszilizálódott lábnyomait találták meg, amely 397 millió évvel ezelőtt botorkált ki a partra. Ezek a leletek, amelyekre egy elhagyatott lengyelországi kőfejtőben bukkantak, a „partraszállás” folyamatát több millió évvel korábbra teszik.

Mint Grzegorz Pienkowski, a Lengyel Földtani Intézet tudományos igazgatója rámutatott, a lábnyomokat nagyon gondosan datálták azokban az üledékrétegekben, amelyekben fellelték őket.

A lábnyomokat egy hajdani lagúna partján hagyta hátra a négylábú. Ez ellentmond annak a széles körben elfogadott feltételezésnek, hogy a halak a folyókból és a tavakból jöttek ki a szárazföldre.

Grzegorz Pienkowski szerint viszont a tengerparti helyszínnek több értelme van. A hullámok ugyanis könnyen felkaphatták a kisebb tengeri állatokat és kivethették őket a partra, ezáltal ösztönözhették halszerű őseinket arra, hogy felfedezzék a szárazföldet. Jenny Clack, a Cambridge-i Egyetem paleontológusa szerint a fosszilizálódott lábnyomok arra késztetik majd az őslénykutatókat, hogy átgondolják a szárazföld meghódításával kapcsolatos elméleteket.

A szakember elmondta, hogy némely paleontológus azt feltételezi, hogy a négylábúak azért merészkedtek ki a szárazföldre, hogy biztonságos helyen, a tengeri ragadozóktól távol rakják le a tojásaikat. Mások szerint a halak azért növesztettek lábakat, hogy egyik vízi élőhelyről a másikba vándoroljanak. Jenny Clack annak az elméletnek a híve, hogy a halak az oxigénszegény vizekből menekültek ki, szó szerint azért, hogy levegőhöz jussanak, ám a lengyelországi lelet ezen teóriák egyikét sem támasztja alá. A fosszíliák arra engednek következtetni, hogy a tetrapodák jóval azelőtt fejlődtek ki, hogy a tengerekben a víz oxigénszintje csökkenni kezdett.

A <i>tetrapodá</i>k egyik legősibb képviselője a mintegy 1 méter hosszúságúra megnövő <i>Ichthyostega</i>. Felépítése vízi (fej) és szárazföldi (törzs és végtagok) életmódra egyaránt utal; a paleontológusok a valódi kétéltűek és a bojtosúszójú halak közötti átmenetnek tekintik. Az <i>Ichthyostega</i> már a középső devon időszakban megjelent; a legtöbb fosszíliája azonban felső devon korú rétegekből került elő Grönlandról.” /></p><p class= A tetrapodák egyik legősibb képviselője a mintegy 1 méter hosszúságúra megnövő Ichthyostega. Felépítése vízi (fej) és szárazföldi (törzs és végtagok) életmódra egyaránt utal; a paleontológusok a valódi kétéltűek és a bojtosúszójú halak közötti átmenetnek tekintik. Az Ichthyostega már a középső devon időszakban megjelent; a legtöbb fosszíliája azonban felső devon korú rétegekből került elő Grönlandról.

Az őslénykutató mindazonáltal óvott attól, hogy a paleontológusok kizárólag azokra a nyomokra hagyatkozzanak, amelyeket egy aprócska állat sok száz millió évvel ezelőtt hagyott hátra a tengerparti nedves talajban. „Fontos lenne megtalálni annak a lénynek a maradványait is, amely hátrahagyta a nyomokat, mielőtt bármiféle végleges következtetéseket levonnának a tudósok arra nézve, hogy pontosan hogyan, mikor és hol fogtak hozzá a gerincesek a szárazföld meghódításához” – fejtette ki a kutató.

Az űr határáig juthatnak a légkörben a baktériumok

Egy új kutatás szerint az erős függőleges légmozgások akár 120 kilométeres magasságba is felvihetik a baktériumokat.

A jégkorban Európában is élt még tobzoska

A súlyosan veszélyeztetett tobzoskákról ma sajnos leginkább az illegális állatkereskedelem kapcsán hallunk, de egy új kutatás szerint a jégkorban még a környékünkön is éltek ezek a különös állatok.

Nyugodt galaxist fotózott a Hubble

Most békésnek tűnik, de korábban egy hatalmas robbanás történt benne.

13 millió éves lelet az ELTE örökségéből

Az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár összegyűjtött 12 olyan nevezetes tárgyat, amelyekkel 2022 folyamán ízelítőt adhatnak az Egyetem tulajdonában álló gazdag tárgyi örökségből.

Ha ló nincs, a szamár hibrid is jó

Mezopotámiában már a háziasított lovak előtt 500 évvel is használtak lóféléket a hadászatban és az ünnepségeken.

National Geographic 2022. januári címlap