Orsolya, Zsolt2020. október 21., szerda

Világviszonylatban is egyedülálló lesz a Pannon Magbank

2010.04.09.Admin

A világ 13. legnagyobb génbankja, a Tápiószelei Génbank kibővítésével 5 év alatt a kutatók legalább 800 fajt szeretnének begyűjteni a hazai vadon élő növények közül.

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) támogatásával, az Európai Unió LIFE+ programjának keretében létrejön a Pannon Magbank. A génbank lehetővé teszi a genetikai változások vizsgálatát és egy esetleges pusztulás után az újratelepítést. Ez utóbbira a Kiskunsági Nemzeti Park területén kísérletet is fognak tenni a szakemberek.

„Mintegy 1 millió euró költségvetésű vészhelyzetekre létrehozott génbanki gyűjtemény valósul meg öt év alatt a zöldtárca támogatásával. A Pannon Magbank a hazai, vadon élő növények génbanki megőrzését szolgálja. A projektet a zöldtárca dolgozta ki, és a szükséges önerőt, csaknem fél millió eurót is a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium biztosítja. A magyarországi program nemcsak hazai szinten, hanem Európa és az egész Föld biológiai sokféleségének védelme szempontjából jelentős előrelépésnek számít. A zöldtárca folyamatos szakmai támogatást nyújt a projekt sikeres megvalósításához” – nyiolatkozta Szabó Imre környezetvédelmi miniszter.

A Pannon Magbank a világ 13. legnagyobb nemzeti mezőgazdasági génbankjaként számon tartott Tápiószelei Génbank kibővítésével valósul meg. Az így létrejövő génbank egyedülálló módon, egy helyen fogja megőrizni, Magyarország és a Pannon ökorégió vadon élő és kultúrnövényeit. Az új magbank létrehozása azért is fontos, mert egyes cégek összegyűjtik a fejlődő világban még meglévő értékes növényi anyagokat, és azokra világszabadalmakat hoznak létre. A szabadalmaztatás után pedig csak ők jogosultak a növények termesztésére, forgalmazására, a kísérletezésre.

A program koordinációját a több mint ötvenéves tapasztalattal bíró Tápiószelei Génbank végzi. A genetikai anyagot az MTA Ökológiai és Botanikai Kutatóintézete gyűjti majd hazai botanikusok és a nemzeti parkok szakembereinek bevonásával. Az ötéves program végére a hazai, őshonos vadon élő növények legalább ötven százalékának – mintegy 800 fajnak – az örökítőanyagát szeretnék begyűjteni. A Pannon Magbank részben biztonsági tárolóként fog szolgálni, részben lehetőséget nyújt a genetikai változások felmérésére a természetes élőhelybe bolygatása nélkül.

A Pannon Magbankban speciális körülmények között tárolják a begyűjtött magmintákat. A teljes biztonság érdekében a magok egy példányából a vácrátóti Ökológiai és Botanikai Kutatóintézet is kap, illetve egy harmadik sorozatot az Aggteleki Nemzeti Park területén található, Esztramos hegy hajdani ércbánya-járatában is tárolnak. Az utóbbi helyet azért választották a szakemberek, mert az egy természeti katasztrófa esetén is teljes biztonságot nyújt. A Pannon Magbank tápiószelei és vácrátóti gyűjteménye a nagyközönség számára is megtekinthető lesz.

A kutatók a program keretében a klímaváltozás által veszélyeztetett fajok visszatelepítését is megkísérlik a Kiskunsági Nemzeti Park homoki gyep mintaterületén, hogy bemutassák mennyire fontos egy génbanki gyűjtemény.