Vilma, Ünige, Csaba2020. december 05., szombat

Antibiotikumok a csótányagyban?

2010.09.14.Admin

Laboratóriumi vizsgálatok szerint a rovarok természetes úton pusztítják el a halálos MRSA-t és az Escherichia coli baktériumot.

Lehet, hogy a csótányok sok ember számára visszataszító lények, viszont ezek a rovarok, illetve pontosabban az „agyuk” egyszer még az életünket mentheti meg. Ezt azért mondjuk, mert az amerikai csótány központi idegrendszere olyan természetes antibiotikumot termel, amely elpusztítja az olyan, az emberre gyakran halálos baktériumokat, mint a meticillin-rezisztens Staphylococcus aureus (MRSA) és az Escherichia coli toxikus törzsei – jelentették be tudósok a hírt a közelmúltban.

Az eddigi vizsgálatok során két Locusta (sáskaféle) faj pöttömnyi fejében szintén találtak baktériumölő molekulákat. „A felfedezés arra utal, hogy a rovarvilágban – amely a Föld összes állatainak csaknem 80%-át teszi ki – nyüzsögnek az új antibiotikumok” – jelentette ki Simon Lee, az egyesült királyságbeli Nottinghami Egyetem kutatója, a csótányok antibiotikum termeléséről szóló tanulmány egyik szerzője.

„Ez döntő felfedezés, mivel a tudósok számos fertőző betegséggel, köztük az MRSA-val és az E. colival szemben csak tapogatózva kénytelenek felvenni a harcot” – mondotta Lee. „Ez egy ígéretes új irányzat. Szokatlan helyen kutatunk, olyanokon, ahol ismereteim szerint eddig senki nem vizsgálódott” – tette hozzá.

A szakember szerint határozottan ezt kell tennünk, hogy új antibiotikumokat találjunk, mivel az eddig szokásos források – mint például a talaj mikrobái, a gombák és a tisztán szintetikus molekulák – már-már kimerültek.

A rovar agydúc „ügyesen” védekezik a baktériumok ellen
Vizsgálataik során Lee és munkatársai a laboratóriumban kioperálták a csótányok agydúcát – amelynek a kutatók szerint ugyanolyan szörnyű volt a szaga, mint a kinézete –, és ugyancsak ezt tették a sáskákkal is.

A kutatócsoport kilenc különböző típushoz tartozó, a rovarok agydúcában talált antibakteriális molekulát tesztelt, és azt találták, hogy mindegyik molekula más-más különböző fajtájú baktérium elpusztítására specializálódott.

„Ez egy nagyon ügyes védekezési mechanizmus” – mondotta Lee – „amely lehetővé teszi, hogy a rovarok a legmocskosabb körülményeket is túléljék.” A kutatók csak a rovarok agydúc-szöveteiben találtak antibiotikumokat; de hozzátették, hogy ez a test legfontosabb része. Egy rovar – példának okáért – nyugodtan elélhet egy fertőzött lábbal, viszont az agy fertőződése az esetek többségében végzetes lehet.

Lee szerint a rovarok agyában található hatóanyagok emberi célra történő felhasználásához még hosszú évekre van szükség, viszont van egy ígéretesnek tűnő halvány remény: amikor a kutatók a laboratóriumban emberi sejtekhez adagolták a rovar-antibiotikumokat, nem tapasztaltak toxikus hatásokat.

A rovaragyban található antibiotikumokról szóló előzetes közleményt a Society for General Microbiology közgyűlésén jelentették be a Nottinghami Egyetemen.

Szöveg: Christine Dell Amore/National Geographic