Ember az űrben

Ötven éve, hogy egy jóképű, 157 cm magas orosz fiatalember elsőként átlépte a világűr határát, és épségben vissza is tért onnan.
Jurij Gagarin a felszállás előtt egy autóbuszon, útban a Vosztok 1 űrhajóhoz
1961. április 12-én Engels városa mellett egy parasztasszony végignézte, ahogy egy furcsa ruhába öltözött alak ejtőernyővel ereszkedik alá a szántóföldre. Nagy megkönnyebbülésükre az alak jól érthető oroszsággal szólalt meg: ő volt Jurij Gagarin, az emberiség első űrhajósa. A repülés során szinte mindegyik fontos berendezéssel volt valami probléma, de a szerencse Gagarin mellé szegődött, így 1 óra 48 perc repülés, egy Föld körüli keringés után épségben földet ért, miután 7 km magasan katapultált a visszatérő kapszulából.
A repülés 10 óra 7 perckor vette kezdetét, a több millió lóerős R7 jelű rakéta 11 perc alatt 7,9 km/sec-ra gyorsította a kabint, amely így Föld körüli pályára állt. Alig 11 perc kellett hozzá, hogy az emberiség évezredes álma valóra váljon. Gagarin az első kozmikus sebességgel, 28 440 km/órával száguldott bolygónk körül. Gondoljunk bele, ilyen sebességgel Budapestről 12 másodperc alatt le lehet érni a Balatonra. A rakéta azonban túl jól is működött, kicsit később állt le a kelleténél, így Gagarin a tervezettnél magasabb pályára állt, 230 km helyett 327 km-ig távolodott. Ez azért volt veszélyes, mert a fékezőrakéta elromlása esetén a magas pályán hetekbe telt volna, mire a felsőlégkör fékező hatása miatt a kabin magától visszatér, a Vosztok–1-en pedig csak 10 napra elegendő levegő és víz volt. Az előre tervezett pályán ez elegendő lett volna a „természetes” visszatérésig.
A Vosztok 1 űrhajó vezérlőpultja
Gagarin mindenkinél gyorsabban hagyta maga mögött a kontinenseket és az óceánokat. Angola felett, 8 ezer km-re a tervezett leszállási ponttól szerencsésen beindultak a fékezőhajtóművek, ám ezek is tovább működtek a kelletténél, majd egy nyitva maradt szelep miatt az űrhajó gyors forgásba kezdett. Később nem vált szét időben a műszaki és a visszatérő egység, amit csak a tartalék rendszer tudott megtenni, a kelleténél hamarabb. Ezután a kabin a szükségesnél jobban felhevült, a külső borítás repedezni kezdett, a Gagarinra ható erő elérte a 10 g-t, vagyis testére durván 600 kg-nyi súly nehezedett. A katapultálás után a főernyő mellett a tartalékernyő is kinyílt, miközben a szkafander légzőnyílását sokáig nem sikerült kinyitni. Végül sikerült épségben földet érnie.
Sárneczky Krisztián