Orsolya, Zsolt2020. október 21., szerda
Tudomány

Rajzfilmek és a figyelemzavar

National Geographic Magyarország

Zsörtölődnek a te szüleid is, hogy a sok tévézés csak elbutítja a gyereket? Hát, tessék: tudományos vizsgálat bizonyítja, hogy igazuk van – legalábbis bizonyos fajta rajzfilmek esetében.

Illusztráció: profimedia

A fergeteges tempójú „SpongyaBob Kockanadrág” sorozatból alig 9 percet végignéző gyerekeknek ugyanis mérhetően rosszabb lesz a figyelemkoncentrációjuk és az önkontrolljuk, mint a „nyugisabb” rajzfilmeket néző vagy rajzolgató társaiknak.

Nemcsak az számít, hogy a gyerek mennyit ül a tévé előtt, hanem az is, hogy mit néz. De most nem a filmek tartalmát vizsgálták, hanem az ún. formai jellemzőket. Nem minden film okoz figyelemzavart, magyarázta a LiveScience-nek Dimitri Christakis, a Washingtoni Egyetem kutatója. Ebből a szempontból a látvány tempója, „pörgési” sebessége lehet veszélyes.

Azt eddig is tudtuk, hogy ahol túl sok a tévézés, ott túl keveset beszélget egymással a szülő és a kisgyerek, s ez súlyosan gátolhatja a gyerek nyelvi és szociális fejlődését. A Virginiai Egyetem pszichológusa, Angeline Lillard által vezetett új vizsgálat a műsorok bizonyos formai jellemzői által okozott mentális következményekre volt kíváncsi.

Szülői segítséggel összetoboroztak 60, négyéves gyereket, és három csoportra osztották őket.

Az elsőben a kicsik csak rajzolgattak-színezgettek. A másodikban a tenger mélyén lakó szivacsfiú kalandjait bemutató rajzfilmet, a „SpongyaBob”-ot nézték. A harmadikban pedig egy átlagos amerikai, óvodás korú kisfiúról szóló, eléggé realisztikus rajzfilmet („Caillou”). Mindegyik „foglalkozás” 9 percig tartott.

A két filmnek nagyon eltérő a pörgési sebessége – épp ezért választották ki őket. A „SpongyaBob”-ban átlag 11 másodperces snittek követik egymást, és két snitt között is észveszejtő sebességgel zajlanak az események. Ezzel szemben a „Caillou” sokkal nyugisabb, ott átlagosan csak 34 másodpercenként változik a kép.

Manapság hihetetlenül fölgyorsult a filmek tempója. A gyerekek egyre többet tévéznek – már a csecsemők(!) és a „bölcsisek” is átlag napi két órát. Jogos tehát az aggodalom, hogy a túlpörgetett filmek által előidézett ingerözön túlterheli az agyat, aminek aztán, egyebek között, figyelemzavar lehet a következménye.

A rajzolgatás, ill. filmnézés után a gyerekek a figyelemkoncentráció és az önkontroll szintjének mérésére alkalmas feladatokat kaptak. Mozgó tárgyakat kellett figyelniük, számsorokat elismételniük, és játszották a „Fogd meg a…” (füledet, széked lábát stb.) c. játékot. 

A gyermeki önkontroll mérésére a kutatók a híres „marshmallow-tesztet” alkalmazták. Kiraktak az asztalra egy tál édességet, bejelentve, hogy aki akar, az rögtön megehet két darabot. De aki vár egy kicsit, az tízet kap – és egy kis időre kimentek a teremből. Ez a teszt megmutatja, hogy a gyerekek mennyire képesek illetve akarnak ellenállni az azonnali jutalom megszerzésének.

Az összehasonlító pontozásból kiderült, hogy  „SpongyaBob”-csoport tagjai minden téren rosszabbul teljesítettek. A rajzolgató és a „Caillou”-csoport például 0,2-es átlagot ért el a marshmallow-teszten, míg a túl pörgős rajzfilm nézőinél ez az érték mínusz 0,5 volt! A rajzolgatók és a „nyugisok” hasonló eredménye azt mutatja, hogy a figyelemzavart és az önkontroll-csökkenést nem egyszerűen a tévézés okozza, hanem az, hogy mit néz a gyerek! Akár csak 9 percig is. 

Azt még nem tudjuk, hogy az idősebb korosztályokra miképpen hatnak az „idegesítően” gyors tempójú műsorok. De a vizsgálat eredménye arra figyelmezteti a szülőket, hogy a kicsi gyerekek inkább ne nézzenek SpongyaBobokat és hasonlókat.

Forrás: livescience


Hozzászólások

Magányos, apró bolygót találtak a Tejútrendszerben

Magányos, apró bolygót találtak a Tejútrendszerben

Nem minden bolygó kering csillagok körül: egyes objektumok idővel kilökődnek a csillagközi térbe.

Orrszarvúak éltek egykor a Tibeti-fennsíkon

Orrszarvúak éltek egykor a Tibeti-fennsíkon

A térség klimatikus átalakulása, illetve az emberek együttesen járultak hozzá az állatok eltűnéséhez.

Négy év múlva indulhat először a SpaceX a Marsra

Négy év múlva indulhat először a SpaceX a Marsra

A SpaceX alapítója és vezérigazgatója, Elon Musk hajlamos túlzásokba esni, a Starship nevű űrhajórendszer fejlesztése ugyanakkor valóban jól halad.

Egyre kevesebb teknőst látnak a Brit-szigeteknél

Egyre kevesebb teknőst látnak a Brit-szigeteknél

Az észlelések számának csökkenése nem feltétlenül negatívum, hiszen a halászhajók kiszorulásának következménye is lehet.

Így változik a kutyák személyisége az életük során

Így változik a kutyák személyisége az életük során

A kutyák személyisége változik a korral, de a különböző személyiségvonások nem azonos ütemben.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket