Vendel, Irén, Kleopátra2020. október 20., kedd

Az emberi sejtek fiatalítása

Kutatóknak sikerült idős donorok sejtjeit megfiatalítani. Az öreg sejteket laboratóriumi körülmények között programozták át indukált pluripotens őssejtekké (iPSC).

Fotó: profimedia

E „fiatalítókúra” után a sejtek bármilyen egyéb sejtté differenciálódhatnak. Ez fontos eredmény az iPSC-sejtek kutatása terén, s ígéretes lépés a regeneratív gyógyászat felé. A kutatásokat az Inserm AVENIR „Genomplaszticitási és öregedési” kutatócsoportja végezte Jean-Marc Lemaitre vezetésével az Inserm/CNRS/Montpellier-i Egyetem) Funkcionális Genomikai Intézetében. Az eredményeket a Genes & Development 2011. november 1-i számában ismertették.

A humán embrionális őssejtek (hESC) differenciálatlan, sokfunkciós sejtek. Osztódásukkal a felnőtt szervezet bármilyen sejtje létrejöhet. Néhány kutatócsoport már 2007 óta képes a felnőtt emberi sejteket a hESC-khez igen hasonló indukált pluripotens (iPSC) sejtekké átprogramozni. Az eljárás minden emberi sejttípus átalakítását lehetővé teszi úgy, hogy az embrionális őssejtek használatával ellentétben etikai aggályok sem merülnek fel.
Eddig úgy tűnt, a sejtek öregedésének utolsó szakasza, a szeneszcencia gátolja meg a módszer terápiás alkalmazását idős pácienseknél. Az Inserm kutatói azonban sikeresen fiatalították meg idős donorok sejtjeit, bebizonyítva, hogy a sejtöregedés folyamata megfordítható.

A sejteket az öregedés jeleinek törlése mellett hat genetikai faktor „koktéljával” programozták át. A kutatók azt is igazolták, hogy az így kapott iPSC-sejtek bármilyen más emberi sejtté átalakulhatnak. Szaporodási képességük és sejt-anyagcseréjük azonos a „fiatal” sejtekével.

Először egy 74 éves donor bőrsejtjeit szaporították a szeneszcencia állapotáig, amikor is leállt a sejtosztódás. Ez után hajtották végre a sejtek in vitro átprogramozását. Azt is igazolták, hogy az átprogramozáshoz nem elegendő az ilyen kísérletekben általában használt négy genetikai faktor (OCT4, SOX2, C MYC és KLF4), hanem még két faktort (NANOG és LIN28) adtak a keverékhez, s így már lehetővé vált az akadály leküzdése.
A működő iPSC-sejtekké átprogramozott szeneszcens sejtek tulajdonságai az embrionális őssejtekkel megegyezővé váltak.

Nagyon fontos, hogy visszanyerték az ön-megújulás képességét és egykori differenciálódási potenciáljukat, az öregedés jelei pedig eltűntek. A kutatók e sejtek képességeinek ellenőrzése céljából a megfiatalított iPSC-sejteket felnőtt sejtekké differenciálták, s azokat „igazi” öreg sejtekkel, illetve emberi embrionális őssejtekből előállított sejtekkel hasonlították össze.

Ez után még idősebb, 92, 94, 96 és 101 éves donoroktól vett sejteken is kipróbálták a koktélt. „Módszerünk a 100 évnél idősebb donorok sejtjein is működött. A sejtek kora tehát nem akadályozza az átprogramozást,” foglalta össze Lemaitre a tapasztalataikat. „Ez a kutatás utat nyit az IPS-sejtek terápiás használata felé, mivel így olyan felnőtt sejtekhez juthatunk, amelyek nem lökődnek ki, s amelyekkel kijavíthatók az idős páciensek szervei és szövetei.”

Forrás: sciencedaily