Előd, Szalóme, Kordélia2020. október 22., csütörtök

Parányi duettek

Az operahősökhöz hasonlóan a Fraser-ökörszem hímje és tojója is bonyolult, összehangolt duetteket énekel.

Fotó: Eric Fortune

Az ecuadori bambuszerdőkben élő kismadár párjai oly tökéletes összhangban vannak, hogy hangjuk egyetlen madárénak hangzik. A kutatók most rájöttek az összehangolt együttműködésre, mely más fajok viselkedésére is érvényes – az embernél például ilyen a tangózás, a páros evezés vagy egy kellemes szexuális együttlét.

Eddig úgy vélték, hogy a dal egy adott egyedre jutó részei az ökörszemek agyába vannak kódolva, s amikor egyikük énekelni kezd, a másik madár agyának megfelelő része bekapcsol, és szabályozni kezdi saját trillái időzítését. Eric Fortune, a Johns Hopkins Egyetem kutatója és munkatársai azonban felfedezték, hogy a hím és a tojó is emlékszik a teljes dalra.

Hogy kiderítsék, miként kódolja az ökörszem agya a gyorsan váltakozó, úgynevezett antifonális duetteket, Fortune csoportja idegélettani laboratóriumot állított fel az ecuadori Yanacayu Biológiai Állomáson. Ezernél is több ökörszem dalát rögzítették és elemezték – a duettek mellett egyedül éneklő hímek és nőstények hangját is.

Felfedezték, hogy a hímek dala sokkal változékonyabb és a duettben is jóval többet hibáznak. Emellett úgy tűnik, hogy a közös éneklés során a nőstény irányít. „A hím néha elakad, de a nőstény folytatja, így a hím vissza tud kapcsolódni,” – magyarázza Fortune, aki azt gyanítja, hogy a nőstények e közös dalokkal teszik próbára a hímeket.

A kutatók a kísérleteikhez három ökörszempárt be is fogtak. Miután még szabadon felvették a dalukat, bódítószerrel álomszerű állapotba juttatták a madarakat, és hajszálvékony elektródákat szúrtak agyuk dalképzést irányító részébe. Ez után rögzítették az egyes idegsejtek elektromos aktivitását, miközben a madaraknak dalaikat játszották vissza, és megállapították, hogy az ökörszemek agya a saját dalukra és párjukéra is reagál. Ámde ezeknél sokkal erősebb reakciót mértek az idegsejtekben akkor, ha a madarak a közös dalt hallották, vagyis a hím és a tojó gyorsan váltakozó strófáiból álló duettet.

„Nem erre számítottunk,” – ismeri be Fortune. – „A madarak eszerint tudják, mit csinálnak együtt,” nagyon odafigyelnek párjuk dalára, és ahhoz igazítják a magukét.

„Ez az első bizonyíték arra, hogy e madarak agya az antifonális duettek gyors hangváltásainak feldolgozására specializálódott,” – mondja Eliot Brenowitz idegkutató.

A szintén idegkutató Teresa Nick szerint Fortune-ék megállapították, hogy az ökörszemek dala nem egyszerű automatikus válasz a másik madár dalára, hanem „pontosan időzített párbeszéd a pár tagjai között, és a dalok eltérései a partner által énekelt részletektől függenek.” Mint mondja, emiatt át kell dolgozni az énekesmadarak dalképzésére vonatkozó mai elméleteket is, figyelembe véve a tényt, hogy e madarak éneklés közben szociális jelzéseket is váltanak.

Forrás: sciencemag