Elektromosság az út felszínének rezgéseiből

A kelet-hollandiai Hardenberg melletti autópályán végzett kutatás szerint, a rezgési energia alkalmas alternatív energiaforrása lehet út menti jelzőberendezéseknek. A vizsgálat bepillantást enged az energiatermelés új, innovatív formájába.
Fotó: PHYSORG
2011 őszén az N34-es autópálya felszínére piezoelektromos anyagot helyeztek, amely képes az elhaladó autók rezgéseit energiává alakítani. Az útszakasz adott részén a sebességhatár 100 km/h. A kísérlet célja volt a piezotechnológia alkalmazása az útépítésben. A kutatást a Tauw Tanácsadó és Mérnöki Ügynökség (Tauw advice and engineering agency) és a Twente-i Egyetem (University of Twente) végezte a holland Overijssel tartománnyal közreműködve.
A vizsgálat során arra keresték a választ, hogy lehet-e a forgalom rezgéseiből energiát nyerni, és ha igen, mennyit. A próbarendszert különböző időjárási körülmények között tesztelték 2011 októbere és decembere között.
A kutatók megállapították, hogy lehetséges energiát nyerni az útfelszínről piezoelektromos anyagok segítségével. A nyert energia mennyisége az elhaladó autók számától és a kihelyezett piezo egységek mennyiségétől is függ. A lassabban haladó járművek több energiát adtak, mint a gyorsabban mozgó társaik. Ennek megerősítéséhez további kísérletek is szükségesek.
A próbakísérlet alatt termelődött energiamennyiség túl kevés volt a forgalmi vagy utcai lámpák üzemeltetésére, azonban elegendő lehet kisebb energiaigényű eszközöknek, például vezeték nélküli mozgásszenzoroknak, amelyek észlelik a járműveket, és jelet küldenek, mondjuk a forgalmi lámpáknak. Ezek jelenleg főként elemekről vagy napelem-panelekről működnek. Ezen energiaforrásoknak alkalmas helyettesítője lehet a rezgési energia.
A projekt készítői elismerik, hogy a már meglévő útfelületbe igen nehézkes beépíteni piezo egységeket. A kísérlet elvégzésekor vékony rést vágtak az útfelületbe, majd acélborítású elemeket illesztettek bele. Kiderült azonban, hogy ez a borítás nem volt elég erős ahhoz, hogy ellenálljon az áthaladó forgalomnak, decemberben ki is lazult. Ez ugyan nem okozott balesetet, de a kísérletek néhány héttel korábban értek véget a tervezettnél.
A fejlesztők bíznak más alkalmazásokban is. A projekt vezetője, Simon Bos szerint a rezgési energia hasznosítása a már meglévő utakon ugyan nehéznek bizonyult, látnak lehetőségeket már meglévő, vagy új hidak és viaduktok esetében történő alkalmazásra.
Az eredmények ismeretében sokan érdeklődnek a rezgési energia további lehetőségei iránt. A piezoelemek nem csak hidak és viaduktok alá illeszthetők, hanem úti táblákhoz, fekvőrendőrökhöz, vagy akár vasútvonalak és vízelvezető csatornák mentén is alkalmazhatóak lehetnek.
Forrás: PHYSORG