Könnyűszerkezetes lehet a jövő vonata
Régi idők vonatszerelvényeit látva, gigászi monstrumok szelték, anno fekete füstöt pöfékelve, a világ sínpályáit. Egy új fejlesztésnek köszönhetően talán már a közeljövőben megnyílhat a pálya a teljesen új típusú anyagokból készült vonatok előtt.
Elkészült mintadarab a Fraunhofer Kémiai Technológiai Intézetének kísérleti-kutató laboratóriumában.
Fotó: ICT
Európa legnagyobb alkalmazásorientált intézetének, a németországi Fraunhofer Kémiai Technológiai Intézetének (ICT) kutatói a Stuttgarti Egyetemmel, és más intézményekkel karöltve olyan korszakalkotó ötlettel álltak elő, amely egyéb célterületek mellett a szerelvénygyártók spórolós terveinek is megfelelnek.
Munka közben a kutatók, a gépsor mellett (balról Florian Wafzig, jobbról Jan Kuppinger)
Fotó: ICT
Egyelőre a sínpár és az utastér között elhelyezkedő dízelmotor házaként szolgáló egyik elemet építették meg, ezzel is bizonyítva, hogy az általuk kifejlesztett, kombinált anyag mennyire strapabíró. 2012 tavaszára már túljutottak az első szilárdsági vizsgálaton, ami jó eredményekkel zárult. Ráadásul, az ICT kutatója, Jan Kuppinger beszámolója szerint, nemcsak a jelentős igénybevételt állta ki a beépített elem, de számos egyéb követelménynek is megfelelt. Azon túl, hogy hatékonyan védi a motort a felpattanó kövektől, és hogy egy esetleges olajszivárgás során felfogja a csöpögő olajat, védve a környezetet, tűz esetén pedig még a lángok továbbterjedését is megakadályozza.
Az egész fejlesztés eredményének lényege az üvegszál erősítéssel készült poliuretán külső rétegeiben és a legbelső magot alkotó, papírból készült méhsejtlemezben rejtőzik. E kettő alkotja lényegében a kiváló teherbírású új anyagot, ami deformálódás ellenében is bravúros mutatókat szolgáltatott. A kutatók munkájának egyik legnagyobb kihívása abban állt, hogy a testre szabható poliuretán esetén bizonyos adalékanyagokat úgy módosítsák, hogy a végeredmény a lehető legjobban tűzbiztossá váljék.
Vonatok esetében az új anyag használatával az acél és alumínium ellenében Kuppinger szerint több mint 35 százalékos súlycsökkentés érhető el, és nem elhanyagolható, hogy a gyártási költségekből is mintegy 30 százalék lefaragható.
Írta: Csibrányi Zoltán